W ocenie Komisji Europejskiej, od wielu lat podejmującej próby zmierzające do harmonizacji systemu opodatkowania przedsiębiorstw, różnorodność systemów podatkowych w ramach Wspólnoty powoduje, że firmy działające na wspólnym rynku napotykają zbyt liczne obciążenia administracyjne oraz funkcjonują w warunkach podwyższonego ryzyka podatkowego.
Czynniki te oceniane są jako ograniczające konkurencyjność Unii w globalnej rywalizacji o kapitał. Dlatego wyeliminowanie przeszkód w działaniu jednolitego rynku wskazano w uzasadnieniu projektu dyrektywy jako nadrzędny cel. Ma ona w istocie za zadanie zwiększenie konkurencyjności zewnętrznej Wspólnoty w obszarze atrakcyjności inwestycyjnej.
Komisja dostrzega w tej mierze rosnącą presję nie tylko ze strony tradycyjnych konkurentów, takich jak USA czy Chiny, ale także Indii, Brazylii czy Rosji. W odróżnieniu od nich Unia ze swoimi 27 systemami podatkowymi rzeczywiście nie ułatwia ekspansji zagranicznym koncernom. Możliwość wyboru jednolitych zasad opodatkowania w całej Wspólnocie ma więc sprawić, że jako całość stanie się ona lepszym miejscem do inwestowania.
Bez takich samych stawek
Projekt dyrektywy nie przewiduje ujednolicenia stawek CIT, co wyraźnie podkreślono w uzasadnieniu. Trudno jednak tę deklarację traktować jako wiecznie wiążącą, ponieważ ujednolicenie bazy podatkowej sprowadzi konkurencję podatkową między państwami członkowskimi do ostatniego zostawionego w ich gestii parametru, jakim jest stawka nominalna. To zaś w krótkim czasie może skłonić Wspólnotę do podjęcia kolejnego kroku na ścieżce integracji, czyli wprowadzenia jednolitej lub – co bardziej prawdopodobne – minimalnej stawki CIT. Taka zmiana wymagałaby kolejnej dyrektywy i nie wydaje się, aby mogła nastąpić szybko.
Wspomniana konkurencja wewnątrz Unii zwraca za to uwagę na inny – mniej eksponowany, ale nie mniej ważny – cel dyrektywy, czyli ograniczenie – w ocenie wielu państw szkodliwej – konkurencji podatkowej. Jej istnienie jest faktem i wyraża się m.in. w wyścigu państw w obniżaniu stawek nominalnych CIT i w rezultacie w spadku jego znaczenia dla ich budżetów, podczas gdy dobroczynne skutki gospodarcze obniżania podatku niekoniecznie okazują się zadowalające, jeśli wszyscy robią to samo (tzw. race-to-the-bottom). Projekt CCCTB (Common Consolidated Corporate Tax Base) jest więc ważnym krokiem na drodze harmonizacji opodatkowania dochodu przedsiębiorstw, który zwiększając konkurencyjność zewnętrzną Unii, ma jednocześnie ograniczyć szkodliwą konkurencję wewnętrzną.