CSR to nie moda, a część większych przemian

Rozmowa z Witoldem Drożdżem, dyrektorem wykonawczym ds. korporacyjnych i przewodniczącym komitetu strategicznego CSR w Orange Polska

Publikacja: 02.09.2013 00:03

CSR to nie moda, a część większych przemian

Foto: Fotorzepa, Ryszard Waniek Rys Ryszard Waniek

Rz: Wiele firm traktuje CSR jako część swej polityki PR i marketingu, oddzielając to od codziennego biznesu. Jak to można połączyć?

Witold Drożdż:

Rzeczywiście mam wrażenie, że CSR stał się ostatnio w Polsce modny. Co oznacza, że rodzi się niebezpieczeństwo traktowania go powierzchownie i instrumentalnie. CSR stał się słowem wytrychem, które ma otworzyć wszystkie zamki, niezależnie od tego, czy pasuje czy nie. Tymczasem trzeba zacząć od myślenia o roli naszego biznesu. Dla Orange Polska społeczna odpowiedzialność jest ważną częścią życia firmy. Przy tworzeniu naszej strategii biznesowej zawsze bierzemy pod uwagę oczekiwania naszych pracowników, klientów, inwestorów, dostawców, partnerów biznesowych i społecznych. Wiemy doskonale, że choć istotą biznesu jest zarabianie pieniędzy, to odczucia społeczne mają duże znaczenie. Wierzymy, że takie podejście przynosi korzyści firmie i jej otoczeniu, prowadząc też do długofalowego rozwoju.

Warto mieć specjalną strategię CSR?

Dla mnie CSR to strategia prowadzenia biznesu zmieniająca sposób naszego funkcjonowania na rynku. Chodzi o odpowiedzialne traktowanie pracowników, klientów, dostawców, partnerów biznesowych. Strategiczne podejście wymaga opracowania szczegółowych działań, określenia celów, przygotowania projektów oraz zaplanowania procesów. Potem trzeba monitorować prowadzone działania, aby mierzyć rezultaty i efekty. Jeśli myślimy o CSR jako ważnym elemencie biznesu, bez takiej strategii nie da się działać. W Orange Polska pierwsza strategia CSR obejmowała lata 2009–2012. Obecnie przygotowaliśmy nową na następne trzy lata. Zanim rozpoczęliśmy prace, pytaliśmy pracowników, klientów, partnerów biznesowych, przedstawicieli instytucji publicznych i organizacji społecznych, co powinniśmy zmienić w naszym funkcjonowaniu, aby być firmą odpowiedzialną społecznie.

Orange Polska zdobył I miejsce w tegorocznym konkursie CSR Award w kategorii dużych firm z projektem związanym z biznesem firmy. Jakie są kryteria wyboru waszych projektów?

Strategia CSR w Orange Polska jest częścią globalnej strategii biznesowej firmy. Nasze cele to m.in.: integracja cyfrowa, edukacja dotycząca nowych technologii, dbałość o bezpieczeństwo produktów i ich użytkowników, zagwarantowanie dobrego i inspirującego miejsca pracy, zaangażowanie w rozwiązywanie problemów społecznych czy dbałość o środowisko. Chcemy  zapewnić bezpieczeństwo dzieci i młodzieży w Internecie oraz przygotować młodych ludzi do świadomego korzystania z nowych mediów. Od kilku lat współpracujemy z Fundacją Dzieci Niczyje. Dzięki temu powstał portal i platforma e-learningowa z bezpłatnymi lekcjami dla dzieci, rodziców i nauczycieli. Wydaliśmy poradnik dla rodziców „Bezpieczne media". Udostępniamy też bezpłatną linię telefoniczną 800 100 100 i stronę internetową www.helpline.org.pl, gdzie  można uzyskać pomoc i poradę w sytuacji zagrożenia w sieci. Właśnie za tak strategiczną i kompleksową współpracę otrzymaliśmy nagrodę European CSR Award Scheme for Partnerships, Innovation and Impact.

Jesteście też  jedną z firm wchodzących w skład wskaźnika Respect Index na warszawskiej giełdzie od początku jego istnienia. Czy warto w nim być?

Warto. Obecność w Respect Index jest ważną informacja dla inwestorów. To potwierdzenie dobrej opinii rynku o ładzie korporacyjnym w Orange Polska. Respect Index jest pierwszym w Europie Środkowo-Wschodniej indeksem spółek odpowiedzialnych. Chcąc znaleźć się w gronie wyróżnionych, musimy wykazać się konkretnymi działaniami m.in. w zakresie ładu korporacyjnego i informacyjnego, relacji z inwestorami, a także w ochronie środowiska i kwestiach pracowniczych. Warto to robić, bo obecność w indeksie zwiększa atrakcyjność w oczach inwestorów długoterminowych, poszukujących spółek odpowiedzialnie prowadzących biznes. CSR jest częścią większych przemian i będzie zyskiwał w dłuższym czasie. Dotychczasowy model biznesowy, opierający się na myśleniu krótkookresowym, nie przystaje do naszych czasów. Musimy otworzyć się na nowe możliwości.

Rz: Wiele firm traktuje CSR jako część swej polityki PR i marketingu, oddzielając to od codziennego biznesu. Jak to można połączyć?

Witold Drożdż:

Pozostało jeszcze 96% artykułu
Opinie Ekonomiczne
Witold M. Orłowski: Ropa, dolary i krew
Opinie Ekonomiczne
Bogusław Chrabota: Przesadzamy z OZE?
Opinie Ekonomiczne
Wysoka moralność polskich firm. Chciejstwo czy rzeczywistość?
Opinie Ekonomiczne
Handlowy wymiar suwerenności strategicznej Unii Europejskiej
Materiał Promocyjny
Firmy, które zmieniły polską branżę budowlaną. 35 lat VELUX Polska
Opinie Ekonomiczne
Witold M. Orłowski: Czekanie na zmianę pogody