Oferta specjalna dla Ukraińców

Po kampaniach reklamowych dla coraz liczniejszej mniejszości ukraińskiej w Polsce ruszył pierwszy program telewizyjny przeznaczony dla tej grupy.

Aktualizacja: 01.10.2017 20:31 Publikacja: 01.10.2017 19:09

Pierwszy był operator telekomunikacyjny Play, który na początku tego roku jako pierwszy w Polsce skierował do mniejszości ukraińskiej swoją kampanię reklamową. Z myślą o Ukraińcach uruchomił promocyjną ofertę, a do kampanii wynajął znany ukraiński zespół poprockowy Okean Elzy. Dziś uznaje tę akcję za sukces. – To był strzał w dziesiątkę, jesteśmy bardzo zadowoleni, cele zostały zrealizowane – zapewnia Marcin Gruszka, rzecznik Play. Nie zdradza jednak, czy firma będzie powtarzała takie akcje.

Po Play w marcu z kampanią promującą rekrutację w Polsce wystartował McDonald's nastawiony na zatrudnianie w swoich lokalach m.in. właśnie Ukraińców.

We wrześniu z pierwszym programem kierowanym do ukraińskiego widza ruszyła telewizja Superstacja. W każdy sobotni wieczór nadaje po ukraińsku program „Na czasie UA". Są w nim relacje z wydarzeń związanych z mniejszością ukraińską w Polsce, ale także porady dla Ukraińców, którzy mieszkają i pracują nad Wisłą.

Atrakcyjny odbiorca

Superstacja nie odpowiedziała nam na pytania o program dla Ukraińców. Zaś opinie zapytanych przez nas ekspertów z domów mediowych są podzielone.

– Według NBP w Polsce pracuje legalnie ponad 1,2 mln Ukraińców. Szacuje się, że do końca tego roku będzie ich nawet 2 mln. To więcej niż niejedna grupa docelowa masowego produktu „szybkozbywalnego" w Polsce – zauważa Aleksander Glezman, szef zespołu klienckiego w agencji mediowej MEC.

Jak dodaje, ukraiński odbiorca jest dla polskich marketerów coraz bardziej atrakcyjnym odbiorcą. – Do niedawna przeciętny imigrant zza Buga był 43-letnią słabo wykształconą kobietą. Obecnie to zazwyczaj 33-letni mężczyzna. Nowa fala imigracji to ludzie dobrze wykształceni, z reguły bezdzietni i coraz lepiej zarabiający. Często wiążący z Polską nadzieje na stały pobyt. Nowa fala imigrantów chętnie też uczy się języka polskiego – wylicza Glezman. Jego zdaniem w przyszłości reklam kierowanych do Ukraińców będzie w polskich mediach więcej. – Musimy jednak pamiętać, że w przypadku znakomitej większości reklamowanych kategorii narodowość nie ma żadnego znaczenia. Stąd trend ten nigdy nie będzie powszechny. Będzie on występował w kilku istotnych dla tej grupy kategoriach, takich jak finanse, telekomunikacja, transport i turystyka, nieruchomości czy edukacja – mówi.

Do ukraińskiego klienta już dziś chcą dotrzeć nie tylko operatorzy telekomunikacyjni, ale także deweloperzy nieruchomości czy uczelnie.

Program jako pomoc

Nie wszyscy eksperci są jednak zdania, że mniejszość ukraińska w Polsce – nawet duża – od razu potrzebuje tu swoich mediów. – Nie istnieją jakiekolwiek miarodajne badania na temat preferencji w konsumpcji mediów wśród ukraińskiej diaspory – mówi Michał Radkiewicz, strateg z agencji IPG Mediabrands. – Poza tym w dobie internetu, a większość Ukraińców mieszkających w Polsce to młode osoby, robienie programu telewizyjnego po ukraińsku wydaje się dość chybionym pomysłem – ocenia Radkiewicz.

Jego zdaniem taki program może mieć jedynie pewien sens jako pomoc dla Ukraińców w odnalezieniu się w realiach prawnych, podatkowych i obywatelskich w Polsce. – Niewiele jest przypadków Ukraińców, którzy nie znają polskiego na tyle dobrze, aby nie rozumieć oferty informacyjnej stacji telewizyjnej w podstawowej formie. Mam nadzieję, że Superstacja podejmie dialog ze swoimi widzami, aby dowiedzieć się jak najwięcej o kształcie programu, którego oczekiwałby ukraiński odbiorca – mówi Radkiewicz.

Zwraca uwagę, że pod pierwszym odcinkiem programu na YouTubie większość komentarzy pochodziła wcale nie od Ukraińców, ale od Polaków i miała nienawistny charakter.

Pierwszy był operator telekomunikacyjny Play, który na początku tego roku jako pierwszy w Polsce skierował do mniejszości ukraińskiej swoją kampanię reklamową. Z myślą o Ukraińcach uruchomił promocyjną ofertę, a do kampanii wynajął znany ukraiński zespół poprockowy Okean Elzy. Dziś uznaje tę akcję za sukces. – To był strzał w dziesiątkę, jesteśmy bardzo zadowoleni, cele zostały zrealizowane – zapewnia Marcin Gruszka, rzecznik Play. Nie zdradza jednak, czy firma będzie powtarzała takie akcje.

Pozostało 87% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Media
Nowy „Plus Minus”: 20 lat Polski w UE. Dobrze wyszło (tylko teraz nie wychodźmy!)
Media
Unia Europejska i USA celują w TikToka. Chiński gigant uzależnia użytkowników
Media
Wybory samorządowe na celowniku AI. Polska znalazła się na czarnej liście
Media
Telewizje zarobią na streamingu. Platformy wchodzą na rynek reklamy
Media
Koniec ekspansji platform streamingowych? Netflix ukryje dane
Materiał Promocyjny
Wsparcie dla beneficjentów dotacji unijnych, w tym środków z KPO