Reklama

Świątynie konsumpcji – ich obrzędy, liturgie i święta

We współczesnym społeczeństwie jesteśmy nie tyle obywatelami, ile konsumentami - Dr Grzegorz Odoj, etnolog z Uniwersytetu Śląskiego.

Publikacja: 14.07.2019 21:00

Świątynie konsumpcji – ich obrzędy, liturgie i święta

Foto: materiały prasowe

Serwis zakupowy Alibaba wypromował w Chinach Dzień Singla, święto szalonej wyprzedaży, a klienci Amazona 16 lipca będą świętować tzw. Prime Day. Mamy więc już święta nie tylko obywatelskie, ale nawet komercyjne.

Bo we współczesnym społeczeństwie jesteśmy nie tyle obywatelami, ile właśnie konsumentami. Żyjemy w społeczeństwach konsumpcyjnych, dla których istotnym problemem stał się nadmiar rzeczy i produktów. Dlatego producenci i sprzedawcy starają się – niekiedy w bardzo wymyślny sposób – przywabić potencjalnych nabywców swoimi wyrobami. Dobry konsument to aktywny konsument, a więc taki, który nie będzie się długo napawał zadowoleniem z zakupu. Dlatego organizowane są różnorakie formy wyprzedaży. To nie tylko chiński Dzień Singla, ale też urodziny centrów handlowych czy popularnych sieciówek.

Tylko 19 zł miesięcznie przez cały rok.

Bądź na bieżąco. Czytaj sprawdzone treści od Rzeczpospolitej. Polityka, wydarzenia, społeczeństwo, ekonomia i psychologia.

Treści, którym możesz zaufać.

Reklama
Opinie Ekonomiczne
Prof. Agnieszka Słomka-Gołębiowska: Wykorzystajmy mądrze szansę dziejową i wypracowany potencjał
Opinie Ekonomiczne
Witold M. Orłowski: Drony i dramatycznie trudny wybór
Opinie Ekonomiczne
Czy czterodniowy tydzień pracy jest dla nas dobry?
Opinie Ekonomiczne
Maciej Miłosz: Prawdziwi politycy, czyli jak się dorasta w MON
Opinie Ekonomiczne
Eksperci FOR: Orbanizacja gospodarki odpadami w Polsce
Reklama
Reklama