Niepełnosprawny zagłosuje w wyborach przez pełnomocnika

Głos w imieniu osób niepełnosprawnych lub starszych będą mogli oddać ich zastępcy. ?Muszą mieć pełnomocnictwo udzielone przed wójtem, burmistrzem, prezydentem miasta ?albo przed upoważnionym pracownikiem urzędu gminy.

Publikacja: 14.09.2014 09:38

Niepełnosprawny zagłosuje w wyborach przez pełnomocnika

Foto: Fotorzepa, Piotr Guzik PG Piotr Guzik

Prawo do głosowania przez pełnomocnika wynika z art. 54 ustawy z 5 stycznia 2011 r. – Kodeks wyborczy (dalej: k.w.). Przewidziano w nim, że z takiego rozwiązania mogą skorzystać:

- ?wyborcy o znacznym lub umiarkowanym stopniu niepełnosprawności w rozumieniu ustawy z 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (dalej: u.r.n.), a także

- ?wyborcy, którzy najpóźniej w dniu głosowania kończą 75 lat.

Warto przy tym zwrócić uwagę, że zgodnie z art. 5 i art. 62 u.r.n. prawo do głosowania przez pełnomocnika mają nie tylko ci niepełnosprawni wyborcy, w stosunku do których wydano orzeczenie o znacznym lub umiarkowanym stopniu niepełnosprawności, ale także osoby:

- ?posiadające orzeczenie lekarza orzecznika ZUS: o całkowitej niezdolności do pracy i niezdolności do samodzielnej egzystencji, o niezdolności do samodzielnej egzystencji lub o całkowitej niezdolności do pracy,

- ?zaliczone do I lub II grupy inwalidów, a także

- ?posiadające orzeczenie o stałej albo długotrwałej niezdolności do pracy w gospodarstwie rolnym, którym przysługuje zasiłek pielęgnacyjny.

Przykład:

Z głosowania przez pełnomocnika w wyborach samorządowych 16 listopada 2014 r. chce skorzystać małżeństwo: mąż, który ?ukończy w tym dniu 75 lat (niezaliczony do znacznego ?lub umiarkowanego stopnia niepełnosprawności) ?oraz 70-letnia żona uznana ?za niepełnosprawną ?w znacznym stopniu. ?Obojgu im przysługuje ?takie uprawnienie: mężowi ?z uwagi na wiek, a żonie ?– z uwagi na stopień niepełnosprawności.

Głosować przez pełnomocnika można tylko w kraju. Takiego głosowania nie przeprowadza się:

- ?w obwodach głosowania utworzonych w zakładach opieki zdrowotnej, domach pomocy społecznej, zakładach karnych i aresztach śledczych lub

- ?w przypadku zgłoszenia przez wyborcę zamiaru głosowania korespondencyjnego (art. 53a k.w.).

Pełnomocnictwa udziela się przed wójtem (burmistrzem, prezydentem miasta) lub przed innym pracownikiem urzędu gminy upoważnionym przez wójta (burmistrza, prezydenta miasta) do sporządzania aktów pełnomocnictwa do głosowania. Takie czynności są dokonywane w godzinach pracy urzędu gminy.

Wybór zastępcy

Pełnomocnikiem w wyborach samorządowych może być osoba wpisana do rejestru wyborców w tej samej gminie co udzielający pełnomocnictwa. Nie może być nim osoba wchodząca w skład komisji obwodowej właściwej dla obwodu głosowania osoby udzielającej pełnomocnictwa, a także mężowie zaufania, jak również osoby kandydujące w wyborach.

Zasadą jest, że pełnomocnictwo można przyjąć tylko od jednej osoby. Można jednak przyjąć je od dwóch osób, jeżeli co najmniej jedną z nich jest wstępny (np. ojciec, matka, dziadek, babka), zstępny (np. syn, córka, wnuk, wnuczka), małżonek, brat, siostra lub osoba pozostająca w stosunku przysposobienia, opieki lub kurateli w stosunku do pełnomocnika.

