Reklama
Rozwiń
Reklama

Żelazna dama

Małgorzata Krasnodębska-Tomkiel: UOKiK kieruje od dwóch lat. Stawia na swoim, dlatego wśród wielu firm ma wrogów

Publikacja: 16.12.2010 01:34

Szefowa UOKiK jest znana z twardego stanowiska w kwestiach ochrony konkurencji

Szefowa UOKiK jest znana z twardego stanowiska w kwestiach ochrony konkurencji

Foto: Fotorzepa, Szymon Łaszewski Szymon Łaszewski

Małgorzata Krasnodębska-Tomkiel i Anna Streżyńska, kierująca Urzędem Komunikacji Elektronicznej, uważane są za duet, przed którym drżą największe w Polsce firmy. W 2009 r. wysokość kar nałożonych przez UOKiK na 512 przedsiębiorców sięgnęła prawie 600 mln zł, czyli niemal tyle, co łącznie w latach 2006 – 2008.

Prezes Krasnodębska-Tomkiel z Urzędem Ochrony Konkurencji i Konsumentów związana jest od 1998 r. 21 czerwca 2007 r. została wiceprezesem i nadzorowała prace trzech departamentów. Premier powołał ją na stanowisko prezesa urzędu 4 czerwca 2008 roku. Od tego czasu jest znana z twardego stanowiska w zakresie ochrony konkurencji, choć niektóre decyzje nie przysporzyły jej popularności.

Z wykształcenia jest doktorem prawa, wykłada też prawo wspólnotowe oraz antymonopolowe na Uniwersytecie Warszawskim, w SGH i Krajowej Szkole Administracji Publicznej. Jest także autorką wielu publikacji naukowych z zakresu polskiego i wspólnotowego prawa ochrony konkurencji.

Urząd zaciekle tropi zmowy cenowe na różnych rynkach, a także innego typu porozumienia. Tak było choćby z wszczętym postępowaniem antymonopolowym przeciwko czterem operatorom telekomunikacyjnym. Za utrudnianie rozwoju telewizji mobilnej w Polsce (koncesję wygrała Info-TV-FM, a przegrała spółka założona przez operatorów) grożą im kary do 10 proc. przychodów, czyli w sumie nawet 2,5 mld zł. Przy okazji oberwała Polska Telefonia Cyfrowa (operator sieci Era), która za utrudnianie postępowania w tej sprawie dostała już 123 mln zł kary, a analizowana jest jeszcze sprawa Pol-komtelu.

List w sprawie kary dla PTC opublikował szef Pracodawców RP Andrzej Malinowski. Jego zdaniem to wydarzenie bez precedensu w życiu gospodarczym Europy, jest to bowiem kara administracyjna, a nie kara za naruszenie przepisów ustawy antymonopolowej. Od listu odcięła się jednak PTC, a Info-TV-FM oczekuje sprostowania niektórych informacji.

Reklama
Reklama

Od miesięcy najgłośniej dyskutowaną w Polsce transakcją jest potencjalne przejęcie przez PGE gdańskiej spółki Energa. Jednak wobec kluczowej z perspektywy planu wpływów z prywatyzacji transakcji prezes UOKiK mówi „nie”. Choć z wielu stron za to posypały się na nią gromy, to zyskała także sojuszników. List popierający jej argumenty podpisali m.in. Leszek Balcerowicz, Stanisław Gomułka, Halina Wasilewska-Trenkner czy Wiktor Osiatyński.

W przyszłym tygodniu prezes Krasnodębska-Tomkiel ma się spotkać w sprawie PGE/Energa z premierem Tuskiem.

Małgorzata Krasnodębska-Tomkiel i Anna Streżyńska, kierująca Urzędem Komunikacji Elektronicznej, uważane są za duet, przed którym drżą największe w Polsce firmy. W 2009 r. wysokość kar nałożonych przez UOKiK na 512 przedsiębiorców sięgnęła prawie 600 mln zł, czyli niemal tyle, co łącznie w latach 2006 – 2008.

Prezes Krasnodębska-Tomkiel z Urzędem Ochrony Konkurencji i Konsumentów związana jest od 1998 r. 21 czerwca 2007 r. została wiceprezesem i nadzorowała prace trzech departamentów. Premier powołał ją na stanowisko prezesa urzędu 4 czerwca 2008 roku. Od tego czasu jest znana z twardego stanowiska w zakresie ochrony konkurencji, choć niektóre decyzje nie przysporzyły jej popularności.

Reklama
Opinie Ekonomiczne
Krzysztof Adam Kowalczyk: Jesteśmy mistrzami świata. W prokrastynacji
Materiał Promocyjny
Aneta Grzegorzewska, Gedeon Richter: Leki generyczne też mogą być innowacyjne
Opinie Ekonomiczne
Bogusław Chrabota: Dlaczego chińskie auta zwyciężają?
Opinie Ekonomiczne
Katarzyna Kucharczyk: Przepisy widmo, ale ryzyko realne
Opinie Ekonomiczne
Małgorzata Zaleska: NBP – kierunki zmian
Materiał Promocyjny
Raport o polskim rynku dostaw poza domem
Opinie Ekonomiczne
Witold M. Orłowski: Śpiący gigant, który się nie budzi
Materiał Promocyjny
Manager w erze AI – strategia, narzędzia, kompetencje AI
Reklama
Reklama