Rz: Szczecin wdrożył w tym roku system inteligentnego oświetlenia, dzięki któremu w rok wygeneruje 1,5 mln zł oszczędności. Jak to możliwe?
Maciej Jeziorski:
Infrastruktura oświetlenia ulicznego i drogowego w Polsce w znakomitej większości korzysta z energochłonnych technologii sodowych i rtęciowych. Zużywa bardzo dużo energii elektrycznej, a dodatkowo jej eksploatacja i konserwacja są kosztowne. Samorządy dostrzegają ten problem, a nowoczesne technologie pozwalają go rozwiązać. Szczecin jest pierwszym polskim miastem zarządzającym na dużą skalę oświetleniem ulicznym z wykorzystaniem inteligentnego systemu sterowania Philips. Zastosowanie nowoczesnych opraw oświetleniowych LED z inteligentnym systemem zarządzania oświetleniem pozwoliło osiągnąć 70-proc. oszczędność energii, co przełożyło się na ponad 1,5 mln zł oszczędności w budżecie miasta.
A jaki jest stan oświetlenia publicznego w naszym kraju?
W wielu miastach infrastruktura oświetleniowa powstała w latach 60. i 70., dlatego jest znacznie zdekapitalizowana. Generuje duże koszty związane z poborem energii i koniecznością częstych napraw i wymiany źródeł światła. Niektóre gminy decydują się w efekcie nawet na kilkugodzinne wyłączenia w nocy, aby zaoszczędzić. Ale sięganie po tak drastyczne rozwiązania nie jest konieczne w przypadku transformacji na nowoczesne technologie, pozwalające na dostosowanie poziomu oświetlenia, zgodnie z obowiązującymi normami, do panujących warunków, przy jednoczesnym znacznym obniżeniu zużycia energii. Biorąc pod uwagę fakt, że znaczna większość z ponad 3,5 mln punktów oświetleniowych w Polsce stanowi oświetlenie sodowe i rtęciowe, potencjał dla modernizacji w technologii LED jest bardzo duży.