Przykład:

Małżonkowie w wieku 77 i 79 lat chcą udzielić pełnomocnictwa do głosowaniu w wyborach samorządowych synowi żony ?z pierwszego małżeństwa, zamieszkałemu w tej samej gminie. W takim przypadku syn żony może przyjąć pełnomocnictwo zarówno ?od swojej matki, jak i od jej ?męża. Gdyby natomiast ?oboje małżonkowie chcieli ustanowić swoim pełnomocnikiem np. niespokrewnionego z nimi sąsiada, nie byłoby to dopuszczalne. Sąsiad mógłby przyjąć pełnomocnictwo do głosowania w wyborach samorządowych tylko od jednego z nich.

Złożenie wniosku

W celu sporządzenia aktu pełnomocnictwa wyborca składa wniosek do wójta (burmistrza, prezydenta miasta) gminy, w której jest wpisany do rejestru wyborców. Taki wniosek trzeba złożyć najpóźniej w dziewiątym dniu przed dniem wyborów. Termin złożenia wniosku o sporządzenia aktu pełnomocnictwa w listopadowych wyborach samorządowych upływa 7 listopada 2014 r. (por. informacja państwowej komisji wyborczej o upływie terminów związanych z uprawnieniami wyborców niepełnosprawnych w wyborach do rad gmin, rad powiatów i sejmików województw oraz wójtów, burmistrzów i prezydentów miast, zarządzonych na 16 listopada 2014 r.).

Za datę wniesienia wniosku przyjmuje się dzień jego wpływu do właściwego urzędu gminy.

Wzór wniosku o sporządzenie aktu pełnomocnictwa do głosowania w wyborach do organów stanowiących jednostek samorządu terytorialnego oraz wójtów, burmistrzów i prezydentów miast stanowi załącznik nr 4 do rozporządzenia ministra spraw wewnętrznych i administracji z 28 lipca 2011 r. (dalej: rozporządzenie).

Do wniosku trzeba dołączyć:

- ?pisemną zgodę osoby mającej być pełnomocnikiem na przyjęcie pełnomocnictwa (wzór zgody na przyjęcie pełnomocnictwa w wyborach samorządowych stanowi załącznik nr 8 do rozporządzeniu), a także

- ?kopię aktualnego orzeczenia właściwego organu orzekającego o ustaleniu stopnia niepełnosprawności, jeżeli wyborca udzielający pełnomocnictwa w dniu głosowania nie będzie miał ukończonych 75 lat.

Jeżeli wyborca nie może lub nie umie złożyć podpisu, wniosek podpisuje osoba, która wyraziła zgodę na przyjęcie pełnomocnictwa do głosowania.

Czynności związane ze sporządzeniem aktu pełnomocnictwa są zadaniem zleconym gminy i są wolne od opłat.

Usunięcie wad

Jeżeli wniosek o sporządzenie aktu pełnomocnictwa do głosowania nie spełnia warunków określonych w k.w., wójt (burmistrz, prezydent miasta), w terminie trzech dni od dnia otrzymania wniosku wzywa do usunięcia jego wad – również w terminie trzech dni. W takim wezwaniu oprócz wskazania wad trzeba zawrzeć pouczenie o tym, że ich nieusunięcie w terminie trzech dni od dnia otrzymania wezwania będzie skutkować odmową sporządzenia aktu pełnomocnictwa.

Jeżeli wad nie można usunąć albo nie zostały usunięte w terminie, wójt odmawia sporządzenia aktu pełnomocnictwa. Taką odmowę trzeba sporządzić na piśmie i wraz z uzasadnieniem niezwłocznie doręczyć wnioskodawcy.

Ważne:

Jeżeli we wniosku ?nie zostanie zastrzeżone inaczej, w postępowaniu ?w sprawie sporządzenia aktu pełnomocnictwa do głosowania wyborcę reprezentuje ?osoba, która wyraziła ?zgodę na przyjęcie pełnomocnictwa.

Sporządzenie aktu

Gdy wniosek nie ma wad lub zostały one usunięte, sporządza się akt pełnomocnictwa do głosowania. Zasadą jest, że akt pełnomocnictwa jest sporządzany w miejscu zamieszkania wyborcy, chyba że we wniosku zwróci się on o dokonanie tej czynności w innym miejscu na terenie gminy.

Wzór aktu pełnomocnictwa do głosowania w wyborach samorządowych stanowi załącznik nr 12 do rozporządzenia. Gmina prowadzi wykaz sporządzonych aktów pełnomocnictwa. Wzór wykazu takich aktów w wyborach samorządowych określa załącznik nr 16 do rozporządzenia.

Cofnięcie pełnomocnictwa

Wyborca ma prawo cofnąć udzielone pełnomocnictwo. Następuje to przez złożenie najpóźniej dwa dni przed dniem wyborów stosownego oświadczenia wójtowi (burmistrzowi, prezydentowi miasta) gminy, w której sporządzono akt pełnomocnictwa, lub doręczenie takiego oświadczenia właściwej obwodowej komisji wyborczej w dniu głosowania. Za datę cofnięcia pełnomocnictwa przyjmuje się dzień złożenia oświadczenia woli przez wyborcę.

Termin złożenia oświadczenia o cofnięciu pełnomocnictwa do głosowania w listopadowych wyborach samorządowych upływa 14 listopada 2014 r. Po tej dacie będzie można złożyć takie oświadczenie obwodowej komisji wyborczej w dniu głosowania, czyli 16 listopada 2014 r., pod warunkiem że pełnomocnik nie oddał jeszcze głosu.

Przykład:

Załóżmy, że w dniu wyborów samorządowych wyborca, który wcześniej udzielił pełnomocnictwa do głosowania, sam zjawi się w lokalu wyborczym. Będzie mógł osobiście oddać głos, jeżeli wcześniej nie oddał głosu jego pełnomocnik. Osobiste głosowanie przez wyborcę spowoduje wygaśnięcie pełnomocnictwa. W przypadku ?późniejszego przybycia ?do lokalu wyborczego pełnomocnika tego wyborcy obwodowa komisja wyborcza nie wyda mu – jako pełnomocnikowi – karty do głosowania i zatrzyma akt pełnomocnictwa. Tak samo postąpi w przypadku cofnięcia pełnomocnictwa przez wyborcę.

podstawa prawna: art. 54–61 ustawy z 5 stycznia 2011 r. – Kodeks wyborczy (DzU nr 21, poz. 112 ze zm.)

podstawa prawna: art. 3, art. 5, art. 62 ustawy z 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (tekst jedn. DzU z 2011 r. nr 127, poz. 721 ze zm.)

podstawa prawna: rozporządzenie prezesa Rady Ministrów z 20 sierpnia 2014 r. w sprawie zarządzenia wyborów do rad gmin, rad powiatów, sejmików województw i rad dzielnic m.st. Warszawy oraz wyborów wójtów, burmistrzów i prezydentów miast (DzU z 2014 r., poz. 1134)

podstawa prawna: rozporządzenie ministra spraw wewnętrznych i administracji z 28 lipca 2011 r. w sprawie sporządzenia aktu pełnomocnictwa do głosowania w wyborach: do Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej i do Senatu Rzeczypospolitej Polskiej, prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej, do Parlamentu Europejskiego w Rzeczypospolitej Polskiej, do organów stanowiących jednostek samorządu terytorialnego oraz wójtów, burmistrzów i prezydentów miast (DzU nr 157, poz. 936)

Jaka procedura

Krok 1. Przygotowanie projektu ?i ustalenie terminu

Wójt lub inny upoważniony pracownik urzędu gminy niezwłocznie ustala z wyborcą lub osobą, która wyraziła zgodę na przyjęcie pełnomocnictwa, termin jego sporządzenia. W razie ?nieuzgodnienia terminu wyznacza go wójt lub inny upoważniony pracownik.

