Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie oddalił skargę Czeskich Linii Lotniczych (sygnatura akt: VII SA/Wa 733/11).
Prezes ULC nałożył na nie karę pieniężną za naruszenie rozporządzenia 261/2004/WE, ustanawiającego wspólne zasady odszkodowania i pomocy dla pasażerów w razie odmowy przyjęcia na pokład albo odwołania lub dużego opóźnienia lotów.
Anna I. i Łukasz C. mieli zabukowane bilety na rejs Czeskimi Liniami Lotniczymi Nowy Jork - Praga i dalej do Warszawy. Ale kiedy przybyli na lotnisko, stanowiska odprawy zostały już zamknięte, a dwójce pasażerów odmówiono przyjęcia do samolotu.
Rozporządzenie wspólnotowe przewiduje, że w razie odmowy przyjęcia pasażerów na pokład wbrew ich woli obsługujący przewoźnik lotniczy wypłaca im odszkodowanie (250 - 600 euro). Pasażerowie mają prawo do zwrotu należności albo do alternatywnego lotu, do bezpłatnych posiłków, zakwaterowania i transportu do hotelu. Dwójka niedoszłych pasażerów Czeskich Linii Lotniczych bezskutecznie czekała jednak na taką pomoc. Kiedy po dwóch dniach przylecieli do Warszawy, złożyli skargę do prezesa ULC.
Na podstawie listy pasażerów prezes ULC ustalił, że w samolocie odlatującym z Nowego Jorku do Pragi wszystkie 201 miejsc było zajętych. Pięciu pracowników Czeskich Linii Lotniczych podróżowało bez rezerwacji.