Dość prosta w sensie legislacyjnym nowelizacja art. 42 § 2 [link=http://akty-prawne.rp.pl/Dokumenty/Ustawy/1995_99/DU1997Nr%2088poz%20553.asp]kodeksu karnego[/link] wyeliminowała z treści tego przepisu dwukrotnie użyte słowo “mechanicznych”. W ten sposób wprowadziła doniosłe skutki w zakresie orzekania wobec nietrzeźwych (i będących pod wpływem środków odurzających) kierujących środka karnego, tj. zakazu prowadzenia pojazdów mechanicznych. [link=http://akty-prawne.rp.pl/dzienniki/du/2011/17/poz.78.htm]Nowela z 25 listopada 2010 r. (DzU nr 17, poz. 78)[/link] wchodzi w życie 25 lutego 2011 r.
[srodtytul]Zastrzeżenia Trybunału[/srodtytul]
Praprzyczyną tej zmiany był wyrok Trybunału Konstytucyjnego z 7 kwietnia 2009 r. (P 7/08), w którym stwierdzono, że art. 178a § 2 k. k. jest zgodny z art. 32 ust. 1 konstytucji oraz nie jest niezgodny z jej art. 2 i art. 31 ust. 3. Na gruncie tej sprawy zrodziły się wątpliwości co do prawidłowości regulacji z art. 42 § 2 k. k. Wobec tego Trybunał Konstytucyjny 5 maja 2009 r. (S 2/09) wydał postanowienie sygnalizacyjne, w którym dostrzegł – odnotowany wcześniej również przez praktyków i przedstawicieli doktryny – niewłaściwy zakres podmiotowy zakazu z art. 42 § 2 k. k. W treści postanowienia, zwracając uwagę na niespójność tej regulacji z systemem prawnym Rzeczypospolitej, zasygnalizował Sejmowi potrzebę podjęcia inicjatywy ustawodawczej w celu zmiany stanu prawnego.
Zastrzeżenia Trybunału wiązały się bowiem z faktem, że przepis art. 42 § 2 k. k. nie tylko pozwalał, ale wręcz nakazywał surowsze traktowanie w zakresie orzekanych środków karnych nietrzeźwych kierowców pojazdów niemechanicznych (głównie rowerów) niż kierowców pojazdów mechanicznych (głównie samochodów).
[srodtytul]Jednośladowy miał gorzej[/srodtytul]