La Sagrada Familia - niekończąca się budowa

To miało być najważniejsze dzieło słynnego Katalończyka Antonio Gaudiego: Temple Expiatori de la Sagrada Família (Świątynia Pokutna Świętej Rodziny) w Barcelonie.

Aktualizacja: 27.05.2009 15:23 Publikacja: 25.05.2009 13:23

Konstrukcja bazyliki miała przypominać jeden wielki organizm, a detale architektoniczne nawiązywać do podpatrzonych w przyrodzie form organicznych - tak jak w naturze żaden z nich nie jest identyczny i musi być osobno rzeźbiony.

Budowa rozpoczęła się w 1882 r. Początkowo prowadzono ją według projektu Francisco de Paula del Villara, ale architekt wszedł w konflikt ze stowarzyszeniem finansującym budowę świątyni. Wówczas zlecenie na budowę otrzymał Gaudí. Miał tylko skończyć gotowy projekt Villara i do 1914 roku niespecjalnie nad nim pracował. Po 1914 Gaudí poświęcił się zupełnie katedrze, jak sam określał, może nie ostatniej zbudowanej, lecz zapewne pierwszej z nowej generacji. Całkowicie zmienił projekt, nadając mu własny, niepowtarzalny styl. Zamieszkał nawet na terenie budowli. Przez następne dekady pracował intensywnie nad konstrukcją, poświęcając jej całkowicie ostatnich 15 lat życia. Podczas prac nieustannie dostosowywał i zmieniał pierwotne założenia.

Antonio Gaudí zdążył ujrzeć ukończone wieże kościoła i jedną z trzech zaprojektowanych przez siebie fasad. W czerwcu 1926 r. zginął pod kołami tramwaju. Zgodnie z życzeniem jego prochy spoczęły w nieukończonej bazylice. Gaudí pozostawił wprawdzie projekty świątyni, ale zostały zniszczone w czasie hiszpańskiej wojny domowej przez katalońskich anarchistów. W 1936 r. sama świątynia też nie uniknęła profanacji i zniszczeń.

Dokończenie oryginalnego dzieła Gaudiego stało się wyjątkowym wyzwaniem. W 1940 r. podjęto jednak prace, które trwają do dziś. W 2007 roku czas dokończenia budowli oszacowano na ponad 120 lat.

Konstrukcja bazyliki miała przypominać jeden wielki organizm, a detale architektoniczne nawiązywać do podpatrzonych w przyrodzie form organicznych - tak jak w naturze żaden z nich nie jest identyczny i musi być osobno rzeźbiony.

Budowa rozpoczęła się w 1882 r. Początkowo prowadzono ją według projektu Francisco de Paula del Villara, ale architekt wszedł w konflikt ze stowarzyszeniem finansującym budowę świątyni. Wówczas zlecenie na budowę otrzymał Gaudí. Miał tylko skończyć gotowy projekt Villara i do 1914 roku niespecjalnie nad nim pracował. Po 1914 Gaudí poświęcił się zupełnie katedrze, jak sam określał, może nie ostatniej zbudowanej, lecz zapewne pierwszej z nowej generacji. Całkowicie zmienił projekt, nadając mu własny, niepowtarzalny styl. Zamieszkał nawet na terenie budowli. Przez następne dekady pracował intensywnie nad konstrukcją, poświęcając jej całkowicie ostatnich 15 lat życia. Podczas prac nieustannie dostosowywał i zmieniał pierwotne założenia.

Nieruchomości
Robyg wybuduje osiedle przy zabytkowym browarze Haasego. Prawie 1,5 tys. mieszkań
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Nieruchomości
Rynek nieruchomości rok po powołaniu rządu. Ile dowiozły ministerstwa?
Nieruchomości
Mieszkaniówka na karuzeli
Nieruchomości
Polska centralna. Magnes na firmy
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Nieruchomości
Przez wynajem na doby wspólnota zapłaci więcej