Aport własnej wierzytelności bez VAT
W wyroku z 4 października 2011 r. (I FSK 537/11) NSA wskazał, że wniesienie do spółki wkładu w postaci wierzytelności własnej nie podlega opodatkowaniu ani jako odpłatna dostawa towarów, ani też jako odpłatne świadczenie usług.
Wierzytelność nie jest bowiem towarem, a jednocześnie jej zbycie przez podatnika to jedynie wykonanie przysługującego mu prawa własności, które nie może być uznane za świadczenie usługi. Tym samym czynność ta pozostaje poza zakresem VAT.
Zapłata podatku w naturze nie podlega podatkowi
Przeniesienie prawa użytkowania wieczystego w zamian za wygaśnięcie zobowiązania podatkowego nie jest opodatkowane VAT. Jak bowiem orzekł NSA w wyroku z 14 stycznia 2011 r. (I FSK 105/10), podatnik nie otrzymuje żadnego wynagrodzenia z tytułu przeniesienia prawa na organ podatkowy, lecz dokonuje specyficznej w formie zapłaty podatku w naturze.
Co więcej, brak w ustawie o VAT zapisów wprost wyłączających z opodatkowania czynność polegającą na uregulowaniu zobowiązania podatkowego przez przeniesienie na wskazany podmiot prawa wieczystego użytkowania gruntu, nie jest przeszkodą do uznania, że czynność taka nie podlega opodatkowaniu. Nie spełnia ona bowiem warunku odpłatnej dostawy towaru.
Faktura od niezarejestrowanego podatnika
NSA w wyroku z 20 kwietnia 2011 r. (I FSK 264/11) uznał, że faktura od niezarejestrowanego podmiotu może dawać prawo do odliczenia. Sprawa dotyczyła przypadku, gdy faktury za faktycznie wykonane czynności podlegające VAT wystawiane były przez podmiot, który nie dopełnił obowiązku rejestracji dla potrzeb tego podatku.
W ślad za Europejskim Trybunałem Sprawiedliwości sąd podkreślił, że gdy nie ulega wątpliwości, że:
• sporne czynności zostały wykonane i wykorzystane przez nabywcę dla potrzeb wykonania czynności podlegających opodatkowaniu,
• faktura zawiera wszystkie dane pozwalające ustalić tożsamość podatnika, niezależnie od wagi obowiązku zgłoszenia rozpoczęcia działalności opodatkowanej, uchybienie temu obowiązkowi nie może podważać przysługującego innemu podatnikowi prawa do odliczenia. Istotne jest więc przede wszystkim, aby faktura dokumentowała rzeczywiście wykonane czynności.
Umorzenie udziałów w zamian za przekazanie rzeczy
W świetle wyroku NSA z 1 września 2011 r. (I FSK 1212/10) umorzenie udziałów w spółce z ograniczoną odpowiedzialnością w zamian za przekazanie rzeczy podlega VAT. Podatnik powziął wątpliwość co do konieczności opodatkowania transakcji polegającej na umorzeniu posiadanych przez niego udziałów w zamian za wynagrodzenie w formie rzeczowej otrzymywane od spółki.
Argumentował, że skoro umorzenie udziałów w zamian za wynagrodzenie pieniężne nie podlega podatkowi, to analogicznie także umorzenie udziałów w zamian za wynagrodzenie rzeczowe nie będzie czynnością opodatkowaną.
NSA nie zgodził się z tym i wskazał, że transakcja taka jest odpłatną dostawą towarów. Spółka przekazując rzeczy przenosi bowiem władztwo ekonomiczne nad nimi, co wypełnia definicję dostawy.
Ponieważ udziałowiec otrzymuje rzeczy ruchome w zamian za umorzone udziały, czynność ta ma charakter odpłatny. Stąd powinna być uznana za odpłatną dostawę i opodatkowana.
Usługa magazynowania związana z nieruchomością
Usługi magazynowania towarów, jako związane z nieruchomościami, powinny być uznane za wykonane w miejscu położenia nieruchomości, w której magazynowanie się odbywa. Do takiego wniosku doszły WSA w Gliwicach w wyroku z 16 czerwca 2011 r. (III SA/Wa 3246/10) oraz WSA w Warszawie w wyroku z 17 marca 2011 r. (III SA/Wa 1968/10).
Oba sądy odwołały się do wyroku ETS w sprawie C-166/05, z którego wynika, że dla uznania usługi za związaną z nieruchomością nie wystarczy, aby usługa ta pozostawała w jakimkolwiek związku z nieruchomością, ponieważ znaczna liczba usług jest mniej lub bardziej związana z nieruchomościami.
