Publicystyka za miliony

Programy TVN 24 zdobywają największe budżety reklamowe spośród wszystkich telewizyjnych produkcji informacyjnych i publicystycznych

Publikacja: 29.05.2012 02:51

W pierwszej dziesiątce gwiazd publicystyki najwięcej zarabiających dla stacji znaleźli się też Elżbi

W pierwszej dziesiątce gwiazd publicystyki najwięcej zarabiających dla stacji znaleźli się też Elżbieta Jaworowicz i jej „Sprawa dla reportera” w TVP 1, Monika Olejnik i „Kropka nad i” oraz Bogdan Rymanowski i jego „Kawa na ławę” w TVN 24

Foto: Fotorzepa

Najwyższe wpływy reklamowe wśród prowadzących programy publicystyczne – 14,8 mln zł (cennikowo, czyli bez odliczenia rabatów, jakie stacja przyznaje reklamodawcom) – przyciągnęli w I kwartale prowadzący program „Dzień na żywo": Anna Kalczyńska, Michał Cholewiński, Krzysztof Górlicki i Igor Sokołowski – wynika z najnowszego podsumowania domu mediowego PanMedia Western.

Zestawienie to zdominowała TVN 24. W pierwszej dziesiątce programów o najwyższych przychodach aż siedem to pozycje pokazywane w tej stacji tematycznej docierającej do znacznie mniejszej widowni niż „duży" TVN, Polsat, TVP 1 i TVP 2. – To oczywiście w dużej mierze skutek profilu tego kanału, który nadaje najwięcej publicystyki, ale wynika to także z dobrej kondycji tej stacji – mówi Michał Bakalarczyk, media planner z PanMedia Western. Według danych badającego telewizyjną widownię instytutu Nielsen Audience Measurement TVN 24 w I kwartale miała najwyższy udział w ogólnopolskim rynku oglądalności wśród stacji tematycznych nadawanych wyłącznie satelitarnie: sięgał on 3,1 proc.

TVN 24 ma wprawdzie konkurencję: Polsat News oraz TVP Info, ale z ich oferty programowej jako pierwszy w zestawieniu dopiero na 18. miejscu pojawia się „Jan Pospieszalski bliżej" pokazywany w TVP Info. Jego wpływy są znacznie niższe od przychodów reklamowych lidera zestawienia. W I kwartale sięgnęły 41,8 tys. zł.

Na drugim miejscu rankingu PanMedia Western uplasowało się „Szkło kontaktowe" i jego prowadzący: Grzegorz Miecugow, Tomasz Sianecki, Wojciech Zimiński oraz Grzegorz Markowski. Wpływy „Szkła" wynosiły 8 mln zł. Kolejne miejsca należały już do programów nadawanych w kanałach konkurencji: na trzecim uplasował się Tomasz Lis prowadzący „Tomasz Lis na żywo" w TVP 2 (4,8 mln zł wpływów reklamowych w I kwartale), a kolejna była Elżbieta Jaworowicz i jej „Sprawa dla reportera" w TVP 1, nadawana już od lat 80. Dwa ostatnie programy były dla reklamodawców najdroższe. Średnia cena (z cennika) jednego 30-sekundowego spotu reklamowego przy „Sprawie dla reportera" to prawie 21 tys. zł, a przy programie Tomasza Lisa: 12,2 tys. zł. Analogiczny spot przy „Dniu na żywo" w I kwartale kosztował 1,65 tys. zł.

Pierwszą piątkę zamykają kolejni prowadzący z TVN 24: Maciej Knapik i Andrzej Morozowski z „Tak jest" (4 mln zł wpływów). W pierwszej dziesiątce znajdują się jeszcze prowadzący „Politykę przy kawie" (Justyna Dobrosz-Oracz, Maciej Zakrocki, Małgorzata Serafin i Sławomir Mokrzycki) z TVP1. A potem już tylko produkcje TVN 24: prowadzone przez Patrycję Redo („Czarno na białym"), Monikę Olejnik („Kropka nad i"), Konrada Piaseckiego („Piaskiem po oczach") oraz Bogdana Rymanowskiego („Kawa na ławę").

Umieszczający reklamy przy takich programach płacą stosunkowo niewielkie kwoty w porównaniu z hitami rozrywkowymi ogólnotematycznych stacji. Jak tłumaczy Michał Bakalarczyk z PanMedia Western, programy publicystyczne cieszą się znacznie mniejszym zainteresowaniem i rzadko się zdarza, by firma upierała się przy tym, by jej reklama była emitowana właśnie przy takiej pozycji. – To nie są wielkie rozrywkowe lokomotywy, które generują ogromne wskaźniki oglądalności, ale stacje traktują je jak swoje wizytówki – mówi Bakalarczyk.

