Reklama
Rozwiń

Techniczne nowinki nie osłabiają telewizji

Nowe technologie podnoszą oglądalność w Internecie

Publikacja: 02.04.2013 03:02

Techniczne nowinki nie osłabiają telewizji

Foto: Fotorzepa, dp Dominik Pisarek

Wynik badania jest zaskakujący. BBC World News przeprowadziło je z InSites Consulting na 3,6 tys. zamożnych osób (badanie objęło także Polskę), którzy mają w domu przynajmniej trzy urządzenia łączące się z Internetem. Okazało się, że 43 proc. badanych zaobserwowało, iż odkąd ma tablet... ogląda więcej telewizji niż jeszcze pięć lat wcześniej. Większość – 83 proc. – deklaruje także, że korzysta z tabletu oglądając równocześnie telewizję.

– Przez lata pokutowało przekonanie, że masowe zakupy smartfonów, laptopów i tabletów  będą miały negatywny wpływ na oglądalność telewizji. To badanie pokazuje, że te urządzenia współistnieją na rynku, co skutkuje zwiększaniem się skali odbioru mediów, a nie żadną kanibalizacją – komentuje Jim Ega, prezes BBC Global News dla Światowego Centrum Badań nad Reklamą WARC (World Advertising Research Center). Z badania wynika, że najwięcej newsów – 42 proc. wszystkich obejrzanych – badani pochłaniają z telewizji, ale już 29 proc. z laptopa, 18 proc. ze smartfonów, a 10 proc. z tabletów.

Oferta skrojona na miarę

Te wyniki potwierdzają się w wynikach oglądalności telewizji. Z danych Eurodata TV Worldwide wyniknęło niedawno, że globalnie czas spędzany na oglądaniu telewizji był w ubiegłym roku rekordowo wysoki (wyniósł 3 godziny i 17 minut – o minutę więcej niż przed rokiem), czemu – paradoksalnie – sprzyjał postępujący multiscreening (czyli oglądanie materiałów wideo na różnych ekranach dostępnych w domu), choć badania obejmują wyłącznie telewizory. Ekspertów to nie dziwi – dzięki temu, że dostępność materiałów z telewizji na wielu urządzeniach jest dla odbiorców wygodniejsza, wiele osób przywiązuje się do jej produkcji na nowo. – Widz w epoce multiscreeningu wstaje z przysłowiowej kanapy. Każdy członek rodziny ogląda sobie to, na co ma ochotę, na innym ekranie, dzięki czemu może sobie wreszcie skroić ofertę na miarę – mówił Dominik Libicki, prezes Cyfrowego Polsatu, na ubiegłotygodniowym Sympozjum Świata Telekomunikacji i Mediów.

Zarówno nadawcy, jak i operatorzy przyznają jednak, że trudno im na razie zarabiać na udostępnianiu swoich treści w nowy sposób. – Na pewno możemy korzystać z udostępniania ich na nowych ekranach w zakresie statystyk, bo o widzu internetowym można otrzymać więcej informacji, a w Polsce wciąż mamy opóźnienie w kwestii badań oglądalności telewizji, bo są one jednoźródłowe – uważa Markus Tellenbach, prezes TVN. Kosztuje jednak także tworzenie nowoczesnej infrastruktury, która umożliwia dostarczanie widzom wideo na urządzenia mobilne. – My inwestujemy w sieć, nadawcy w treści, a tak naprawdę nikt na razie na tym nie zarabia – podkreśla Jarosław Pijanowski z zarządu operatora kablowego UPC Polska.

Telewizor spada z piedestału

Dla nadawców multiscreening oznacza całkowite przedefiniowanie ich rynkowej pozycji. – Wcześniej mieliśmy uprzywilejowaną pozycję: licencje na nadawanie programów, do których nikt inny nie miał dostępu, technologię, bo przez długi czas telewizor był jedynym ekranem w domu. Ale to się już skończyło, jesteśmy w szczycie procesu rozdrobnienia na rynku – mówi Markus Tellenbach. Grzegorz Tomasiak,  prezes Wirtualnej Polski,  dodaje, że dzisiaj telewizor jest po prostu jednym z wielu ekranów, na których ogląda się wideo w domu.

Wynik badania jest zaskakujący. BBC World News przeprowadziło je z InSites Consulting na 3,6 tys. zamożnych osób (badanie objęło także Polskę), którzy mają w domu przynajmniej trzy urządzenia łączące się z Internetem. Okazało się, że 43 proc. badanych zaobserwowało, iż odkąd ma tablet... ogląda więcej telewizji niż jeszcze pięć lat wcześniej. Większość – 83 proc. – deklaruje także, że korzysta z tabletu oglądając równocześnie telewizję.

Pozostało jeszcze 86% artykułu
Media
Donald Trump: Mamy nabywcę dla TikToka. Na sprzedaż musi zgodzić się Pekin
Materiał Promocyjny
25 lat działań na rzecz zrównoważonego rozwoju
Media
Szefowa wyszukiwarek Google’a: AI stworzy wiele możliwości, ale trzeba być ostrożnym
Media
Donald Trump odsuwa termin sprzedaży TikToka. „Nie chce, by aplikacja zniknęła”
Media
Disney broni Dartha Vadera przed AI. „Midjourney to bezdenna studnia plagiatu”
Media
Wolność słowa dla ludzi, nie dla sztucznej inteligencji