Korekta projektu ustawy o przywracaniu ładu konstytucyjnego, której w aurze tajemniczości dokonało Ministerstwo Sprawiedliwości, budzi zasadnicze wątpliwości. Zmiany dotyczą trzech obszarów: Izby Odpowiedzialności Zawodowej (IOZ), tzw. testu prezydenckiego i skargi nadzwyczajnej.
Czytaj więcej
Nie ma żadnego orzeczenia międzynarodowych trybunałów, które kwestionowałyby Izbę Odpowiedzialnoś...
Sprawa Izby Odpowiedzialności Zawodowej Sądu Najwyższego. Co się zmieniło 13 maja?
Bezsprzecznie jako najbardziej kontrowersyjny należy uznać pomysł pozostawienia IOZ. Warto podkreślić, że likwidację tej izby Komisja Kodyfikacyjna Ustroju Sądownictwa i Prokuratury przewidywała w obu swoich projektach. Co szczególnie istotne, w uzasadnieniu do własnego projektu, przedstawionego do 24 kwietnia i przesłanego już do zaopiniowania Komisji Weneckiej, resort sprawiedliwości powołał się na wyrok TSUE z 15 lipca 2021 r. (C-791/19) dotyczący Izby Dyscyplinarnej, stwierdzając, że „sposób utworzenia tej izby (dot. IOZ), rozpatrywany łącznie z jej obsadą i zakresem właściwości rzeczowej, nakazuje przyjąć, że tak samo jak Izba Dyscyplinarna, także ta izba nie spełnia standardu niezależnego i bezstronnego sądu ustanowionego na podstawie prawa. Tryb ukształtowania Izby Odpowiedzialności Zawodowej narusza również zasadę niezależności władzy sądowniczej (art. 173 Konstytucji RP)”. Następnie wskazano cztery argumenty na poparcie wątpliwości co do zgodności sposobu powołania i funkcjonowania IOZ z konstytucją oraz z prawem unijnym.
Tak jednoznaczną opinię o IOZ Ministerstwo Sprawiedliwości miało… do 13 maja. Tego dnia pojawił się po cichu i bez rozgłosu nowy pomysł, by jednak niekonstytucyjną izbę pozostawić. Wiceminister sprawiedliwości Dariusz Mazur, uzasadniając tę decyzję, stwierdził, że „nie ma żadnego orzeczenia międzynarodowych trybunałów, które kwestionowałoby IOZ”. Tyle tylko, że 24 kwietnia też takowego nie było.
Przypomnijmy zatem sposób powołania następcy owianej złą sławą Izby Dyscyplinarnej. Nastąpiło to w 2022 r. na mocy nowelizacji ustawy o Sądzie Najwyższym. Wybór składu IOZ został powierzony w całości przedstawicielom władzy wykonawczej, tj. prezydentowi RP, przy czynnym udziale prezesa Rady Ministrów w formie stosownej kontrasygnaty.