Gmina ma prawo decydowania o zwolnieniach z podatku

Ustawodawca nie ustanowił żadnych kryteriów wprowadzania przez radę gminy zwolnień w podatku od środków transportowych. Zastrzegł jedynie, że muszą to być zwolnienia o charakterze przedmiotowym

Publikacja: 04.03.2010 02:20

Gmina ma prawo decydowania o zwolnieniach z podatku

Foto: Fotorzepa/Marian Zubrzycki

[srodtytul]Tak postanowił Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gorzowie Wlkp. z 11 lutego 2010 r., I SA/Go 610/09[/srodtytul]

[srodtytul]Jaki jest problem[/srodtytul]

Prokurator okręgowy zaskarżył do WSA uchwałę rady gminy w sprawie zwolnień w podatku od środków transportowych.

Zarzucił jej naruszenie prawa – tj. art. 217 [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=A876D3AB011FD528FA1A51AA5DA111A1?n=1&id=71646&wid=192618]konstytucji[/link] oraz art. 12 ust. 4 [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=62569A14159355AAB069DF4D3548079A?id=182297]ustawy o podatkach i opłatach lokalnych[/link] poprzez ustanowienie w § 1 zwolnienia w podatku od środków transportowych o charakterze mieszanym podmiotowo-przedmiotowym, mimo braku po stronie rady gminy kompetencji do ustanawiania tego rodzaju zwolnień.

Jego zdaniem określenie w zaskarżonej uchwale pojazdów podlegających zwolnieniu od podatku od środków transportowych w stosunku do podmiotów wymienionych w uchwale stanowi przykład zwolnienia o charakterze mieszanym podmiotowo-przedmiotowym, w którym fakt zwolnienia powiązany jest nie tylko z cechami przedmiotu opodatkowania, lecz przede wszystkim z osobą podatnika.

[srodtytul]Skąd to rozstrzygnięcie[/srodtytul]

Sąd skargę uwzględnił. Przypomniał, że samodzielność gminy nie oznacza, że nie jest ona podporządkowana obowiązującemu porządkowi prawnemu.

Organy gminy, działając w zakresie swoich kompetencji i korzystając ze swoich uprawnień, obowiązane są działać na podstawie i w granicach prawa.

Jednym z takich uprawnień jest konstytucyjne prawo jednostki samorządu terytorialnego do uchwalania wysokości podatków i opłat lokalnych w zakresie ustalonym ustawą. Wyrażona w ten sposób zasada samodzielności finansowej gmin nie może być jednak pojmowana w sposób absolutny, gdyż wolno im tylko to, na co zezwalają ustawy.

Ograniczenie kompetencji gminy do podejmowania uchwał w sprawach podatków i opłat w granicach określonych w ustawach oznacza, że nie może ona wprowadzać podatków (opłat) nieprzewidzianych ustawami, nie dysponuje bowiem pozaustawowym władztwem podatkowym.

Ograniczona swoboda prawodawcza gminy wynika również z art. 18 ust. 2 pkt 8 [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=B38F0D780B1AA9E7AD172A40ED5E8854?id=163433]ustawy o samorządzie gminnym[/link], który mówi, że podejmowanie uchwał w sprawach podatków i opłat należy do właściwości rady gminy, ale tylko w granicach określonych w odrębnych ustawach.

Art. 10 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych przyznaje radzie gminy kompetencje do określania w drodze uchwały wysokości stawek tego podatku. Z kolei art. 12 ust. 4 przyznaje radzie uprawnienie do wprowadzania zwolnień przedmiotowych.

Słusznie zatem skarżący wskazał, że rada gminy nie posiadała kompetencji do wprowadzenia zaskarżoną uchwałą zwolnień o charakterze podmiotowo-przedmiotowym. Ustawa nie daje możliwości wprowadzenia zwolnienia określającego, kto w stosunku do jakich przedmiotów objęty jest zwolnieniem.

[srodtytul]Tak postanowił Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gorzowie Wlkp. z 11 lutego 2010 r., I SA/Go 610/09[/srodtytul]

[srodtytul]Jaki jest problem[/srodtytul]

Pozostało jeszcze 95% artykułu
Matura i egzamin ósmoklasisty
Egzamin 8-klasisty: język polski. Odpowiedzi eksperta WSiP
Prawo rodzinne
Rozwód tam, gdzie ślub. Szybciej, bliżej domu i niedrogo
Nieruchomości
Czy dziecko może dostać grunt obciążony służebnością? Wyrok SN
Prawo w Polsce
Jak zmienić miejsce głosowania w wyborach prezydenckich 2025?
Prawo drogowe
Ważny wyrok dla kierowców i rowerzystów. Chodzi o pierwszeństwo