Największa oferta publiczna prywatnej spółki w tym roku zbliża się do końca. Wczoraj prezes firmy spotykał się jeszcze z inwestorami w USA, a wcześniej, w czasie ponaddwutygodniowego roadshow, rozmawiał z inwestorami w Polsce i w Europie, m.in. w Londynie, Frankfurcie i Wiedniu. Cyfrowy Polsat prezentował swoją strategię funduszom emerytalnym, inwestycyjnym i hedgingowymi – W przypadku inwestorów branżowych taka inwestycja musiałaby być kalkulacją długoterminową, dlatego nie spodziewam się tam inwestorów branżowych, to będą przede wszystkim inwestorzy finansowi – komentuje Grzegorz Lityński, analityk KBC Securities.
Cenę emisyjną i dokładną pulę akcji (maksymalnie może to być 75 mln papierów z puli ponad 268 mln wszystkich), które trafią do inwestorów, Cyfrowy Polsat poda w piątek. Jak dowiedziała się „Rz”, połowa z nich może przypaść inwestorom zagranicznym.
Dziś przedostatni dzień budowania księgi popytu wśród inwestorów instytucjonalnych, jutro kończą się też zapisy na akcje dla inwestorów indywidualnych, w piątek ruszą ostateczne zapisy na papiery dla inwestorów instytucjonalnych.
Analitycy nie chcą spekulować, ile może wynieść cena emisyjna. Widełki cenowe akcji Cyfrowego Polsatu ustalono na 10,8 – 13,8 zł, co oznacza, że cała spółka jest wyceniana na 2,9 – 3,7 mld zł. Cena dla inwestora musi jednak uwzględniać premię, która może sięgać nawet 30 proc. Taki jest zresztą rozstaw podanych widełek. Biorąc pod uwagę wycenę notowanej już konkurencji z branży telewizyjnej (TVN), cena powinna być raczej zbliżona do dolnej granicy widełek. Według szacunków „Rz”,wartość jednej akcji Cyfrowego Polsatu wynosi 12,2 zł. Wyliczenia uwzględniają wielkość przychodów i wyniki EBITDA (zysk operacyjny powiększony o amortyzację) w 2007 roku. Przy tej cenie wartość spółki przekracza 3,2 mld zł. Gdyby cenę w ofercie ustalono w dolnym przedziale widełek, premia wyniesie ok. 13 proc. Uwzględniając bieżącą sytuację na rynku i związany z tym podwyższony poziom ryzyka, to trochę za mało.
Ta premia znika zupełnie, gdy uwzględnimy w szacunkach dodatkowo największe platformy cyfrowe działające na rynku europejskim (BSkyB, Canal+, Sogecable). Wtedy cenę akcji można szacować na około 10 zł. Oczywiście potencjał polskiego rynku jest wyższy niż zachodnioeuropejskiej konkurencji, ale analitycy podkreślają, że nasz rynek jest już mocno nasycony.