W rezultacie jedynie świadczenie usług, które pozostaje w bezpośrednim związku z nieruchomością, może być zakwalifikowane jako świadczenie usługi związanej z nieruchomością. Według polskich sądów, nie sposób składowania towaru oderwać od umiejscowienia tego towaru „na” lub „w” konkretnej nieruchomości. Bez posłużenia się nieruchomością nie może być mowy o zrealizowaniu tej usługi, z czego wynika, że jej związek z nieruchomością jest ścisły.
Jak uniknąć opodatkowania opłaty za przesyłkę
Ostatnio wśród sprzedawców na portalach aukcyjnych coraz bardziej popularna jest praktyka, że przyjmują oni od kupujących pełnomocnictwo na zlecenie przesyłki sprzedawanego towaru. Celem tego jest uniknięcie konieczności wliczenia do podstawy opodatkowania kosztów wysyłki.
Możliwość taką potwierdził WSA we Wrocławiu w wyroku z 25 maja 2011 r. (I SA/Wr 262/11). Sąd wskazał, że jeżeli w zasadach aukcji przedstawionych przez sprzedawcę w zakładce „o mnie” zawarta została jasna informacja dla kupującego o udzieleniu takiego pełnomocnictwa, to taki sposób jego udzielenia uznać należy za dopuszczalny i skuteczny.
Nabywca akceptuje bowiem warunki zawarcia z podatnikiem umowy sprzedaży, udzielając jednocześnie sprzedającemu umocowania do zlecenia w jego imieniu poczcie państwowej wykonania usługi przesłania paczki zawierającej zakupione towary. To zaś powoduje, że opłata za usługę przesyłki nie jest dla sprzedającego obrotem z tytułu sprzedaży i tym samym nie może być zaliczona do podstawy opodatkowania VAT.
Korekta deklaracji wpływa na termin zwrotu
Złożenie korekty deklaracji VAT ma wpływ na termin zwrotu nadwyżki podatku.
Zgodnie bowiem z poglądem przedstawionym w wyroku WSA w Poznaniu z 27 maja 2011 r. (I SA/Po 132/11), skorygowana deklaracja zastępuje deklarację podatkową złożoną pierwotnie. 60-dniowy termin na zwrot różnicy podatku (liczony od złożenia rozliczenia przez podatnika) został przewidziany dla każdego rozliczenia przedłożonego organowi podatkowemu za dany okres przez podatnika, zatem również dla korekty.
Przemawia za tym to, że ustawodawca, nakazując liczenie 60-dniowego terminu od złożenia rozliczenia przez podatnika, nie sprecyzował, o jakie rozliczenie chodzi (tj. czy wyłącznie o pierwotne, czy także o jego korektę).
Moment ujęcia korekty in plus zależny od jej przyczyny
NSA w wyroku z 1 czerwca 2011 r. (I FSK 853/10) po raz kolejny uznał, że moment ujęcia faktury korygującej zwiększającej podstawę opodatkowania lub kwotę podatku należnego uzależniony jest od przyczyny tej korekty.
Jeżeli istniała ona już w momencie wystawienia faktury pierwotnej (np. popełniono błąd), wówczas korekta powinna być dokonana wstecz, tj. ujęta w rozliczeniu za okres, w którym w wyniku błędu zaniżony został podatek należny. W takim bowiem przypadku korekta ma na celu wykazanie prawidłowej wielkości podatku należnego, który w rozliczeniu za okres powstania zobowiązania podatkowego został podany w nieprawidłowej wysokości.
Natomiast gdy przyczyna korekty powstała w terminie późniejszym (np. następuje uzgodniona zmiana ceny), korekta in plus powinna być ujęta na bieżąco, tj. w rozliczeniu za okres, w którym powstała przyczyna korekty. Faktura pierwotna była bowiem wystawiona poprawnie i w przeszłości nie doszło do zaniżenia podatku należnego.
NSA wskazał też, że z braku regulacji odnoszącej się wprost do sytuacji, w której po powstaniu obowiązku podatkowego podstawa opodatkowania zostanie zwiększona, nie można wyprowadzić wniosku, że niezależnie od przyczyn, które powodują zmianę podstawy opodatkowania, korekta powinna być uwzględniona zawsze w okresie rozliczeniowym, w którym powstał obowiązek podatkowy.
Kasa fiskalna również w działalności zwolnionej
Także podatnicy zwolnieni z VAT mają obowiązek posiadania kasy rejestrującej. Pogląd taki zaprezentował WSA w Bydgoszczy w wyroku z 15 marca 2011 r. (I SA/Bd 19/11).
Sąd podkreślił, że skoro ustawodawca przewidział w art. 111 ust. 5 ustawy o VAT zwrot 90 proc. kosztów nabycia kasy fiskalnej dla podatników zwolnionych z VAT, to przyjąć należy, że obowiązek ewidencjonowania sprzedaży za pomocą kasy dotyczy nie tylko podatników czynnych, ale i zwolnionych. W przeciwnym bowiem razie przepis ten byłby martwy.
