[b]Nie.[/b] Rada gminy nie może podjąć uchwały tej treści, albowiem brak jest wyraźnego upoważnienia ustawowego, które by na to zezwalało.
W konsekwencji uchwała taka zostanie uznana za organ nadzoru, za podjętą z rażącym naruszeniem prawa.
Stanowisko takie potwierdza rozstrzygnięcie nadzorcze wojewody podlaskiego z 26 lutego 2010 r., w którym to organ nadzoru stwierdził nieważność uchwały rady miejskiej w Lipsku, w sprawie wyrażenia zgody na zamianę sposobu użytkowania miejskich nieruchomości.
Uzasadniając swoje stanowisko, wojewoda podkreślił, że powołany w podstawie prawnej badanej uchwały przepis art. 18 ust. 2 pkt 9 lit. a [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=5E82D4080BF84F7EDB835755C47B40A1?id=163433]ustawy o samorządzie gminnym[/link] nie jest podstawą do stanowienia aktów prawnych regulujących przedmiotową materię, albowiem zakres ww. przepisu obejmuje umocowanie organu stanowiącego gminy jedynie do podejmowania uchwał w sprawach majątkowych gminy przekraczających zakres zwykłego zarządu dotyczących zasad nabywania, zbywania i obciążania nieruchomości oraz ich wydzierżawiania lub wynajmowania na czas oznaczony dłuższy niż trzy lata lub na czas nieoznaczony, o ile ustawy szczególne nie stanowią inaczej; uchwała rady gminy jest wymagana również w przypadku, gdy po umowie zawartej na czas oznaczony do trzech lat strony zawierają kolejne umowy, których przedmiotem jest ta sama nieruchomość.
Tym samym nie może prowadzić do swobodnego rozstrzygania przez radę w drodze uchwał wszystkich spraw ważnych z punktu widzenia gospodarki gminy.