CSR to nie moda, a część większych przemian

Rozmowa z Witoldem Drożdżem, dyrektorem wykonawczym ds. korporacyjnych i przewodniczącym komitetu strategicznego CSR w Orange Polska

Publikacja: 02.09.2013 00:03

CSR to nie moda, a część większych przemian

Foto: Fotorzepa, Ryszard Waniek Rys Ryszard Waniek

Rz: Wiele firm traktuje CSR jako część swej polityki PR i marketingu, oddzielając to od codziennego biznesu. Jak to można połączyć?

Witold Drożdż:

Rzeczywiście mam wrażenie, że CSR stał się ostatnio w Polsce modny. Co oznacza, że rodzi się niebezpieczeństwo traktowania go powierzchownie i instrumentalnie. CSR stał się słowem wytrychem, które ma otworzyć wszystkie zamki, niezależnie od tego, czy pasuje czy nie. Tymczasem trzeba zacząć od myślenia o roli naszego biznesu. Dla Orange Polska społeczna odpowiedzialność jest ważną częścią życia firmy. Przy tworzeniu naszej strategii biznesowej zawsze bierzemy pod uwagę oczekiwania naszych pracowników, klientów, inwestorów, dostawców, partnerów biznesowych i społecznych. Wiemy doskonale, że choć istotą biznesu jest zarabianie pieniędzy, to odczucia społeczne mają duże znaczenie. Wierzymy, że takie podejście przynosi korzyści firmie i jej otoczeniu, prowadząc też do długofalowego rozwoju.

Warto mieć specjalną strategię CSR?

Dla mnie CSR to strategia prowadzenia biznesu zmieniająca sposób naszego funkcjonowania na rynku. Chodzi o odpowiedzialne traktowanie pracowników, klientów, dostawców, partnerów biznesowych. Strategiczne podejście wymaga opracowania szczegółowych działań, określenia celów, przygotowania projektów oraz zaplanowania procesów. Potem trzeba monitorować prowadzone działania, aby mierzyć rezultaty i efekty. Jeśli myślimy o CSR jako ważnym elemencie biznesu, bez takiej strategii nie da się działać. W Orange Polska pierwsza strategia CSR obejmowała lata 2009–2012. Obecnie przygotowaliśmy nową na następne trzy lata. Zanim rozpoczęliśmy prace, pytaliśmy pracowników, klientów, partnerów biznesowych, przedstawicieli instytucji publicznych i organizacji społecznych, co powinniśmy zmienić w naszym funkcjonowaniu, aby być firmą odpowiedzialną społecznie.

Orange Polska zdobył I miejsce w tegorocznym konkursie CSR Award w kategorii dużych firm z projektem związanym z biznesem firmy. Jakie są kryteria wyboru waszych projektów?

Strategia CSR w Orange Polska jest częścią globalnej strategii biznesowej firmy. Nasze cele to m.in.: integracja cyfrowa, edukacja dotycząca nowych technologii, dbałość o bezpieczeństwo produktów i ich użytkowników, zagwarantowanie dobrego i inspirującego miejsca pracy, zaangażowanie w rozwiązywanie problemów społecznych czy dbałość o środowisko. Chcemy  zapewnić bezpieczeństwo dzieci i młodzieży w Internecie oraz przygotować młodych ludzi do świadomego korzystania z nowych mediów. Od kilku lat współpracujemy z Fundacją Dzieci Niczyje. Dzięki temu powstał portal i platforma e-learningowa z bezpłatnymi lekcjami dla dzieci, rodziców i nauczycieli. Wydaliśmy poradnik dla rodziców „Bezpieczne media". Udostępniamy też bezpłatną linię telefoniczną 800 100 100 i stronę internetową www.helpline.org.pl, gdzie  można uzyskać pomoc i poradę w sytuacji zagrożenia w sieci. Właśnie za tak strategiczną i kompleksową współpracę otrzymaliśmy nagrodę European CSR Award Scheme for Partnerships, Innovation and Impact.

Jesteście też  jedną z firm wchodzących w skład wskaźnika Respect Index na warszawskiej giełdzie od początku jego istnienia. Czy warto w nim być?

Warto. Obecność w Respect Index jest ważną informacja dla inwestorów. To potwierdzenie dobrej opinii rynku o ładzie korporacyjnym w Orange Polska. Respect Index jest pierwszym w Europie Środkowo-Wschodniej indeksem spółek odpowiedzialnych. Chcąc znaleźć się w gronie wyróżnionych, musimy wykazać się konkretnymi działaniami m.in. w zakresie ładu korporacyjnego i informacyjnego, relacji z inwestorami, a także w ochronie środowiska i kwestiach pracowniczych. Warto to robić, bo obecność w indeksie zwiększa atrakcyjność w oczach inwestorów długoterminowych, poszukujących spółek odpowiedzialnie prowadzących biznes. CSR jest częścią większych przemian i będzie zyskiwał w dłuższym czasie. Dotychczasowy model biznesowy, opierający się na myśleniu krótkookresowym, nie przystaje do naszych czasów. Musimy otworzyć się na nowe możliwości.

Rz: Wiele firm traktuje CSR jako część swej polityki PR i marketingu, oddzielając to od codziennego biznesu. Jak to można połączyć?

Witold Drożdż:

Pozostało 96% artykułu
Opinie Ekonomiczne
Witold M. Orłowski: Gospodarka wciąż w strefie cienia
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Opinie Ekonomiczne
Piotr Skwirowski: Nie czarne, ale już ciemne chmury nad kredytobiorcami
Ekonomia
Marek Ratajczak: Czy trzeba umoralnić człowieka ekonomicznego
Opinie Ekonomiczne
Krzysztof Adam Kowalczyk: Klęska władz monetarnych
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Opinie Ekonomiczne
Andrzej Sławiński: Przepis na stagnację