Zdaniem WSA skarga zasługiwała na uwzględnienie. W myśl [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=52F88A96342E07F272F6DE3139768D55?id=179915]ustawy o postępowaniu egzekucyjnym w administracji[/link] postępowanie egzekucyjne ulega zawieszeniu w innych przypadkach przewidzianych w ustawach.
Art. 10 ustawy abolicyjnej stanowi, że wszczęte postępowanie egzekucyjne oraz postępowanie karne skarbowe dotyczące zobowiązania podatkowego w podatku dochodowym od osób fizycznych za rok podatkowy, którego dotyczy wniosek określony w art. 3 ust. 1, zawiesza się do dnia, w którym decyzja w sprawie umorzenia zaległości lub decyzja w sprawie zwrotu stała się ostateczna lub orzeczenie sądu się uprawomocniło.
Brzmienie przepisów nie budzi wątpliwości interpretacyjnych. [b]W momencie, w którym podatnik złożył wniosek PIT-AZ o umorzenie zaległości podatkowych związanych z osiąganiem zagranicznych przychodów z pracy za rok podatkowy, w którym podatnik uchylił się od opodatkowania, prowadzone postępowanie egzekucyjne czy też postępowanie karne w sprawie o przestępstwa (wykroczenia) skarbowe związane z przedmiotowymi zaległościami należy zawiesić.
Zawieszenie postępowania egzekucyjnego następuje z urzędu. Nie jest wymagany w tym przypadku wniosek podatnika[/b] (choć także on sam może informować organy prowadzące postępowanie egzekucyjne o istnieniu przesłanki zawieszenia). Zwykle bowiem organem egzekucyjnym będzie naczelnik urzędu skarbowego będący również organem podatkowym właściwym do przyjęcia i rozpatrzenia wniosku PIT-AZ. Zatem organ egzekucyjny będzie miał z urzędu wiedzę o przesłance zawieszenia.
Postępowanie egzekucyjne zawieszane jest do czasu ostatecznego rozstrzygnięcia złożonego przez podatnika wniosku PIT-AZ. I tak, w zależności od przebiegu postępowania w przedmiocie wniosku o umorzenie zaległości podatkowych, ostateczne rozstrzygnięcie tej sprawy nastąpi z chwilą, gdy decyzja w przedmiocie wniosku stanie się ostateczna, lecz nie wcześniej niż po uprawomocnieniu się orzeczenia sądu administracyjnego.