- Ponad miesiąc temu, czyli 4 kwietnia 2011, weszła w życie ustawa z 4 lutego 2011 o opiece nad dziećmi do lat trzech (DzU nr 45, poz. 235, dalej ustawa żłobkowa). Zmieniła status żłobków. A jakie modyfikacje wprowadziła wobec personelu tych placówek?
Odpowiada Bożena Przybyszewska, p.o. dyrektora Zespołu Żłobków m.st. Warszawy:
4 kwietnia wszystkie żłobki przestały być zakładami opieki zdrowotnej (ZOZ). Tego dnia publiczne przekształciły się w zwykłe gminne jednostki budżetowe. Natomiast prywatne żłobki stały się prywatnymi podmiotami, ale już nie ZOZ.
Jeśli chodzi o pracowników, to ci z niepublicznych są pracownikami w rozumieniu kodeksu pracy. Natomiast zatrudnieni w publicznych placówkach z mocy prawa stali się pracownikami samorządowymi, których obowiązuje ustawa z 21 listopada 2008 o pracownikach samorządowych (DzU nr 223, poz. 1458 ze zm.).
Ustawa żłobkowa reguluje, jakie wykształcenie, doświadczenie i szkolenia muszą mieć osoby zatrudnianie w żłobkach. Kryteria te nawet nieznacznie zmalały w stosunku do poprzednich. Osoby zatrudnione do 4 kwietnia br. do opieki nad dziećmi nie muszą odbywać szkoleń uzupełniających i aktualizujących, jakie nakazuje ustawa żłobkowa.