Przed uzgodnionym lub wyznaczonym terminem sporządzenia aktu pełnomocnictwa wójt lub inny upoważniony pracownik urzędu gminy przygotowuje w trzech egzemplarzach projekt ?tego dokumentu, nadając mu kolejny niepowtarzalny numer wykazu.Jeżeli w uzgodnionym lub wyznaczonym terminie sporządzenie aktu pełnomocnictwa nie jest możliwe ?z powodu nieobecności wyborcy, wniosek pozostawia się bez rozpoznania w aktach sprawy.

Krok 2. Potwierdzenie woli wyborcy

Przed sporządzeniem aktu pełnomocnictwa wyborca musi potwierdzić w niebudzący wątpliwości sposób  przed wójtem lub innym upoważnionym pracownikiem urzędu gminy wolę udzielenia pełnomocnictwa osobie, która wyraziła zgodę na jego przyjęcie. Niepotwierdzony należycie wniosek pozostawia się bez rozpoznania w aktach sprawy.

Krok 3. Sprawdzenie poprawności danych

Przed udzieleniem pełnomocnictwa wyborca lub osoba, ?która wyraziła zgodę na przyjęcie pełnomocnictwa, mają obowiązek sprawdzenia poprawności danych zawartych ?w projekcie aktu. Stwierdzone oczywiste omyłki lub błędy pisarskie są prostowane przez wójta lub innego upoważnionego pracownika urzędu gminy, który czyni stosowne adnotacje na wszystkich egzemplarzach aktu pełnomocnictwa.

Krok 4. Złożenie podpisów

Wyborca, udzielając pełnomocnictwa, składa podpis na przygotowanych projektach aktu pełnomocnictwa w obecności wójta lub ?innego upoważnionego pracownika urzędu gminy, który potwierdza ten fakt przez złożenie własnego podpisu.

W przypadku gdy wyborca nie może lub nie umie się podpisać, jego wolę udzielenia pełnomocnictwa potwierdza wójt lub inny upoważniony pracownik urzędu gminy przez złożenie własnego podpisu. Może to jednak zrobić tylko wtedy, gdy wola wyborcy udzielenia pełnomocnictwa została potwierdzona w niebudzący wątpliwości sposób.

Krok 5. Przekazanie dwóch egzemplarzy

Akt pełnomocnictwa do głosowania sporządza się w trzech egzemplarzach, z których po jednym otrzymują udzielający pełnomocnictwa i pełnomocnik, a trzeci egzemplarz pozostaje ?w urzędzie gminy.

Akt pełnomocnictwa przeznaczony dla osoby, która wyraziła zgodę na przyjęcie pełnomocnictwa, doręcza się tej osobie w miejscu jego sporządzenia albo – w zależności od wskazania zawartego ?w zgodzie na przyjęcie pełnomocnictwa – pozostawia do odbioru w urzędzie gminy bądź doręcza pod wskazany adres. W razie niewskazania miejsca doręczenia pełnomocnictwa lub nieobecności osoby, która wyraziła zgodę na jego przyjęcie, przy sporządzaniu aktu pełnomocnictwa, akt ten pozostawia się do odbioru ?w urzędzie gminy.

Konsumenci
Pozew grupowy oszukanych na pompy ciepła. Sąd wydał zabezpieczenie
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Prawo dla Ciebie
PiS wygrywa w Sądzie Najwyższym. Uchwała PKW o rozliczeniu kampanii uchylona
W sądzie i w urzędzie
Już za trzy tygodnie list polecony z urzędu przyjdzie on-line
Dane osobowe
Rekord wyłudzeń kredytów. Eksperci ostrzegają: będzie jeszcze więcej
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Prawnicy
Ewa Wrzosek musi odejść. Uderzyła publicznie w ministra Bodnara