Polacy nie chcą dzieci w social mediach. Wielu popiera zakaz

Aż 75 proc. Polaków popiera ograniczenia w korzystaniu z mediów społecznościowych przez najmłodszych.

Publikacja: 12.05.2023 03:00

Polacy nie chcą dzieci w social mediach. Wielu popiera zakaz

Foto: Adobe Stock

Tylko według 10 proc. Polaków korzystanie z serwisów społecznościowych przez nieletnich nie powinno być ograniczane – wynika z badania UCE Research dla platformy ePsycholodzy.pl. „Rzeczpospolita” poznała je jako pierwsza.

27,7 proc. jest za wprowadzeniem zakazu korzystania z takich serwisów do wieku 13 lat, choć za zgodą rodziców lub opiekunów byłoby to dozwolone. Zdaniem 23,4 proc. zakaz powinien obowiązywać do 15. roku życia, z kolei 11 proc. uważa, że nieletni nie powinni korzystać z takich serwisów bez względu na zgodę rodzica.

Jak we Francji

– Fakt, że ponad 75 proc. Polaków oczekuje ograniczenia korzystania z mediów społecznościowych przez dzieci i młodzież, jest alarmujący. Wskazuje na wyraźną potrzebę uregulowania prawnego tej kwestii – mówi Michał Pajdak z platformy ePsycholodzy.pl. – Coraz częściej słyszy się o różnego rodzaju niebezpiecznych skutkach korzystania z social mediów przez najmłodszych. Rząd powinien zająć się tematem. Większe kompetencje mogą mieć organy UE – dodaje. Francja już w marcu przyjęła zakaz zakładania kont dzieciom poniżej 13 lat, a do 15. roku życia możliwe jest to tylko za zgodą rodziców.

Czytaj więcej

Niewielu czyta, ale wszyscy wydadzą? Silny gracz rusza z usługą selfpublishingu

– Ograniczenie dostępu do mediów społecznościowych dla niepełnoletnich będzie obszarem mocnego zainteresowania nowej Rady ds. Cyfryzacji. Jej ostatnie posiedzenie dotyczące m.in. zakazu używania TikToka przez urzędników i pracowników administracji spotkało się z ostrą reakcją firmy – mówi Sebastian Błaszkiewicz, szef sprzedaży w Unity Group. – Takie ograniczenia są możliwe, zwłaszcza jeżeli badania będą wskazywały na to, że takie jest oczekiwanie społeczeństwa – dodaje.

– Branża nie jest tym zachwycona, jednocześnie nie sądzę, aby na poziomie europejskim czy w USA zapowiadane regulacje były skuteczne – mówi prof. Stanisław Jędrzejewski, medioznawca z Akademii Leona Koźmińskiego. – Moc sprawcza korporacji Big Tech jest dziś taka, że jeżeli one same w ramach samoregulacji nie wprowadzą zmian związanych z dostępem nieletnich do treści szkodliwych, to ustawy czy inne akty prawne na poziomie państw lub UE nie będą przestrzegane – dodaje.

Samotność i izolacja

Serwisy same już zmieniają zasady. – Ogłosiliśmy w marcu pakiet rozwiązań wspierających zachowanie cyfrowej równowagi i ograniczenie nadmiernego korzystania z naszego serwisu ze szczególnym uwzględnieniem osób nieletnich, ale na tym nie kończymy. Szykowane są kolejne rozwiązania, które będziemy ogłaszać – mówi Piotr Żaczko, rzecznik TikToka w Polsce. – Wprowadzamy także nowe mechanizmy dostosowywania treści do wieku użytkownika, aby w ten sposób chronić nieletnich przed nieodpowiednimi dla nich przekazami, a także prowadzimy działania edukacyjne w tym zakresie wspólnie z partnerami – dodaje.

Michał Murgrabia z ePsycholodzy.pl zauważa, że nadmierne korzystanie z mediów społecznościowych może powodować poczucie samotności i wzmagać izolację w przypadku, gdy dzieci wolą sieć od spotkań w realnym świecie. Z kolei porównywanie życia czy wyglądu z cudzymi zdjęciami może prowadzić do zaniżania poczucia własnej wartości.

– Wzmożenie pieczy nad tym, jak najmłodsi korzystają z mediów społecznościowych, to w zamyśle dobry ruch. O jego skutkach zdrowotnych i społecznych wśród dzieci piszą eksperci, publikowane są też dziesiątki badań, które nie napawają optymizmem – mówi Anna Maria Żurek, dyrektorka operacyjna bileterii i serwisu kulturalnego Going. – Sprawą otwartą pozostaje egzekwowanie ograniczeń, jest z tym zwykle spory kłopot – dodaje.

Według NapoleonCat użytkownicy niepełnoletni to w Polsce ok. 5 proc. społeczności Facebooka, a ok. 6,6 proc. Instagrama. Są to liczby większe niż np. w USA, dlatego problem narasta.

– Coraz więcej osób zdaje sobie sprawę z potencjalnych zagrożeń związanych z korzystaniem z platform społecznościowych przez dzieci. To dobry sygnał – mówi Artur Pajkert, szef marketingu i członek zarządu cyber_Folks z grupy R22. – Wprowadzenie tego typu regulacji w Polsce byłoby zależne od ustawodawcy. Nie dołączyłbym do grona orędowników zupełnego zakazu dostępu nieletnich do serwisów społecznościowych – mają one też swoje plusy i mogą wspierać u dzieci i młodzieży rozwój umiejętności komunikacyjnych, łatwość pozostawania w kontakcie z innymi mimo fizycznej odległości czy ułatwiać dostęp do materiałów edukacyjnych – dodaje.

Media
Donald Tusk ucisza burzę wokół TVN
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Media
Awaria Facebooka. Użytkownicy na całym świecie mieli kłopoty z dostępem
Media
Nieznany fakt uderzył w Cyfrowy Polsat. Akcje mocno traciły
Media
Saga rodziny Solorzów. Nieznany fakt uderzył w notowania Cyfrowego Polsatu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Media
Gigantyczne przejęcie na Madison Avenue. Powstaje nowy lider rynku reklamy na świecie