Prawa niepełnosprawnych pasażerów

Osoby mające kłopoty np. z poruszaniem się powinny przed podróżą poinformować przewoźnika o konieczności udzielenia im pomocy

Publikacja: 22.12.2011 07:00

Unijne regulacje wymuszają na przewoźnikach kolejowych i lotniczych określone traktowanie niepełnosprawnych. Wprawdzie przewoźnicy kolejowi zachęcają do kupowania przez takie osoby biletów na dworcu lub w przedsprzedaży, ale nie ma przeszkód, by zrobiły to w pociągu. W każdej sytuacji bez dodatkowych opłat. Jeżeli przepisy danego przewoźnika wymagają, by osoby bez biletu wchodziły do pociągu np. pierwszym wejściem, licząc od początku składu, to niepełnosprawny jest z tego obowiązku zwolniony.

Prawa te przysługują każdemu, kto ma ograniczoną zdolność poruszania się, nie tylko tym z orzeczeniem o stopniu niepełnosprawności. Może skorzystać z nich osoba z nogą w gipsie, a także np. kobieta w zaawansowanej ciąży. Jeżeli niepełnosprawność nie jest widoczna, trzeba dysponować dokumentem potwierdzającym niedomagania zdrowotne.

Na życzenie pasażera linie kolejowe, przewoźnicy, sprzedawcy biletów i biura podróży muszą poinformować o ułatwieniach dla niepełnosprawnych, a także o warunkach korzystania z wagonów

i udogodnieniach dostępnych w pociągu.

Osoby niepełnosprawne są zazwyczaj proszone na pokład jako pierwsze, a samolot opuszczają ostatnie

Przedsiębiorstwo kolejowe odpowiada też bez ograniczeń finansowych za zniszczenie lub uszkodzenie sprzętu, którym posługują się niepełnosprawni. Czasami są to bardzo drogie przedmioty, ale nie ma górnej granicy odszkodowania. Takie przepisy nie obowiązują w pociągach regionalnych.

Osobom niepełnosprawnym oraz mającym trudności z poruszaniem się przysługuje również prawo do pomocy podczas podróży lotniczej do i z Unii Europejskiej. Ci, którzy nie są zdolni samodzielnie zapiąć pasów, opuścić swoich miejsc i dotrzeć do wyjścia ewakuacyjnego, powinni podróżować w towarzystwie osoby mogącej udzielić im niezbędnej pomocy. Dotyczy to również pasażerów mających kłopoty z oddychaniem, jedzeniem, korzystaniem z toalet lub zażywaniem leków.

Czasami może się okazać, że przewóz niepełnosprawnego bądź też grupy takich osób jest niemożliwy z powodu np. zbyt wąskich drzwi lub ze względów bezpieczeństwa. Jeśli jednak linie lotnicze odmawiają rezerwacji – zawsze muszą podać przyczynę.

O potrzebie pomocy trzeba poinformować przewoźnika. Należy to zgłosić nie później niż 48 godzin przed lotem, choć i bez tego obsługa powinna pomóc. Jeżeli podróż może negatywnie odbić się na zdrowiu, pasażer powinien mieć lekarskie zaświadczenie zezwalające na lot. Niekiedy od tego może zostać uzależnione przyjęcie na pokład (niektóre linie żądają np. aktualnego zaświadczenia w ostatnim okresie ciąży).

Po przybyciu na lotnisko takie osoby powinny skierować się do punktu pomocy albo stanowiska odprawy. Podczas dokonywania odprawy biletowo-bagażowej trzeba potwierdzić wcześniejsze zgłoszenie potrzeby pomocy.

Jeżeli pasażer korzysta z wózka inwalidzkiego, na ogół może pozostać na nim aż do chwili opuszczenia poczekalni przedodlotowej. Jeśli nie jest to możliwe, to jest odprawiany, a niepełnosprawny przesiada się na

wózek udostępniony przez port lotniczy.

Gdy ktoś korzysta z pomocy psa przewodnika, może go zabrać na pokład bez dodatkowych opłat – większy może siedzieć na podłodze obok pasażera, mniejszy zmieści się na kolanach.

Po przylocie pasażerowi niepełnosprawnemu należy się pomoc analogiczna do tej przed odlotem, przy czym obsługa portu powinna pomóc mu w dostaniu się np. do taksówek lub autobusów.

Unijne regulacje wymuszają na przewoźnikach kolejowych i lotniczych określone traktowanie niepełnosprawnych. Wprawdzie przewoźnicy kolejowi zachęcają do kupowania przez takie osoby biletów na dworcu lub w przedsprzedaży, ale nie ma przeszkód, by zrobiły to w pociągu. W każdej sytuacji bez dodatkowych opłat. Jeżeli przepisy danego przewoźnika wymagają, by osoby bez biletu wchodziły do pociągu np. pierwszym wejściem, licząc od początku składu, to niepełnosprawny jest z tego obowiązku zwolniony.

Prawa te przysługują każdemu, kto ma ograniczoną zdolność poruszania się, nie tylko tym z orzeczeniem o stopniu niepełnosprawności. Może skorzystać z nich osoba z nogą w gipsie, a także np. kobieta w zaawansowanej ciąży. Jeżeli niepełnosprawność nie jest widoczna, trzeba dysponować dokumentem potwierdzającym niedomagania zdrowotne.