W całym ubiegłym roku najbardziej dochodowymi gwiazdami publicystyki byli także prowadzący „Dzień na żywo". Program przyniósł TVN 24 z reklam w całym ubiegłym roku 59,8 mln zł (cennikowo). Kolejnymi gwiazdami ubiegłorocznego zestawienia byli prowadzący „Szkło kontaktowe". „Zarobili" dla TVN 24 – 30,6 mln zł. „Sprawa dla reportera" Elżbiety Jaworowicz przyniosła TVP 1 – 25,8 mln zł, Tomasz Lis i jego „Tomasz Lis na żywo" TVP 2 – 21,2 mln zł, a prowadzący „Tak jest" w TVN 24 przyciągnęli 11,8 mln zł. Ubiegłoroczne zestawienie zdominowała ta sama stacja.

Najdroższe w tym czasie jednak, podobnie jak w I kwartale, były spoty reklamowe przy programach Tomasza Lisa i Elżbiety Jaworowicz w kanałach TVP. Ich średnia cena wynosiła – odpowiednio – 22,5 tys. zł oraz 19,2 tys. zł.

Gessler na czele rankingu celebrytów

W analogicznym zestawieniu najbardziej dochodowych celebrytów, jaki niedawno publikował PanMedia Western, zwycięscy prowadzący przynosili stacjom znacznie większe, liczone cennikowo, wpływy z reklam niż gwiazdy publicystyki. Królowała Magda Gessler i jej „Kuchenne rewolucje" pokazywane w TVN, które odnotowały w I kwartale 27,2 mln zł wpływów z reklam. Programowi udało się przebić wielokrotnego lidera zestawień: Roberta Janowskiego, gospodarza programu „Jaka to melodia". Muzyczny teleturniej wylądował na trzecim miejscu z 25,8 mln zł przychodów reklamowych. Drugie miejsce ex aequo zajęli jurorzy i prowadzący rozrywkowy show „X Factor" w TVN: Kuba Wojewódzki, Czesław Mozil, Tatiana Okupnik i Jarosław Kuźniar (26,9 mln zł). W przeciwieństwie do zestawienia gwiazd publicystyki w pierwszej dziesiątce nie brakowało jednak hitów Polsatu. Na piątym miejscu wspólnie uplasowali się prowadzący „Must be the music": Andrzej Sztaba, Kora, Elżbieta Zapendowska, Wojtek Łozowski, Maciej Rock, Paulina Sykut („zarobili" dla Polsatu 18,3 mln zł), a na szóstym: Krystyna Mazurówna, Joanna Liszowska, Michał Malitowski, Alan Andersz z „Got to dance: Tylko taniec" (15,8 mln zł wpływów z reklam).

Łukasz Szurmiński, medioznawca z Instytutu Dziennikarstwa UW

TVN ma umiejętność dbania o swój wizerunek, zapraszania swoich gwiazd do programów śniadaniowych i rozrywkowych, dzięki czemu stają się bardziej rozpoznawalne. W Polsacie News trudno wymienić tak rozpoznawalnych prowadzących. Dziwi w czołówce brak programów z TVP Info. To pokazuje, że można mieć większy zasięg techniczny, ale przy braku umiejętnej polityki wizerunkowej ze świadomością tych programów wśród widzów i tak będzie średnio. TVN24 ma też nad TVP Info przewagę, bo szybciej wystartował, choć TVP też mogła wtedy stworzyć taki kanał.

Media
Irlandia nakłada ogromną karę na TikToka. Platforma zaprzecza, by przekazywała rządowi dane
Media
TikTok będzie miał nowe centrum danych w Europie. Wiadomo, w jakim kraju
Media
„Rzeczpospolita” liderem rankingu najbardziej opiniotwórczych mediów w Polsce
Media
Zmarł Wiesław Podkański, wieloletni prezes Ringier Axel Springer Polska
Materiał Promocyjny
Tech trendy to zmiana rynku pracy
Media
Radio Zet: Daniel Obajtek chciał kupić „Rzeczpospolitą”. Nie kupił, ale wydał setki tysięcy złotych
Materiał Partnera
Polska ma ogromny potencjał jeśli chodzi o samochody elektryczne