Uchwała rady podjęta bez podstawy prawnej jest nieważna

Czy rada gminy może podjąć uchwałę, w której wyrazi zgodę na zmianę sposobu użytkowania należących do gminy gruntów? Mianowicie zamieni działki oznaczone jako zieleń miejska, na takie, które mogą być przeznaczone pod budowę targowiska i parkingów?

Publikacja: 03.03.2010 02:00

Uchwała rady podjęta bez podstawy prawnej jest nieważna

Foto: Fotorzepa, Jerzy Dudek JD Jerzy Dudek

[b]Nie.[/b] Rada gminy nie może podjąć uchwały tej treści, albowiem brak jest wyraźnego upoważnienia ustawowego, które by na to zezwalało.

W konsekwencji uchwała taka zostanie uznana za organ nadzoru, za podjętą z rażącym naruszeniem prawa.

Stanowisko takie potwierdza rozstrzygnięcie nadzorcze wojewody podlaskiego z 26 lutego 2010 r., w którym to organ nadzoru stwierdził nieważność uchwały rady miejskiej w Lipsku, w sprawie wyrażenia zgody na zamianę sposobu użytkowania miejskich nieruchomości.

Uzasadniając swoje stanowisko, wojewoda podkreślił, że powołany w podstawie prawnej badanej uchwały przepis art. 18 ust. 2 pkt 9 lit. a [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=5E82D4080BF84F7EDB835755C47B40A1?id=163433]ustawy o samorządzie gminnym[/link] nie jest podstawą do stanowienia aktów prawnych regulujących przedmiotową materię, albowiem zakres ww. przepisu obejmuje umocowanie organu stanowiącego gminy jedynie do podejmowania uchwał w sprawach majątkowych gminy przekraczających zakres zwykłego zarządu dotyczących zasad nabywania, zbywania i obciążania nieruchomości oraz ich wydzierżawiania lub wynajmowania na czas oznaczony dłuższy niż trzy lata lub na czas nieoznaczony, o ile ustawy szczególne nie stanowią inaczej; uchwała rady gminy jest wymagana również w przypadku, gdy po umowie zawartej na czas oznaczony do trzech lat strony zawierają kolejne umowy, których przedmiotem jest ta sama nieruchomość.

Tym samym nie może prowadzić do swobodnego rozstrzygania przez radę w drodze uchwał wszystkich spraw ważnych z punktu widzenia gospodarki gminy.

Reklama
Reklama

Podstawą rozstrzygnięcia podjętego przez radę nie mogą być również przepisy [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=10E24319A960C3FD62A2446F337EEB90?id=175872]ustawy o gospodarce nieruchomościami[/link] (art. 23 ust. 1 pkt 3 oraz pkt 7 w związku z art. 25 ust. 2). Należą bowiem do przepisów o charakterze kompetencyjnym regulującym zakres spraw należących wyłącznie do właściwości organu wykonawczego gminy.

W uzupełnieniu należy zauważyć, że przedmiot i zakres działania organu stanowiącego gminy ustala art. 18 ust. 2 ustawy o samorządzie gminnym, który konkretyzuje normę zawartą w art. 18 ust. 1 tej ustawy, niemniej jednak domniemanie właściwości rady gminy nie oznacza możliwości działania rady we wszystkich możliwych sprawach i we wszystkich możliwych formach. Lokalne prawodawstwo, mimo stosunkowo dużej swobody nie ma jednak charakteru samoistnego. Wszystkie organy samorządu terytorialnego muszą legitymować się wyraźnie udzielonym upoważnieniem, nie jest bowiem dopuszczalne domniemywanie kompetencji prawodawczych.

[i]Podstawa prawna:

–[b]rozstrzygnięcie nadzorcze wojewody podlaskiego z 26 lutego 2010 r., NK.II.DN.0911-35/2010[/b][/i]

[b]Nie.[/b] Rada gminy nie może podjąć uchwały tej treści, albowiem brak jest wyraźnego upoważnienia ustawowego, które by na to zezwalało.

W konsekwencji uchwała taka zostanie uznana za organ nadzoru, za podjętą z rażącym naruszeniem prawa.

Pozostało jeszcze 89% artykułu
Reklama
Sądy i trybunały
Coraz więcej wakatów w Trybunale Konstytucyjnym. Prawnicy mówią, co trzeba zrobić
Materiał Promocyjny
25 lat działań na rzecz zrównoważonego rozwoju
Prawnicy
Prof. Marcin Matczak: Dla mnie to podważalny prezydent
Zawody prawnicze
Rząd zmieni przepisy o zawodach adwokata i radcy. Projekt po wakacjach
Matura i egzamin ósmoklasisty
Uwaga na świadectwa. MEN przypomina szkołom zasady: nieaktualne druki do wymiany
Podatki
Rodzic może stracić ulgi w PIT, jeśli dziecko za dużo zarobi
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama