W raporcie „State and Mobilce Commerce" analizuje zachowania zakupowe użytkowników oraz prezentuje prognozy rozwoju globalnego rynku mobilnej sprzedaży internetowej (m-commerce).

- Rynek m-commerce znajduje się w punkcie zwrotnym. Sprzedawcy optymalizują platformy sprzedażowe pod mobile, w rezultacie liczba transakcji za pośrednictwem urządzeń mobilnych przekroczyła już liczbę transakcji z poziomu  desktopu - mówi Ellie Kanan, wiceprezes Criteo.

Liczba kupujących, którzy odwiedzają strony sklepów online,  przeglądają i nabywają produkty za pomocą desktopów czy urządzeń mobilnych, ciągle wzrasta. Z danych Criteo wynika, że urządzenia mobilne generują jednak wyższy wskaźnik transakcji niż tradycyjne kanały. W ujęciu rok do roku największy wzrost udziału transakcji mobilnych w e-sprzedaży zanotowano w Brazylii, Australii i Francji. W Polsce udział transakcji mobilnych w handlu online sięga 17 proc. - W najwyższym kwartylu sprzedawców wskaźnik ten wyniósł jednak 22 proc. - podaje Criteo.

Średnia wartość zamówienia na urządzeniu mobilnym w I połowie tego roku wyniosła 93 zł, podczas gdy 100 zł na desktopie.

Eksperci przekonują, że smartfony stają się coraz powszechniejszym narzędziem zakupowym, szczególnie w sytuacji gdy nowe funkcjonalności, jak rozpoznawanie linii papilarnych, czynią proces zakupowy szybkim i wygodnym. Dla porównania liczba transakcji z poziomu tabletu z każdym rokiem maleje. W Polsce 66 proc. transakcji mobilnych jest realizowana na smartfonach, a tylko 34 proc. z poziomu tabletów.

Analitycy wskazują, że wzrost zakupów z urządzeń mobilnych napędza dodatkowo rozwój aplikacji. W II kwartale br. sprzedawcy z zaawansowaną aplikacją mobilną odnotowali, że ponad 54 proc. transakcji na urządzeniach przenośnych zostało zrealizowanych właśnie za pomocą aplikacji (rok wcześniej 47 proc.). Dane wskazują, że aplikacje mobilne generują znacznie więcej transakcji niż inne kanały sprzedaży online oraz osiągają konwersję ponad trzykrotnie wyższą wśród konsumentów niż mobilne strony internetowe. W tym roku po raz pierwszy aplikacje mobilne osiągnęły wyższą wartość zamówień niż desktopowe oraz mobilne strony internetowe. Średnia wartość zamówienia w aplikacji mobilnej wynosiła bowiem globalnie 127 dol., podczas gdy dla desktopów i stron mobilnych było to odpowiednio 100 i 91 dol.

Potwierdzają to dane firmy Sociomantic Labs. Według nich trzy czwarte Polaków korzysta z aplikacji mobilnych, a możliwość szybkich płatności w aplikacji sprawia, że coraz więcej użytkowników decyduje się na spontaniczne zakupy. Wydają średnio o jedną trzecią więcej niż konsumenci korzystający ze m-strony.