Bardzo istotną dla trwałego i zrównoważonego rozwoju kwestię czynników ESG raportowanie zintegrowane adresuje poprzez znacznie szersze zdefiniowanie tzw. kapitałów spółki. Obok tradycyjnie rozumianego pod tym określeniem kapitału finansowego (w tym majątku trwałego, środków finansowych etc.) wytyczne raportowania wskazują m.in. na potrzebę prezentacji wartości generowanej przez pozostający do dyspozycji spółki kapitał ludzki i intelektualny, zawierający takie elementy, jak umiejętność sprawnej współpracy między zespołami, doświadczenie, wiedzę i kompetencje zbudowane i wzmacniane przez odpowiednio zaprojektowaną strukturę organizacyjną.
Podobnie jak parametry tradycyjnie raportowane w sprawozdaniach finansowych, kwestie ESG są także opisywane za pomocą tzw. KPI's (Key Performance Indicators, Kluczowych Czynników Sukcesu), mają jasno określone cele i podlegają kryterium „materialności" (istotności) prezentowanych informacji.
Ujęcie w prezentacji wyników i kwantyfikacja znacznie szerszej niż tradycyjnie prezentowanej grupy czynników służy realizacji głównego przesłania raportowania zintegrowanego – koncentracji na budowie wartości, modelu biznesowym i osadzeniu osiąganych wyników w kontekście strategii spółki. W praktyce szczególnie istotne jest pokazanie działań i wyników w trzech perspektywach: najbliższego roku (tradycyjnie już w raportach jest rozdział zatytułowany „czego możemy oczekiwać w tym roku"), w perspektywie strategii – czyli przez pryzmat celów zdefiniowanych dla trwającej kadencji zarządu (najczęściej 3–5 lat) i stopnia realizacji celów strategii w kolejnych latach oraz w perspektywie najdłuższej – wykraczającej poza horyzont strategii prezentacji działalności spółki widzianej przez pryzmat realizowanego modelu biznesowego, czyli procesu tworzenia wartości, z jego zaletami i ograniczeniami. Ta najdłuższa perspektywa obejmuje zarówno fundamentalne elementy, jak kluczowe kompetencje, źródła przewagi konkurencyjnej, integrację modelu biznesowego (lub jej brak) etc.
Raportowanie zintegrowane zmusza do refleksji, co jest najbardziej istotne i jaka hierarchia priorytetów jest kręgosłupem realizowanej strategii i modelu biznesowego. Ten sposób prezentacji nie tylko realizuje postulat rynku kapitałowego mówiący o potrzebie raportowania w sposób pozwalający dostarczycielom kapitału w jak najlepszy sposób zrozumieć i ocenić, w jaki sposób zarząd i RN adresują realne wybory i wyzwania, przed którymi staje spółka, jakimi kryteriami i założeniami kierują się przy podejmowaniu takich, a nie innych decyzji.
Raportowanie zintegrowane pozwala też przedstawić jaśniejszy niż „tradycyjnie prezentowany" obraz tego, co jest strategicznie decydujące o rynkowym sukcesie lub porażce, przez co z jednej strony ułatwia inwestorom ocenę możliwych do osiągnięcia w przyszłości wyników, z drugiej umożliwia zarządowi i RN prowadzenie z inwestorami znacznie lepiej i logiczniej ustrukturyzowanej dyskusji o strategii i modelu biznesowego i – co bardzo istotne – ukazania wyników finansowych w kontekście całościowej sytuacji rynkowej i pozycji spółki na danym rynku.
Raportowanie zintegrowane nie jest prostym połączeniem tworzonych dotąd raportów rocznych z raportami CSR rozszerzonymi o inne istotne czynniki ESG. Jest uporządkowaną intelektualnie prezentacją procesu tworzenia wartości i uwarunkowań realizacji strategii spółki, uwzględniającą i kwantyfikującą istotne dla sukcesu rynkowego elementy ESG, wcześniej tradycyjnie prezentowane jako „pozafinansowe" i „luźno powiązane" z wynikami finansowymi.