Reklama

Nadciąga KSeF. Większość firm deklaruje co najmniej częściową gotowość

Już od lutego 2026 r. pierwsze przedsiębiorstwa będą musiały obowiązkowo korzystać z Krajowego Systemu e-Faktur. Biznes ma wiele obaw z nim związanych, ale liczy też na obniżenie kosztów działalności i ułatwienie rozliczeń z kontrahentami.

Publikacja: 09.10.2025 16:15

Nadciąga KSeF. Większość firm deklaruje co najmniej częściową gotowość

Foto: Adobe Stock

Z tego artykułu się dowiesz:

  • Jak polskie firmy przygotowują się do wdrożenia KSeF i z jakimi wyzwaniami się mierzą?
  • Jaką rolę odgrywają partnerzy technologiczni w procesie implementacji KSeF w przedsiębiorstwach?
  • Jakie są najczęściej wybierane metody autoryzacji w kontekście KSeF?
  • Jakie potencjalne korzyści z KSeF dostrzegają przedsiębiorstwa?

Jak wynika z badania przeprowadzonego przez firmę Asseco, na cztery miesiące przed terminem wdrożenia Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) 72 proc. firm deklaruje częściową lub pełną gotowość do obsługi cyfrowych faktur. Jedynie co dziesiąta organizacja nie podjęła jeszcze żadnych działań przygotowawczych. Niemal co druga skorzystała ze środowiska testowego udostępnionego przez Ministerstwo Finansów.

Firmy stawiają na współpracę z partnerami

– Deklaracje gotowości to jedno, a codzienna praktyka drugie. Im większa firma, tym bardziej złożone procesy i więcej wyjątków do obsłużenia. Dlatego ważną rolę we wdrożeniu KSeF pełnią testy, które pozwalają sprawdzić w praktyce działanie poszczególnych mechanizmów – mówi Dawid Baranowski, zastępca dyrektora Pionu Sprzedaży i Wdrożeń Systemów ERP w Asseco Business Solutions. Podkreśla, że ta firma już od 2023 r. korzysta z KSeF, co pozwoliło jej nie tylko się przygotować, ale również sprawdzić systemy, które oferuje klientom.

W badaniu Asseco „Gotowość polskich firm na KSeF”, aż 69 proc. respondentów korzysta ze wsparcia dostawców ERP lub integratorów. Jednocześnie 39 proc. przyznaje, że pomoc ta ma charakter częściowy, a 18 proc. nie ma jeszcze wiedzy o pełnym wachlarzu dostępnych możliwości. – To dowód na to, jak istotna jest rola partnerów technologicznych i jak duże znaczenie ma dziś edukacja w tym obszarze – twierdzi Asseco.

Reklama
Reklama

Biznes wybiera sprawdzone sposoby autoryzacji

Autorzy badania zwracają uwagę, że ważnym elementem przygotowania firmy na KSeF jest wdrożenie rozwiązań z zakresu autoryzacji. Najczęściej wybierane są te dobrze znane: podpis kwalifikowany (42 proc.) oraz profil zaufany (33 proc.). Na dalszych miejscach znalazły się pieczęć kwalifikowana (9 proc.) i token autoryzacyjny (4 proc.). Co niepokojące, aż 12 proc. firm nie posiada jeszcze żadnych narzędzi do autoryzacji.

– Na szczególną uwagę zasługuje pieczęć kwalifikowana, która pomimo niezbyt wysokiego udziału w zestawieniu, jest najbardziej uniwersalnym narzędziem autoryzacji w KSeF. Pieczęć może być przypisana do podmiotu, a nie do konkretnej osoby, co czyni ją idealnym rozwiązaniem dla firm, które chcą zautomatyzować procesy poprzez integrację swoich systemów z użytkowanym oprogramowaniem, a także ograniczyć zależność od indywidualnych użytkowników – tłumaczy Paweł Wojtaszyk, kierownik produktu w Asseco Data Systems.

Największe bariery: ludzie i systemy

Najpoważniejszym wyzwaniem organizacyjnym dla badanych firm jest brak zasobów i ekspertów w obszarze KSeF. Aż 48 proc. przedsiębiorstw wskazało ten aspekt jako znaczącą barierę w przygotowaniu organizacji na nowe wymagania. Na kolejnym miejscu znalazła się potrzeba podniesienia świadomości procesów cyfrowych. Niejednoznaczne przepisy dotyczące KSeF stanowią poważne wyzwanie organizacyjne jedynie w opinii 1/3 respondentów. Mniej istotne okazały się kwestie budżetowe czy opór pracowników wobec cyfryzacji.

