Reklama

Będzie rosła sprzedaż ekożywności

Popyt na żywność ekologiczną będzie się w Polsce zwiększać, a przetwórstwo ekologiczne może być szczególnie atrakcyjne dla małych i średnich firm, często rodzinnych – mówi Krzysztof Jończyk, kierownik Zakładu Systemów i Ekonomiki Produkcji Rolnej w Instytucie Uprawy Nawożenia i Gleboznawstwa w Puławach

Publikacja: 23.07.2012 01:01

Będzie rosła sprzedaż ekożywności

Foto: materiały prasowe

Dlaczego żywność ekologiczna zyskuje na popularności?

Coraz większe zainteresowanie żywnością  ekologiczną jest trendem występującym nie tylko w Polsce, ale na całym świecie. Dzieje się tak szczególnie w krajach, gdzie rośnie zamożność społeczeństwa. Konsumenci częściej niż kiedyś zwracają też uwagę na bezpieczeństwo żywności. A to daje właśnie certyfikowana żywność ekologiczna. Żywnością ekologiczną są przede wszystkim zainteresowane osoby w wieku 30-40 lat, mieszkające w dużych miastach.

Czy w ślad za rosnącym popytem na ekologiczną żywność w Polsce nadąża jej podaż?

Obserwujemy wyraźny wzrost liczby gospodarstw ekologicznych w Polsce. Nadal jednak w wielu wypadkach główną motywacją dla zdobycia certyfikatów przez rolników nie jest chęć wprowadzenia produktów na rynek, ale uzyskanie dodatkowych dotacji. Stąd tak duży udział ekologicznych łąk i pastwisk w Polsce. Obecnie trwają dyskusje, co zrobić aby wspierać aktywnych rolników ekologicznych oraz dobrze zorganizowane gospodarstwa  produkujące żywność w jakości ekologicznej. Pomimo ograniczonego zaplecza surowcowego w Polsce przybywa przetwórni ekologicznych. Jest ich już niemal 300.

Będą powstawać kolejne?

Reklama
Reklama

Z pewnością tak, ponieważ popyt na żywność ekologiczną będzie się w Polsce zwiększać. Przetwórstwo ekologiczne może być szczególnie atrakcyjne dla małych i średnich firm, często rodzinnych. Działalność ekologiczna może być także dodatkowym źródłem dochodów dla rolników ekologicznych. Konieczne jest jednak ułatwienie  działalności produkcyjnej i handlowej poprzez złagodzenie przepisów sanitarnych oraz weterynaryjnych. Takie rozwiązania funkcjonują w wielu krajach Europy Zachodniej.

Przetwórcy mają gdzie sprzedawać  swoje ekologiczne produkty?

W Polsce, szczególnie w dużych miastach, nie brakuje sklepów ze zdrową żywnością. Przybywa także bazarów, które oferują produkty ekologiczne. W sierpniu, pod patronatem klasta Dolina Ekologicznej Żywności, zrzeszającego producentów i stowarzyszenia z województw: lubelskiego, podkarpackiego, świętokrzyskiego, warmińsko – mazurskiego i podlaskiego, uruchomiony zostanie bazar z żywnością ekologiczną w Lublinie. Będzie działał w każdą sobotę miesiąca.

Jakie jeszcze działania podejmuje klaster Dolina Ekologicznej Żywności?

Klaster to pierwsza w kraju instytucja zrzeszająca podmioty działające na rzecz promowania i rozwoju żywności ekologicznej. Do klastra mogą przystąpić wszystkie instytucje zainteresowane rozwojem produkcji ekologicznej żywności z terenu Polski Wschodniej (województwa: lubelskie, podkarpackie, świętokrzyskie, podlaskie, warmińsko-mazurskie). Klaster DEŻ uczestniczy w najważniejszych krajowych i zagranicznych imprezach promujących żywność ekologiczną, m.in. targach Biofach w Norymberdze, Organic Marketing Forum, NaturaFood czy Eco Gali. Promuje producentów żywności ekologicznej, ale też identyfikuje i rozwiązuje ich problemy. Ponadto, informuje i szkoli  organizując cykliczne spotkani, tzw. ekofora.

Promocja żywności ekologicznej, ze względu fakt, że jest to nadal rynek niszowy, jest konieczna. Przetwórniom ekologicznym ze względu na niewielką skalę działania zależy, aby w pierwszej kolejności zaistnieć lokalnie. Dopiero w drugiej kolejności myślą o tym, aby zaistnieć na rynku krajowym, czy też za granicą.

Opinie Ekonomiczne
Katarzyna Kucharczyk: Sztuczna inteligencja jest jak śrubokręt
Opinie Ekonomiczne
Piotr Skwirowski: PiS wiele nie ugra na „aferze KPO”. Nie nadaje się na ośmiorniczki
Opinie Ekonomiczne
Maciej Miłosz: Polska bezbronna przed dronami. To kolejne ostrzeżenie
Opinie Ekonomiczne
Cezary Stypułkowski: 20 miliardów na stole. Co oznacza reorganizacja PZU i Pekao
Opinie Ekonomiczne
Maciej Miłosz: Wniosek z rozmów o pokoju jest oczywisty: musimy się zbroić
Materiał Promocyjny
Firmy coraz częściej stawiają na prestiż
Reklama
Reklama