Organ powinien rozstrzygnąć o całym żądaniu podatnika

Wydając decyzję, organ podatkowy powinien rozstrzygnąć o całym żądaniu podatnika, a nie tylko o jego części. Inaczej decyzję trzeba uzupełnić

Aktualizacja: 02.06.2009 07:34 Publikacja: 02.06.2009 07:00

Organ powinien rozstrzygnąć o całym żądaniu podatnika

Foto: Fotorzepa, Radek Pasterski RP Radek Pasterski

[b]Tak wynika z wyroku WSA w Łodzi z 5 maja 2009 r., I SA/Łd 1424/08[/b]

[srodtytul]Jaki był problem[/srodtytul]

Samorządowe kolegium odwoławcze utrzymało w mocy postanowienie wójta gminy odmawiające uzupełnienia decyzji w sprawie odmowy umorzenia spółce z o.o. zaległości w podatku od nieruchomości. Spółka twierdziła, że zwróciła się do organu podatkowego o umorzenie zaległości za okres od lipca 2007 r. do stycznia 2008 r., natomiast wójt odniósł się do okresu od lipca do grudnia 2007 roku.

Kolegium utrzymało jednak w mocy decyzję wójta. Spółka złożyła więc skargę do sądu.

[srodtytul]Skąd to rozstrzygnięcie[/srodtytul]

WSA skargę uwzględnił, jednak z innych przyczyn, niż podane przez stronę.

Stwierdził, że żądanie jest formułowane przez stronę w podaniu o wszczęcie postępowania. Treść żądania wyznacza przedmiot postępowania, a w konsekwencji i zakres przedmiotowy rozstrzygnięcia. Organ administracji publicznej nie jest władny do zmiany kwalifikacji prawnej czy zakresu żądania strony.

[b]Uzupełnienie decyzji co do rozstrzygnięcia będzie zatem miało miejsce w wypadku, gdy organ z powodu błędu w ocenie stanu faktycznego i prawnego sprawy lub niedbalstwa przy sporządzaniu decyzji wydał decyzję w samej rzeczy częściową, tj. rozstrzygającą tylko o części żądania strony, chociaż, w ocenie organu ją wydającego, miała ona załatwiać sprawę w całości.[/b] Niekompletność rozstrzygnięcia sprawy powinna być widoczna przy porównaniu go z materiałami zawartymi w aktach sprawy, a więc z żądaniami strony, zakresem postępowania wyjaśniającego, z zebranymi w sprawie materiałami i dowodami.

Podnieść też należy, że poprzez uzupełnienie rozstrzygnięcia decyzji organ doprowadza do załatwienia całej sprawy, a tym samym do zgodności z art. 207 § 2 ordynacji podatkowej, który nie daje podstaw do wydania decyzji załatwiającej tylko część sprawy.

Przedmiotem tej sprawy jest, co umknęło uwadze zarówno organów podatkowych, jak i strony, odmowa uzupełnienia decyzji wójta. Przedmiotem analizy uzasadnienia zaskarżonego postanowienia, a w konsekwencji i przedmiotem oceny zgodności z prawem tego postanowienia powinny być okoliczności istotne z punktu widzenia kompletności rozstrzygnięcia zawartego w tej decyzji. Tymczasem z uzasadnienia zarówno zaskarżonego postanowienia, jak i postanowienia pierwszoinstancyjnego, a także zażalenia, a nawet skargi strony, wynika, że obie strony skoncentrowały się w swojej polemice na zagadnieniu umorzenia zaległości podatkowej oraz zasadach zaliczania nadpłat na poczet zaległości podatkowych.

Internet i prawo autorskie
Bruksela pozwała Polskę do TSUE. Jest szybka reakcja rządu Donalda Tuska
Prawnicy
Prokurator z Radomia ma poważne kłopoty. W tle sprawa katastrofy smoleńskiej
Sądy i trybunały
Nagły zwrot w sprawie tzw. neosędziów. Resort Bodnara zmienia swój projekt
Prawo drogowe
Ten wyrok ucieszy osoby, które oblały egzamin na prawo jazdy
Dobra osobiste
Karol Nawrocki pozwany za książkę, którą napisał jako Tadeusz Batyr