Obecnie nadal obowiązuje ustawa o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami z 2003 roku. Znowelizowano ją w lipcu 2015 roku, ale nowela nie weszła w życie, ponieważ była badana przez Trybunał Konstytucyjny. Stwierdził on zgodność nowelizacji z Konstytucją RP w wyroku z dnia 25 maja 2016 r., co umożliwiło prezydentowi podpisanie ustawy w dniu 16 sierpnia br. Nowelizacja wejdzie w życie 25 listopada. Tyle tylko, że w czasie pomiędzy uchwaleniem nowelizacji a jej podpisaniem przez prezydenta przepisy zmieniły się w taki sposób, że konieczne jest wprowadzenie w niej zmian.
Jak wyjaśniał PAP Łukasz Czwojda – radca prawny w Departamencie Ochrony Zabytków MKiDN - rozpatrywany w czwartek na forum Sejmu projekt nowelizacji ma charakter techniczny. "Nowelizacja ustawy o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami oraz ustawy o muzeach z lipca 2015 roku wejdzie w życie 25 listopada, niezależnie od nowelizacji rozpatrywanej w Sejmie w czwartek. Jednak w międzyczasie ustawa o ochronie zabytków została zmieniona innymi ustawami. Żeby ustawa, która wejdzie w życie w listopadzie dobrze prosperowała trzeba dokonać w niej niewielkich zmian" - mówił.
"To ciekawy przypadek nowelizacji, bo zgodnie z zasadami ustawodawczymi, takich rzeczy się nie robi - chyba, że właśnie wejście w życie danych przepisów mogłoby zakłócić działanie ustawy. Wtedy ta dodatkowa nowelizacja wchodzi w życie w tym samym dniu, co znowelizowana ustawa, czyli w naszym przypadku 25 listopada" - mówił.
W uzasadnieniu przygotowywanej nowelizacji napisano, że "nowelizowana jest ustawa nowelizująca w okresie jej vacatio legis. To jest przypadek przewidziany w § 91 ust. 2 Zasad Techniki Prawodawczej – +W szczególnie uzasadnionych przypadkach, jeżeli jest to konieczne dla uniknięcia luki w prawie, można wyjątkowo znowelizować przepisy zmieniające ogłoszonej ustawy w okresie ich vacatio legis+".
Rozpatrywana w czwartek w Sejmie nowelizacja wymienia wymagania w zakresie wykształcenia i doświadczenia zawodowego, które muszą spełniać osoby prowadzące prace konserwatorskie przy zabytkach wpisanych do rejestru zabytków – wskazując, że wymagania te będą również musiały spełniać osoby prowadzące tego rodzaju działania przy zabytkach wpisanych na Listę Skarbów Dziedzictwa.