Tak więc obowiązkiem prowadzenia ewidencji za pomocą kasy rejestrującej obciążeni są nie tylko podatnicy czynni, ale także zwolnieni z podatku od towarów i usług, zarówno przedmiotowo, jak i podmiotowo.
Spółka przejmująca odliczy VAT z faktur spółki przejętej
Spółki łączące się często mają problem z ustaleniem, czy faktury wystawione w okresie połączenia, na skutek którego dana spółka przestała istnieć, dają jej następcy prawnemu prawo do odliczenia VAT naliczonego.
Na pytanie to odpowiedział WSA w Rzeszowie w wyroku z 10 lutego 2011 r. (I SA/Rz 845/10). Orzekł, że określenie w fakturze jako nabywcy spółki przejętej nie wyłącza praw spółki przejmującej do odliczenia VAT z takiej faktury. O tym uprawnieniu decydują bowiem okoliczności faktyczne zdarzenia gospodarczego, które odzwierciedla faktura.
Spółce przejmującej przysługuje zatem prawo do odliczenia VAT na podstawie faktur wystawionych na spółki przejmowane po dniu połączenia. Co więcej, do skorzystania z prawa do odliczenia nie jest konieczne wystawienie not korygujących dane nabywcy usługi lub towaru.
Jak liczyć proporcję sprzedaży
W świetle uchwały siedmiu sędziów NSA z 24 października 2011 r. (I FPS 9/10) podatnik nie ma obowiązku dokonywać odliczenia częściowego w sytuacji, gdy wykonuje jedynie czynności opodatkowane VAT oraz pozostające w ogóle poza zakresem tego podatku.
NSA uznał, że zawarte w art. 90 ust. 1 – 3 ustawy o VAT sformułowanie „czynności, w związku z którymi nie przysługuje prawo do odliczenia” odnosi się do czynności zwolnionych z podatku. Skoro bowiem rzecz dotyczy odliczenia podatku, to pod uwagę można wziąć tylko takie transakcje, które w ogóle objęte są VAT. Może tu chodzić tylko o czynności zwolnione z podatku, bo te niepodlegające w ogóle podatkowi nie są objęte zakresem przedmiotowym VAT.
Zatem gdy podatek naliczony wynika z wydatków związanych tylko z czynnościami opodatkowanymi oraz z czynnościami niepodlegającymi VAT (których nie da się jednoznacznie przypisać do jednej z tych kategorii czynności), podatnik nie stosuje odliczenia częściowego wedle proporcji, lecz odliczenie pełne.
Sprzedaż udziału w nieruchomości to dostawa
Zgodnie z poglądem wyrażonym w uchwale siedmiu sędziów NSA z 24 października 2011 r. (I FPS 2/11), sprzedaż udziału w prawie użytkowania wieczystego jest dostawą towarów, a nie świadczeniem usług.
NSA wskazał, że w razie wątpliwości, czy dana czynność jest dostawą towarów, czy usługą, należy w pierwszej kolejności badać jej gospodarczy charakter, tj. ustalać, czy dochodzi do odpłatnego przeniesienia prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.
Zdaniem sądu w przypadku sprzedaży udziału w prawie użytkowania wieczystego gruntu, jak również udziału we współwłasności budynków takie przeniesienie prawa występuje.
Współwłasność jest bowiem rodzajem własności, który charakteryzuje się tym, że jedno i to samo prawo własności tej samej rzeczy (w tym przypadku nieruchomości) przysługuje więcej niż jednej osobie. W efekcie sąd uznał, że sprzedaż udziału we współwłasności budynku, tak jak i udziału w prawie użytkowania wieczystego gruntu, prowadzi do przeniesienia na nabywcę udziału prawa do rozporządzania tymi towarami jak właściciel.
Nie było transakcji, nie ma odliczenia
O możliwości odliczenia VAT decyduje faktyczne wykonanie czynności nią udokumentowanej.
NSA w wyroku z 1 lipca 2011 r. (I FSK 1419/10) uznał, że samo posiadanie faktury VAT nie daje podatnikowi prawa do odliczenia podatku naliczonego, jeżeli czynność nią udokumentowana nie została wykonana. Przyznanie bowiem prawa do odliczenia podatku w takim przypadku oznaczałoby, że prawo to przysługuje z tytułu samego posiadania faktury z wykazanym podatkiem.
Tymczasem jest następstwem powstania obowiązku podatkowego z tytułu faktycznej czynności podatnika wystawiającego fakturę. Jeżeli brak takiej faktycznej czynności u wystawcy faktury, nie może z jej tytułu powstać obowiązek podatkowy, a tym samym nie ma prawa do odliczenia podatku z takiej faktury.
Nie można więc odliczyć podatku z faktury, która nie odzwierciedla faktycznego zobowiązania podatkowego podmiotu wskazanego w niej jako jej wystawca.
Łukasz Chłond menedżer w ECA Wójciak i Partnerzy sp. z o.o.