Jak wykazało postępowanie Prezesa UOKiK, Booking.com miał stosować praktyki naruszające zbiorowe interesy konsumentów. Klienci platformy mieli być niewłaściwie informowani o tym, czy wynajmujący jest przedsiębiorcą – nie wiedzieli tym samym, za co odpowiada platforma, a za co podmioty oferujące noclegi. UOKiK zobowiązał spółkę do zmian, dostosowujących jej platformę do norm unijnej dyrektywy Omnibus.
Czytaj więcej
Odwołując się do nowych przepisów Unii Europejskiej, prezes UOKiK zobowiązał Booking.com do właśc...
UOKiK nakłada obowiązki zmian na Booking.com
– Od ponad dwóch lat weryfikujemy, jak w praktyce platformy e-commerce poradziły sobie z obowiązkami informacyjnymi wynikającymi z dyrektywy Omnibus. Kluczowe jest, by użytkownik takiej platformy, zanim podejmie decyzję zakupową, wiedział, czy zawiera umowę z przedsiębiorcą, czy z podmiotem nim niebędącym. Jako konsumenci potrzebujemy jasnych zasad i czytelnych informacji, szczególnie tam, gdzie decyzje podejmujemy w kilka sekund, kilkoma kliknięciami – mówi Prezes UOKiK Tomasz Chróstny.
Zarzuty Prezesa UOKiK dotyczą braku jasnej informacji o tym, czy podmiot, od którego rezerwuje się nocleg jest przedsiębiorcą – gdy zaś użytkownik platformy rezerwował nocleg u podmiotu niebędącego przedsiębiorcą, był nieprawidłowo informowany o zmianie zakresu ochrony prawnej.
„Nieczytelny był też podział obowiązków między Booking.com a dostawcami usług, co w przypadku np. składania reklamacji miało kluczowe znaczenie dla konsumentów rezerwujących noclegi” – czytamy w komunikacie UOKiK.