Z perspektywy technologicznej największą trudnością jest modyfikacja procesów księgowych i finansowych w systemach ERP. Wyzwanie to określiła jako istotne ponad połowa badanych firm (53 proc.). Kolejnymi kluczowymi obszarami wymagającymi uwagi są zapewnienie bezpieczeństwa danych cyfrowych oraz obsługa wyjątków i błędów. Natomiast dostosowanie formatu danych oraz archiwizacja faktur nie są postrzegane jako bariera, co może sugerować, że większość przedsiębiorstw poradziła sobie już z tymi wyzwaniami.

Korzyści ważniejsze niż obawy

Przedsiębiorstwa, które wzięły udział w badaniu Asseco, były zgodne i wysoko oceniły potencjalne korzyści wynikające z wdrożenia KSeF. Najważniejszą z nich jest redukcja kosztów wynikająca z braku konieczności przechowywania faktur w formie papierowej. Kolejno respondenci wymienili korzyści, które przyczynią się do optymalizacji codziennej pracy: łatwiejsze rozliczenia z kontrahentami oraz przyspieszenie wymiany dokumentów księgowych. Niewiele mniej istotne okazały się bezpieczeństwo transakcji oraz eliminacja błędów. Mniej oczywistymi atutami, które respondenci wskazali jako ważne, są ochrona środowiska i bezpieczeństwo dokumentacji przechowywanej w formie cyfrowej. Krajowy biznes w umiarkowanym stopniu wierzy natomiast, że wdrożenie KSeF przyczyni się do cyfryzacji obiegu dokumentów czy ograniczenia opóźnień w płatnościach faktur.

Eksperci Asseco oceniają, że choć wiele firm jest już dobrze przygotowanych na zmiany regulacyjne, to przed polskim biznesem pozostaje kilka miesięcy intensywnej pracy. Ministerstwo Finansów zapowiedziało udostępnienie nowego środowiska testowego KSeF 2.0, które wymaga sprawdzenia i zapewnienia zgodności z wykorzystywanymi do tej pory systemami. – Wyniki naszego badania wskazują, że przedsiębiorcy podchodzą do KSeF bardzo pragmatycznie, dostrzegają zarówno ryzyka, jak i szanse. O sukcesie KSeF będzie jednak można mówić wtedy, gdy przedsiębiorstwa nie tylko spełnią założenia regulatora, ale również usprawnią codzienne procesy wymiany dokumentów – komentują eksperci Asseco.

Z tego artykułu się dowiesz:

  • Jak polskie firmy przygotowują się do wdrożenia KSeF i z jakimi wyzwaniami się mierzą?
  • Jaką rolę odgrywają partnerzy technologiczni w procesie implementacji KSeF w przedsiębiorstwach?
  • Jakie są najczęściej wybierane metody autoryzacji w kontekście KSeF?
  • Jakie potencjalne korzyści z KSeF dostrzegają przedsiębiorstwa?
Pozostało jeszcze 94% artykułu

Jak wynika z badania przeprowadzonego przez firmę Asseco, na cztery miesiące przed terminem wdrożenia Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) 72 proc. firm deklaruje częściową lub pełną gotowość do obsługi cyfrowych faktur. Jedynie co dziesiąta organizacja nie podjęła jeszcze żadnych działań przygotowawczych. Niemal co druga skorzystała ze środowiska testowego udostępnionego przez Ministerstwo Finansów.

Firmy stawiają na współpracę z partnerami

Pozostało jeszcze 92% artykułu
/
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Reklama
Biznes
Kawa jak złoto – ceny nie zatrzymują się, sieci hamują OZE, RPP tnie stopy
Biznes
Sojusz AI w Europie? Polska, Czechy i Bułgaria walczą o wspólną przyszłość
Biznes
Polskie firmy ruszają na świat. Rekordowy wzrost inwestycji zagranicznych
Biznes
Polski rynek automatyzacji nie odstaje od świata
Materiał Promocyjny
Jak znaleźć najtańsze ubezpieczenie OC? 5 sposobów, o których możesz nie wiedzieć!
Reklama
Reklama