Stacje Orlenu pod jednym szyldem? Niepewne plany rebrandingu

Koncern analizuje zasadność rebrandingu austriackich obiektów Turmöl. Nie wiadomo też, co z marką star w Niemczech.

Publikacja: 23.04.2024 04:30

Stacje Orlenu pod jednym szyldem? Niepewne plany rebrandingu

Foto: Fotorzepa/ Urszula Lesman

Jeszcze kilka miesięcy temu płocki koncern informował, że „zgodnie z przyjętymi założeniami do końca dekady wszystkie stacje Orlenu będą działały pod wspólnym logo”. Na dziś ta deklaracja nie jest już tak stanowcza. „Proces rebrandingu oraz zarządzania markami odbywa się zgodnie z rynkowymi uwarunkowaniami krajów, w których znajdują się stacje oraz dostosowywany jest do preferencji występujących na lokalnych rynkach” – informuje zespół prasowy Orlenu.

Polityka w zakresie nazewnictwa obiektów sprzedaży detalicznej paliw transportowych może się zmienić zwłaszcza na rynkach niemieckojęzycznych. „Marka Turmöl, pod którą działają przejęte z początkiem 2024 r. stacje paliw, jest dobrze postrzegana i rozpoznawalna w Austrii. Ewentualne plany rebrandingu sieci są obecnie przedmiotem analiz, nie informujemy o szczegółach do czasu ich zakończenia” – twierdzi Orlen.

Czytaj więcej

Borys Budka: Daniel Obajtek z kolegami opłacali z kasy Orlenu stomatologa i botoks

Niepewna jest też realizacja dotychczasowej strategii w Niemczech. Pierwotnie zakładano, że do końca 2030 r. zakończy się rebranding wszystkich tamtejszych placówek koncernu na Orlen. Dziś pod tą marką działa 100 stacji, spośród 606 zarządzanych. Pozostałe funkcjonują pod szyldem star. Koncern milczy dopytywany, czy nadal chce, aby w Niemczech 100 proc. jego stacji działało pod marką Orlen.

Nie zmienia się za to strategia w Czechach. „Zgodnie z planem do końca roku wszystkie stacje na rynku czeskim, dotychczas dostępne pod marką Benzina, będą funkcjonowały pod marką Orlen” – przekonuje koncern. Obecnie nad Wełtawą koncern ma 437 obiektów, z czego ponad 90 proc. pod swoją najważniejszą marką. Placówki w innych krajach funkcjonują już pod jednym sztandarowym szyldem, w tym 1925 w Polsce, 120 na Węgrzech, 93 na Słowacji i 30 na Litwie. W efekcie grupa zarządza łącznie 3478 stacjami paliw w siedmiu krajach i tym samym już niemal zrealizowała jeden ze swoich strategicznych celów określonych do 2030 r., który mówił o posiadaniu co najmniej 3,5 tys. placówek detalicznej sprzedaży paliw. Mimo to rynek jest monitorowany w poszukiwaniu atrakcyjnych aktywów dostosowanych do portfela grupy i nie wyklucza się kolejnych akwizycji.

W ubiegłym roku Orlen przeznaczył na rozwój biznesu detalicznego 2 mld zł. Ile wydał na sam rebranding, nie podaje, bo dane te mają wartość handlową i nie podlegają upublicznieniu. Tegoroczne inwestycje mają sięgać 1,1 mld zł. „Główne projekty rozwojowe w obszarze detalicznym dotyczą rozbudowy, modernizacji oraz rebrandingu sieci stacji paliw, rozbudowy sieci sprzedaży pozapaliwowej oraz sieci paliw alternatywnych” – podaje spółka. Dodaje, że od kilku lat obserwuje wzrost zainteresowania ofertą pozapaliwową, na co wpływ ma intensywnie rozwijany koncept gastronomiczny Stop.Cafe, poszerzanie oferty usługowej o punkty ładowania pojazdów elektrycznych i możliwość odbioru przesyłek kurierskich. Na koniec 2023 r. w ramach sieci detalicznej koncernu funkcjonowało ponad 2,6 tys. punktów Stop.Cafe zlokalizowanych w sześciu krajach. Koncern posiadał też 660 stacji ładowania oraz blisko 11 tys. punktów, w których można nadać i odebrać paczki, w tym ponad 1,1 tys. na stacjach Orlen.

W ub.r. biznes detaliczny zapewnił grupie 2,13 mld zł zysku EBITDA. W rezultacie zanotowano spadek o 23,2 proc.

Jeszcze kilka miesięcy temu płocki koncern informował, że „zgodnie z przyjętymi założeniami do końca dekady wszystkie stacje Orlenu będą działały pod wspólnym logo”. Na dziś ta deklaracja nie jest już tak stanowcza. „Proces rebrandingu oraz zarządzania markami odbywa się zgodnie z rynkowymi uwarunkowaniami krajów, w których znajdują się stacje oraz dostosowywany jest do preferencji występujących na lokalnych rynkach” – informuje zespół prasowy Orlenu.

Pozostało 87% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Paliwa
Nowy zarząd Orlenu zdradził, ile Daniel Obajtek zarobił w 2023 roku
Paliwa
Unimot opublikował wyniki i nową strategię
Paliwa
Węgry rozważają ograniczenia cen paliw płynnych po ataku Izraela na Iran
Paliwa
Borys Budka: Daniel Obajtek z kolegami opłacali z kasy Orlenu stomatologa i botoks
Paliwa
Orlen inwestuje w usługi inżynieryjne
Materiał Promocyjny
Dzięki akcesji PKB Polski się podwoił