Na życzenie pasażera linie kolejowe, przewoźnicy, sprzedawcy biletów i biura podróży muszą poinformować o ułatwieniach dla niepełnosprawnych, a także o warunkach korzystania z wagonów

i udogodnieniach dostępnych w pociągu.

Przedsiębiorstwo kolejowe odpowiada też bez ograniczeń finansowych za zniszczenie lub uszkodzenie sprzętu, którym posługują się niepełnosprawni. Czasami są to bardzo drogie przedmioty, ale nie ma górnej granicy odszkodowania. Takie przepisy nie obowiązują w pociągach regionalnych.

Osobom niepełnosprawnym oraz mającym trudności z poruszaniem się przysługuje również prawo do pomocy podczas podróży lotniczej do i z Unii Europejskiej. Ci, którzy nie są zdolni samodzielnie zapiąć pasów, opuścić swoich miejsc i dotrzeć do wyjścia ewakuacyjnego, powinni podróżować w towarzystwie osoby mogącej udzielić im niezbędnej pomocy. Dotyczy to również pasażerów mających kłopoty z oddychaniem, jedzeniem, korzystaniem z toalet lub zażywaniem leków.

Czasami może się okazać, że przewóz niepełnosprawnego bądź też grupy takich osób jest niemożliwy z powodu np. zbyt wąskich drzwi lub ze względów bezpieczeństwa. Jeśli jednak linie lotnicze odmawiają rezerwacji – zawsze muszą podać przyczynę.

O potrzebie pomocy trzeba poinformować przewoźnika. Należy to zgłosić nie później niż 48 godzin przed lotem, choć i bez tego obsługa powinna pomóc. Jeżeli podróż może negatywnie odbić się na zdrowiu, pasażer powinien mieć lekarskie zaświadczenie zezwalające na lot. Niekiedy od tego może zostać uzależnione przyjęcie na pokład (niektóre linie żądają np. aktualnego zaświadczenia w ostatnim okresie ciąży).

Po przybyciu na lotnisko takie osoby powinny skierować się do punktu pomocy albo stanowiska odprawy. Podczas dokonywania odprawy biletowo-bagażowej trzeba potwierdzić wcześniejsze zgłoszenie potrzeby pomocy.

Jeżeli pasażer korzysta z wózka inwalidzkiego, na ogół może pozostać na nim aż do chwili opuszczenia poczekalni przedodlotowej. Jeśli nie jest to możliwe, to jest odprawiany, a niepełnosprawny przesiada się na wózek udostępniony przez port lotniczy.

Gdy ktoś korzysta z pomocy psa przewodnika, może go zabrać na pokład bez dodatkowych opłat – większy może siedzieć na podłodze obok pasażera, mniejszy zmieści się na kolanach.

Po przylocie pasażerowi niepełnosprawnemu należy się pomoc analogiczna do tej przed odlotem, przy czym obsługa portu powinna pomóc mu w dostaniu się np. do taksówek lub autobusów.

O czym musi wiedzieć przewoźnik kolejowy

Zgłaszając, że będzie nam potrzebna pomoc w podróży pociągiem, powinniśmy na 48 godzin przed wyjazdem podać:

- datę podróży;

- stacje: wyjazdu, przyjazdu, przesiadkową;

- planowaną godzinę odjazdu i przyjazdu;

- numer wagonu i miejsca – jeżeli podróż będzie się odbywała pociągiem (wagonem) z rezerwacją miejsc;

- rodzaj niepełnosprawności;

- informację, czy w podróży będzie towarzyszył opiekun lub np. pies przewodnik;

- informację o przewożonym bagażu;

- imię i nazwisko podróżnego oraz telefon kontaktowy.

W pierwszej fazie podróży pomaga personel dworca, gdy niepełnosprawny pojawi się w umówionym terminie (30 – 60 minut przed odjazdem). Jeżeli na danej stacji nie ma odpowiedniego personelu, to po wcześniejszym zawiadomieniu o potrzebie pomocy  niepełnosprawnego powinien wesprzeć personel pociągu.

Zobacz cały poradnik » Prawo dla Ciebie » Poradniki prawne » Konsumenci » Za co odpowiada przewoźnik

Zobacz serwis » Prawo dla Ciebie » Konsumenci » Umowy » Umowy z przewoźnikami

Unijne regulacje wymuszają na przewoźnikach kolejowych i lotniczych określone traktowanie niepełnosprawnych. Wprawdzie przewoźnicy kolejowi zachęcają do kupowania przez takie osoby biletów na dworcu lub w przedsprzedaży, ale nie ma przeszkód, by zrobiły to w pociągu. W każdej sytuacji bez dodatkowych opłat. Jeżeli przepisy danego przewoźnika wymagają, by osoby bez biletu wchodziły do pociągu np. pierwszym wejściem, licząc od początku składu, to niepełnosprawny jest z tego obowiązku zwolniony.

Pozostało 93% artykułu
Konsumenci
Pozew grupowy oszukanych na pompy ciepła. Sąd wydał zabezpieczenie
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Sądy i trybunały
Dr Tomasz Zalasiński: W Trybunale Konstytucyjnym gorzej już nie będzie
Konsumenci
TSUE wydał ważny wyrok dla frankowiczów. To pokłosie sprawy Getin Banku
Nieruchomości
Właściciele starych budynków mogą mieć problem. Wygasają ważne przepisy
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Prawo rodzinne
Przy rozwodzie z żoną trzeba się też rozstać z częścią krów