Nowy zarządca naszej wspólnoty zażądał od mieszkańców złożenia kserokopii aktu notarialnego zakupu lokalu. Czy musimy spełnić to żądanie?
- pyta czytelniczka
Sprawdźmy, co na ten temat mówi ustawa o własności lokali. W art. 29 ust. 1e czytamy, że zarząd lub zarządca wspólnoty, któremu powierzono zarząd, może żądać od właścicieli lokali okazania dokumentów potwierdzających prawo własności lokali. Podstawowym dokumentem potwierdzającym prawo własności do lokalu jest odpis księgi wieczystej, w której ujawnione zostało prawo własności nabywcy. Na wpis trzeba jednak poczekać, więc odpis zrobiony tuz po transakcji nie odzwierciedlałby jeszcze zmian właścicielskich. W okresie oczekiwania na wpis, zarząd lub zarządca wspólnoty mogą więc żądać aktu notarialnego, aktu poświadczenia dziedziczenia czy orzeczenia sądu potwierdzającego nabycie własności.
Po co zarządcy akt
Do czego zarządowi lub zarządcy takie dokumenty? Chodzi o rozliczenie kosztów zarządu nieruchomości wspólnej. Poszczególni właściciele płacą je zaliczkowo, a wysokość zaliczek zależy od wysokości ich udziałów. Udział z kolei odpowiada stosunkowi powierzchni użytkowej lokalu i pomieszczeń przynależnych do łącznej powierzchni użytkowej wszystkich lokali wraz z pomieszczeniami przynależnymi. Zarząd lub zarządca wspólnoty mają więc ustawowy obowiązek aktualizować spis właścicieli lokali i przypadających im udziałów w nieruchomości wspólnej.
Informacja o wysokości udziałów powinna być wpisana zarówno w księdze wieczystej jak i w akcie notarialnym. Dokumenty potwierdzające prawo własności mogą też służyć zweryfikowaniu uprawnień danej osoby do głosowania nad uchwałami wspólnoty.