Reklama

Zlikwidowana linia kolejowa - opodatkowana zwykłą stawką

Grunty i budowle po zlikwidowanej linii kolejowej podlegają opodatkowaniu jak grunty pozostałe, bo nie jest to już budowla

Publikacja: 01.02.2010 15:09

Zlikwidowana linia kolejowa - opodatkowana zwykłą stawką

Foto: Fotorzepa, MW Michał Walczak

Likwidacja linii kolejowej lub jej odcinka oznacza ostateczne wyłączenie jej z eksploatacji, tj. z możliwości prowadzenia przewozów kolejowych. Natomiast pozostałe po likwidacji grunty nie mogą być wykorzystywane w działalności gospodarczej, ponieważ poprzez budowę podkładów, szyn, przekopów i nasypów - grunt został przystosowany jedynie do wykorzystywania go jako droga kolejowa.

Tym samym zlikwidowana linia kolejowa traci charakter budowli w rozumieniu [link=427744]prawa budowlanego[/link] i takie grunty powinny być objęte podatkiem od nieruchomości według stawki jak dla gruntów pozostałych, a nie jak dla gruntów związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej - stwierdził w [b]wyroku z 21 stycznia 2010 r. Wojewódzki Sąd Administracyjny w Szczecinie (sygn. I SA/Sz 289/09)[/b].

Jest to już kolejne rozstrzygnięcie WSA w Szczecinie w podobnej sprawie, wcześniejsze to z sygn. I SA/ Sz 650/08 - [link=http://www.rp.pl/artykul/56183,283731_Jaki_podatek_od_gruntow_po_zlikwidowanej_linii_kolejowej.html]czytaj artykuł[/link] oraz I SA/ Sz 20/09 - [link=http://www.rp.pl/artykul/56183,305893_Jaki_podatek_od_gruntow_po_zlikwidowanej_linii_kolejowej_.html]czytaj artykuł[/link]).

Sąd rozpatrywał zażalenie przedsiębiorców na decyzję burmistrza, który nie zwolnił gruntu i budynków kolejowych z podatku od nieruchomości, związanego z działalnością gospodarczą, choć linia kolejowa została zlikwidowana.

Burmistrz wskazywał, iż - stosownie do art. 7 ust. 1 pkt 1 [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr?id=182297]ustawy o podatkach i opłatach lokalnych[/link] - budowle kolejowe korzystają ze zwolnienia z podatku od nieruchomości jedynie wtedy, gdy są funkcjonalnie związane z ruchem pojazdów kolejowych oraz organizacją i sterowaniem tym ruchem. Aby takie obiekty służyły do ruchu, bez wątpienia musi on mieć miejsce.

Reklama
Reklama

W odwołaniu spółka, która kupiła zlikwidowaną linię, argumentowała, że fakt, że linia nie jest wykorzystywana na potrzeby publicznego transportu kolejowego powoduje, że nie można definiować jej, i budynków na niej będących - jako budowli, bowiem grunt nie jest wykorzystywany zgodnie z przeznaczeniem i w ogóle nie nadaje się do innej działalności gospodarczej. Tak więc powinien być opodatkowany według podstawowych stawek.

Sąd stwierdził, że bezsporne jest, że na spółce, jako na posiadaczu nieruchomości stanowiących własność Skarbu Państwa, ciąży obowiązek podatkowy. Ale spór dotyczył tego, czy można uznać, że grunt i budowle będące na terenie zlikwidowanej linii kolejowej mogą służyć do prowadzenia działalności gospodarczej i wówczas opodatkować je wyższymi stawkami.

Sąd zauważył, że ustawa o podatkach i opłatach lokalnych przewiduje odrębną, wyższą stawkę podatkową dla gruntów związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej, chyba że przedmiot opodatkowania nie jest i nie może być wykorzystywany do prowadzenia tej działalności ze względów technicznych. Tak jest w przypadku zlikwidowanej linii kolejowej – uznał sąd.

Likwidacja linii kolejowej lub jej odcinka oznacza ostateczne wyłączenie jej z eksploatacji, tj. z możliwości prowadzenia przewozów kolejowych. Natomiast pozostałe po likwidacji grunty nie mogą być wykorzystywane w działalności gospodarczej, ponieważ poprzez budowę podkładów, szyn, przekopów i nasypów - grunt został przystosowany jedynie do wykorzystywania go jako droga kolejowa.

Tym samym zlikwidowana linia kolejowa traci charakter budowli w rozumieniu [link=427744]prawa budowlanego[/link] i takie grunty powinny być objęte podatkiem od nieruchomości według stawki jak dla gruntów pozostałych, a nie jak dla gruntów związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej - stwierdził w [b]wyroku z 21 stycznia 2010 r. Wojewódzki Sąd Administracyjny w Szczecinie (sygn. I SA/Sz 289/09)[/b].

Reklama
Matura i egzamin ósmoklasisty
Nadchodzi najpoważniejsza zmiana w polskiej ortografii od kilkudziesięciu lat
Nieruchomości
Sąd Najwyższy wydał ważny wyrok ws. zasiedzenia służebności przesyłu
Dobra osobiste
Dziennikarka TVP ofiarą pomówień wspomaganych przez AI. Jak walczyć z oczernianiem?
Prawo w Polsce
Jest pierwsze weto. Karol Nawrocki mówi o „szantażu wobec społeczeństwa"
Matura i egzamin ósmoklasisty
CKE podała terminy egzaminów w 2026 roku. Zmieni się też harmonogram ferii
Materiał Promocyjny
Firmy coraz częściej stawiają na prestiż
Reklama
Reklama