Druga kwestia to zmiana konsekwencji przekroczenia liczby 24 pkt. Dziś jest nią egzamin państwowy, a od 1 stycznia 2013 r. będzie obowiązkowy udział w kursie reedukacyjnym, który usunie uzyskane punkty. Przez następne pięć lat taka osoba będzie musiała się liczyć się z konsekwencją ponownego przekroczenia liczby 24 pkt, którą będzie decyzja o cofnięciu uprawnienia do kierowania pojazdami.
Przywrócenie uprawnienia będzie możliwe na zasadzie ponownego spełnienia wszystkich wymagań stawianym osobom po raz pierwszy ubiegającym się o uprawnienie do kierowania pojazdem. Te regulacje powinny się istotnie przyczynić do poprawy bezpieczeństwa na polskich drogach.
Czy nadzór nad ośrodkami ma szansę sprawić, by zniknęły te, które źle uczą jeździć?
Przy okazji tego pytania ważne są dwie sprawy. Nie wierzę, aby problem jakości szkolenia kandydatów na kierowców został rozstrzygnięty jedynie w drodze administracyjnej. Oczywiście ustawa o kierujących istotnie poprawia możliwości sprawowania właściwego nadzoru.
Działalność ośrodków szkolenia kierowców z konieczności stanie się bardziej transparentna, a ilość i jakość posiadanych w starostwach informacji o organizacji kursów na prawo jazdy przyczyni się do eliminacji z rynku podmiotów wykonujących to odpowiedzialne zajęcie w sposób nierzetelny.
Niemniej podstawowy problem to decyzja klienta o wyborze danego ośrodka, a także o wyborze instruktora. Dopóki w kandydatach na kierowców nie obudzi się upodmiotowiony klient, który odpowiedzialnie dokonuje wyboru usługodawcy i potrafi asertywnie wyrażać zastrzeżenia do złej jakości oferowanych usług, sytuacja szybko się nie poprawi.
Czytaj też artykuły:
Czytaj więcej w serwisie:
Prawo drogowe
Zobacz cały poradnik:
Poradniki kierowcy i pieszego » Nowe przepisy dla kierowców 2011