Reklamy na Euro nie do kupienia

Czas reklamowy towarzyszący meczom Polaków sprzedał się w 4 dni. Szanse, by inwestycja w prawa do transmisji zwróciła się Polsatowi, są jednak nikłe

Aktualizacja: 12.05.2008 21:01 Publikacja: 12.05.2008 12:56

Reklamy na Euro nie do kupienia

Foto: euro2008.uefa.com

Mistrzostwa Europy w piłce nożnej to najważniejsze wydarzenie medialne, które może ożywić rynek reklamowy w tym roku. Analitycy szacują, że na reklamach związanych z Euro polskie media mogą zarobić w tym roku 20 – 30 mln zł.

Zyskają oczywiście przede wszystkim stacje Polsatu, który za 15 mln euro kupił prawa do nadawania 31 meczów Euro. Ale nie wystarczy to na pokrycie kosztów zakupu. Stanisław Janowski, dyrektor zarządzający Polsat Media, biura reklamy Polsatu, przyznaje, że przed najbardziej atrakcyjnymi dla polskich firm meczami z udziałem Polaków w Polsacie reklam wykupić już się nie da.

– Otwarta sprzedaż reklam na Euro ruszyła w poniedziałek 5 maja. Przed wszystkimi najważniejszymi spotkaniami z udziałem Polaków nie ma już szans na wykupienie reklamy – mówi.

Spoty znajdujące się w ramówce blisko meczów do tanich nie należą. Najdroższy, w przerwie rozgrywek Polska – Niemcy, cennikowo był wart 169 tys. zł, najtańszy wyceniano o połowę mniej. Dla porównania: za najdroższy 30-sekundowy spot przed “Tańcem z gwiazdami” w sezonie wiosennym cennikowo trzeba było zapłacić 54,4 tys. zł. – Nawet uwzględniając oglądalność, są to bardzo drogie reklamy – uważa Piotr Bieńko, TV director w domu mediowym MPG. Mimo to zainteresowanie jest duże. – Jeśliby to oceniać w odniesieniu do standardowego wykupu reklam, to się oczywiście nie opłaca, tyle że tu się płaci za kontekst. Takie reklamy interesują przede wszystkim sponsorów, którzy silnie identyfikują się z tym wydarzeniem, ale też firmy myślące o targecie męskim – mówi Piotr Bieńko. To, czy takie ceny się reklamodawcy opłacą, zależy oczywiście od tego, ile osób ostatecznie mecze zgromadzą przed telewizorami. – Szacujemy, że udział kanału w widowni w czasie meczu Polaków sięgnie 80 proc. To są dane wyliczane na podstawie badania widowni w czasie mundialu – mówi Stanisław Janowski.

Najlepsze efekty w postaci powiązanego ze sportem wizerunku odnotowują przede wszystkim międzynarodowi sponsorzy mistrzostw i to oni mają na Euro najwięcej przywilejów. W Polsat Media mogli np. wykupować reklamy jako pierwsi, na tydzień przed otwarciem cennika dla pozostałych firm. – Tworzymy też projekt streamingowy w Internecie, gdzie oferta reklamowa – branding i sponsoring – dotyczy tylko sponsorów – mówi Stanisław Janowski.

W Polsce reklamami telewizyjnymi w czasie mistrzostw interesują się m.in. telekomy. – Dużo jest też reklam produktów, które wykorzystują Euro 2008 we własnych promocjach, jak np. słodycze czy napoje, ale myślę, że ostatecznie będzie to szeroki przekrój firm – dodaje szef Polsat Media. Dla wszystkich bloków reklamowych na pewno jednak nie wystarczy. – Tych “lepszych” przerw reklamowych będzie zaledwie 24. To te w czasie trzech meczów Polaków, dwóch półfinałów i jednego finału. Jeśli ktoś chce wykupić reklamę w czasie takiej imprezy, powinien myśleć kategoriami pakietów lub zostać sponsorem – uważa Tomasz Chełmecki, dyrektor zarządzający domu mediowego Starlink. Jego zdaniem cały szacowany w tym roku na 7 – 7,5 mld zł rynek reklamy na czysto zyska na Euro ok. 20 mln zł.

Na Euro zyskają także radio, prasa i outdoor. – Wpływy z reklam na pewno dodatkowo urosną z powodu Euro, bo wielu sponsorów przeznacza w tym czasie dodatkowe pieniądze na kampanie reklamowe – mówi Lech Kaczoń, prezes Izby Gospodarczej Reklamy Zewnętrznej.

Mistrzostwa Europy w piłce nożnej to najważniejsze wydarzenie medialne, które może ożywić rynek reklamowy w tym roku. Analitycy szacują, że na reklamach związanych z Euro polskie media mogą zarobić w tym roku 20 – 30 mln zł.

Zyskają oczywiście przede wszystkim stacje Polsatu, który za 15 mln euro kupił prawa do nadawania 31 meczów Euro. Ale nie wystarczy to na pokrycie kosztów zakupu. Stanisław Janowski, dyrektor zarządzający Polsat Media, biura reklamy Polsatu, przyznaje, że przed najbardziej atrakcyjnymi dla polskich firm meczami z udziałem Polaków w Polsacie reklam wykupić już się nie da.

Pozostało 82% artykułu
Media
Donald Tusk ucisza burzę wokół TVN
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Media
Awaria Facebooka. Użytkownicy na całym świecie mieli kłopoty z dostępem
Media
Nieznany fakt uderzył w Cyfrowy Polsat. Akcje mocno traciły
Media
Saga rodziny Solorzów. Nieznany fakt uderzył w notowania Cyfrowego Polsatu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Media
Gigantyczne przejęcie na Madison Avenue. Powstaje nowy lider rynku reklamy na świecie