Reklama

Niepełnosprawni maja utrudniony dostęp do usług bankowych

Banki powinny ułatwić niepełnosprawnym dostęp do swoich usług, m.in. poprzez zapewnienie pomocy tłumacza języka migowego i nagrywanie czynności bankowych – uważa rzecznik praw obywatelskich. Należałoby także uprościć język umów bankowych, nie tylko zresztą dla osób niepełnosprawnych

Publikacja: 10.06.2013 12:48

Niepełnosprawni maja utrudniony dostęp do usług bankowych

Foto: Fotorzepa, Magda Starowieyska Magda Starowieyska

Rzecznik zaapelowała do prezesa Związku Banków Polskich Krzysztofa Pietraszkiewicza o uwzględnienie postulatów osób niepełnosprawnych  przy tworzeniu "Rekomendacji w sprawie obsługi Osób Niepełnosprawnych przez banki".  Ze skarg napływających do rzecznika wynika, że osoby te mają trudności w korzystaniu nawet z podstawowych usług bankowych, co powoduje u nich poczucie niesprawiedliwości i dyskryminacji. Zdaniem RPO może to doprowadzić do wykluczenia finansowego, a w dłuższej perspektywie także  społecznego tych osób.

Język umów musi być prostszy

W opinii prof. Lipowicz priorytetem powinno być wprowadzenie takich instrumentów komunikacji, które gwarantować będą skuteczny i równy dostęp do usług bankowych oraz wzajemny przekaz informacji między bankiem a klientem.  Na przykład osoby niesłyszące powinny mieć zapewnioną pomoc tłumaczy języka migowego, przynajmniej w wybranych dniach i godzinach pracy banku. Zgodnie  z projektem Rekomendacji osoby niewidzące i niedowidzące miałyby być zapoznawane z treścią zawieranej umowy poprzez odczytanie jej przez pracownika banku. Jednak - jak postulują sami niepełnosprawni - dodatkowo powinna obowiązywać zasada nagrywania czynności bankowych.

– Nagranie byłoby wówczas dowodem, że klient został zapoznany w całości i w sposób zrozumiały z warunkami umowy oraz potencjalnym ryzykiem wynikającym z faktu jej zawarcia, a pracownik banku rzetelnie odczytał klientowi jej postanowienia – twierdzi rzecznik.

Zdaniem prof.  Ireny Lipowicz odrębnym problemem jest niezrozumiały dla przeciętnego konsumenta język umów bankowych.

- Wskazane jest o podjęcie działań na rzecz jego uproszczenia. Postulat ten należy odnieść nie tylko do osób niepełnosprawnych, ale także pozostałych nieprofesjonalnych uczestników rynku, w tym także osób starszych – pisze rzecznik.

Reklama
Reklama

Interfejsy e-banków do zmiany

Niepełnosprawnym trzeba pilnie zapewnić równy dostęp do bankowości elektronicznej i bankomatów. Rzecznik przypomina, że same banki uważają bankowość elektroniczną za standard w dzisiejszych czasach.  – Niestety, jest on nieosiągalny dla wielu niepełnosprawnych – pisze prof. Lipowicz  i postuluje dostosowanie stron internetowych banków do potrzeb takich osób poprzez wprowadzenie możliwości pobrania informacji i  dokumentów w formie dźwiękowej oraz stosowanie standardu WCAG 2.0 do projektowania interfejsów witryn bankowych.

Kolejnym propozycją RPO jest wprowadzenie przez banki wspólnych standardów dotyczących instalowania tzw. mówiących bankomatów oraz umieszczanie tych urządzeń na  wysokości dostosowanej do potrzeb osób na wózkach inwalidzkich.  Niepełnosprawni skarżą się, że częstym problemem w dostępie do bankomatów są także bariery architektoniczne np. schody. Według prof. Lipowicz dużym ułatwieniem dla niepełnosprawnych byłaby mapa lub wyszukiwarka bankomatów dostosowanych do potrzeb niepełnosprawnych, obejmująca również mniejsze miejscowości.

Zawody prawnicze
Notariusze zwalniają pracowników i zamykają kancelarie
Spadki i darowizny
Czy darowizna sprzed lat liczy się do spadku? Jak wpływa na zachowek?
Internet i prawo autorskie
Masłowska zarzuca Englert wykorzystanie „kanapek z hajsem”. Prawnicy nie mają wątpliwości
Prawo karne
Małgorzata Manowska reaguje na decyzję prokuratury ws. Gizeli Jagielskiej
Nieruchomości
Co ze słupami na prywatnych działkach po wyroku TK? Prawnik wyjaśnia
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama