Należą do nich przede wszystkim dokumenty potwierdzające wykonywanie pracy „szczególnej” przed 1 stycznia 2009 r.
ZUS może przyznać emeryturę pomostową osobie, która złożyła pisemny wniosek o to świadczenie. Najlepiej, aby został on zgłoszony na formularzu ZUS Rp-1 Epom, który można otrzymać w każdej placówce ZUS, lub wydrukować ze strony internetowej www.zus.pl. Wniosek można również złożyć w formie zwykłego pisma.
Musi ono zawierać następujące dane osoby ubiegającej się o świadczenie: imię (imiona) i nazwisko, datę i miejsce urodzenia, imiona rodziców, miejsce zamieszkania, adres do korespondencji (jeżeli jest inny niż miejsce zamieszkania), numer PESEL i NIP, a w razie braku numeru PESEL – serię i numer dowodu osobistego albo paszportu, wskazanie rodzaju świadczenia, o które ubiega się wnioskodawca, a także podpis wnioskodawcy lub jego pełnomocnika.
Ponadto, jeśli świadczenie ma być przekazywane na rachunek w banku lub w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, należy podać nazwę i adres banku (kasy) oraz numer rachunku bankowego (numer rachunku w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej). Wniosek można również zgłosić ustnie do protokołu w organie rentowym.
Do wniosku o pomostówkę trzeba dołączyć przede wszystkim dokumenty potwierdzające okresy wykonywania prac wymienionych w starych oraz nowych wykazach. Okresy zatrudnienia w szczególnych warunkach lub w szczególnym charakterze przed 1 stycznia 2009 r. należy potwierdzić w sposób przewidziany dla wcześniejszej emerytury z art. 32 ustawy emerytalnej, a więc na ogół za pomocą świadectwa pracy.