podstawa prawna: rozporządzenie prezesa Rady Ministrów z 20 sierpnia 2014 r. w sprawie zarządzenia wyborów do rad gmin, rad powiatów, sejmików województw i rad dzielnic m.st. Warszawy oraz wyborów wójtów, burmistrzów i prezydentów miast (DzU z 2014 r., poz. 1134)
podstawa prawna: rozporządzenie ministra spraw wewnętrznych i administracji z 28 lipca 2011 r. w sprawie sporządzenia aktu pełnomocnictwa do głosowania w wyborach: do Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej i do Senatu Rzeczypospolitej Polskiej, prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej, do Parlamentu Europejskiego w Rzeczypospolitej Polskiej, do organów stanowiących jednostek samorządu terytorialnego oraz wójtów, burmistrzów i prezydentów miast (DzU nr 157, poz. 936)
Jaka procedura
Krok 1. Przygotowanie projektu ?i ustalenie terminu
Wójt lub inny upoważniony pracownik urzędu gminy niezwłocznie ustala z wyborcą lub osobą, która wyraziła zgodę na przyjęcie pełnomocnictwa, termin jego sporządzenia. W razie ?nieuzgodnienia terminu wyznacza go wójt lub inny upoważniony pracownik.
Przed uzgodnionym lub wyznaczonym terminem sporządzenia aktu pełnomocnictwa wójt lub inny upoważniony pracownik urzędu gminy przygotowuje w trzech egzemplarzach projekt ?tego dokumentu, nadając mu kolejny niepowtarzalny numer wykazu.Jeżeli w uzgodnionym lub wyznaczonym terminie sporządzenie aktu pełnomocnictwa nie jest możliwe ?z powodu nieobecności wyborcy, wniosek pozostawia się bez rozpoznania w aktach sprawy.
Krok 2. Potwierdzenie woli wyborcy
Przed sporządzeniem aktu pełnomocnictwa wyborca musi potwierdzić w niebudzący wątpliwości sposób przed wójtem lub innym upoważnionym pracownikiem urzędu gminy wolę udzielenia pełnomocnictwa osobie, która wyraziła zgodę na jego przyjęcie. Niepotwierdzony należycie wniosek pozostawia się bez rozpoznania w aktach sprawy.
Krok 3. Sprawdzenie poprawności danych
Przed udzieleniem pełnomocnictwa wyborca lub osoba, ?która wyraziła zgodę na przyjęcie pełnomocnictwa, mają obowiązek sprawdzenia poprawności danych zawartych ?w projekcie aktu. Stwierdzone oczywiste omyłki lub błędy pisarskie są prostowane przez wójta lub innego upoważnionego pracownika urzędu gminy, który czyni stosowne adnotacje na wszystkich egzemplarzach aktu pełnomocnictwa.
Krok 4. Złożenie podpisów
Wyborca, udzielając pełnomocnictwa, składa podpis na przygotowanych projektach aktu pełnomocnictwa w obecności wójta lub ?innego upoważnionego pracownika urzędu gminy, który potwierdza ten fakt przez złożenie własnego podpisu.
W przypadku gdy wyborca nie może lub nie umie się podpisać, jego wolę udzielenia pełnomocnictwa potwierdza wójt lub inny upoważniony pracownik urzędu gminy przez złożenie własnego podpisu. Może to jednak zrobić tylko wtedy, gdy wola wyborcy udzielenia pełnomocnictwa została potwierdzona w niebudzący wątpliwości sposób.
Krok 5. Przekazanie dwóch egzemplarzy
Akt pełnomocnictwa do głosowania sporządza się w trzech egzemplarzach, z których po jednym otrzymują udzielający pełnomocnictwa i pełnomocnik, a trzeci egzemplarz pozostaje ?w urzędzie gminy.
Akt pełnomocnictwa przeznaczony dla osoby, która wyraziła zgodę na przyjęcie pełnomocnictwa, doręcza się tej osobie w miejscu jego sporządzenia albo – w zależności od wskazania zawartego ?w zgodzie na przyjęcie pełnomocnictwa – pozostawia do odbioru w urzędzie gminy bądź doręcza pod wskazany adres. W razie niewskazania miejsca doręczenia pełnomocnictwa lub nieobecności osoby, która wyraziła zgodę na jego przyjęcie, przy sporządzaniu aktu pełnomocnictwa, akt ten pozostawia się do odbioru ?w urzędzie gminy.