Reklama

Organ powinien rozstrzygnąć o całym żądaniu podatnika

Wydając decyzję, organ podatkowy powinien rozstrzygnąć o całym żądaniu podatnika, a nie tylko o jego części. Inaczej decyzję trzeba uzupełnić

Aktualizacja: 02.06.2009 07:34 Publikacja: 02.06.2009 07:00

Organ powinien rozstrzygnąć o całym żądaniu podatnika

Foto: Fotorzepa, Radek Pasterski RP Radek Pasterski

[b]Tak wynika z wyroku WSA w Łodzi z 5 maja 2009 r., I SA/Łd 1424/08[/b]

[srodtytul]Jaki był problem[/srodtytul]

Samorządowe kolegium odwoławcze utrzymało w mocy postanowienie wójta gminy odmawiające uzupełnienia decyzji w sprawie odmowy umorzenia spółce z o.o. zaległości w podatku od nieruchomości. Spółka twierdziła, że zwróciła się do organu podatkowego o umorzenie zaległości za okres od lipca 2007 r. do stycznia 2008 r., natomiast wójt odniósł się do okresu od lipca do grudnia 2007 roku.

Kolegium utrzymało jednak w mocy decyzję wójta. Spółka złożyła więc skargę do sądu.

[srodtytul]Skąd to rozstrzygnięcie[/srodtytul]

Reklama
Reklama

WSA skargę uwzględnił, jednak z innych przyczyn, niż podane przez stronę.

Stwierdził, że żądanie jest formułowane przez stronę w podaniu o wszczęcie postępowania. Treść żądania wyznacza przedmiot postępowania, a w konsekwencji i zakres przedmiotowy rozstrzygnięcia. Organ administracji publicznej nie jest władny do zmiany kwalifikacji prawnej czy zakresu żądania strony.

[b]Uzupełnienie decyzji co do rozstrzygnięcia będzie zatem miało miejsce w wypadku, gdy organ z powodu błędu w ocenie stanu faktycznego i prawnego sprawy lub niedbalstwa przy sporządzaniu decyzji wydał decyzję w samej rzeczy częściową, tj. rozstrzygającą tylko o części żądania strony, chociaż, w ocenie organu ją wydającego, miała ona załatwiać sprawę w całości.[/b] Niekompletność rozstrzygnięcia sprawy powinna być widoczna przy porównaniu go z materiałami zawartymi w aktach sprawy, a więc z żądaniami strony, zakresem postępowania wyjaśniającego, z zebranymi w sprawie materiałami i dowodami.

Podnieść też należy, że poprzez uzupełnienie rozstrzygnięcia decyzji organ doprowadza do załatwienia całej sprawy, a tym samym do zgodności z art. 207 § 2 ordynacji podatkowej, który nie daje podstaw do wydania decyzji załatwiającej tylko część sprawy.

Przedmiotem tej sprawy jest, co umknęło uwadze zarówno organów podatkowych, jak i strony, odmowa uzupełnienia decyzji wójta. Przedmiotem analizy uzasadnienia zaskarżonego postanowienia, a w konsekwencji i przedmiotem oceny zgodności z prawem tego postanowienia powinny być okoliczności istotne z punktu widzenia kompletności rozstrzygnięcia zawartego w tej decyzji. Tymczasem z uzasadnienia zarówno zaskarżonego postanowienia, jak i postanowienia pierwszoinstancyjnego, a także zażalenia, a nawet skargi strony, wynika, że obie strony skoncentrowały się w swojej polemice na zagadnieniu umorzenia zaległości podatkowej oraz zasadach zaliczania nadpłat na poczet zaległości podatkowych.

[b]Tak wynika z wyroku WSA w Łodzi z 5 maja 2009 r., I SA/Łd 1424/08[/b]

[srodtytul]Jaki był problem[/srodtytul]

Pozostało jeszcze 95% artykułu
Reklama
Prawo w Polsce
Koniec abonamentu RTV. Są założenia nowej ustawy medialnej
Materiał Promocyjny
UltraGrip Performance 3 wyznacza nowy standard w swojej klasie
Prawo karne
„Wielki Bu” chce azylu w Niemczech. Jego adwokat mówi o rozgrywkach politycznych
Dane osobowe
Chciał usunięcia danych z policyjnego rejestru, by dostać pracę. Wyrok NSA
Sądy i trybunały
Plan Waldemara Żurka. Czy do Krajowej Rady Sądownictwa trafią tzw. neosędziowie
Materiał Promocyjny
Raport o polskim rynku dostaw poza domem
Nieruchomości
Kiedy można domagać się drogi koniecznej? Ważny wyrok Sądu Najwyższego
Materiał Promocyjny
Manager w erze AI – strategia, narzędzia, kompetencje AI
Reklama
Reklama