[b]Tak rozstrzygnął 15 grudnia 2008 r. Trybunał Konstytucyjny (P 57/07)[/b], rozpatrując pytanie prawne Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, które sprowadzało się do tego, czy należy stosować przepisy o wyłączeniu członka SKO w sytuacji, gdy brał on udział w wydaniu przez to kolegium pierwszej decyzji zaskarżonej następnie wnioskiem o ponowne rozpatrzenie sprawy.
[srodtytul]Gwarancja sprawiedliwego rozstrzygnięcia[/srodtytul]
[b]Trybunał w wyroku z 15 grudnia 2008 r.[/b] stwierdził, że wniesienie wniosku o ponowne rozpatrzenie sprawy nie powoduje przesunięcia kompetencji do rozpoznania lub rozstrzygnięcia sprawy na organ wyższego stopnia, lecz powierza ją ponownie temu samemu organowi. Z mocy kodeksu postępowania administracyjnego do takiego wniosku należy stosować odpowiednio przepisy dotyczące odwołania, w szczególności dotyczące wyłączenia członków organu kolegialnego.
Na tym tle powstała znacząca rozbieżność stanowisk sądów administracyjnych. I tak, w [b]uchwale NSA z 22 lutego 2007 r. (II GPS 2/06)[/b], odpowiednie stosowanie art. 24 § 1 pkt 5 k.p.a. oznacza obowiązkowe wyłączenie od udziału w postępowaniu rozpatrywanym przez SKO, tego członka, który był w składzie orzekającym pierwszy raz. Zgodnie z drugim stanowiskiem ponowny udział członka kolegium w postępowaniu z wniosku o ponowne rozpoznanie sprawy jest dopuszczalny, gdyż odpowiednie stosowanie przepisów k.p.a. dotyczy w tym przypadku tylko spraw rozpoznawanych w trybie dwóch instancji.
Możliwość wniesienia przez obywatela odwołania (wniosku o ponowne rozpoznanie sprawy) stanowi jego prawo do ponownego i sprawiedliwego rozpoznania sprawy. Sprawiedliwość wymusza między innymi takie cechy procesowe, jak obiektywizm w orzekaniu oraz związaną z tym niezależność osób wydających decyzje administracyjne.