Agora w sieci stawia na ilość

Wydawca „gazety wyborczej” w internecie gra va banque. Skuteczność strategii tworzenia wielu nowych serwisów i wykupywania już istniejących nie jest oczywista

Publikacja: 19.07.2008 03:38

Agora w sieci stawia na ilość

Foto: Rzeczpospolita

Internetowe imperium Agory wzbogaciło się o nowy flagowy serwis – Wyborcza.pl. Ma on być bezpośrednim odpowiednikiem papierowego wydania gazety. Kojarzona do tej pory z „Gazetą Wyborczą” Gazeta.pl ma teraz swobodnie rozwijać się w kierunku popularnego portalu konkurującego z liderami rynku: Onetem i Wirtualną Polską.

– Mamy ambicje, by znaleźć się w pierwszej trójce polskich portali. Realnym celem jest pozyskanie w tym roku miliona nowych użytkowników – mówi Tomasz Józefacki, szef pionu Internet Agory. Za trzy lata większość przychodów spółki mają generować media inne niż prasa.

Tego jednak, zdaniem analityków, nie da się osiągnąć bez przejęć. Wydawca ”Gazety Wyborczej” otwiera więc kolejne witryny, w różnym stopniu powiązane z Gazetą.pl. Jedną z najnowszych jest np. serwis podróżniczy Kolumber. pl. Jednak Agora przejmuje także wystawione na sprzedaż portale i domeny, do czego rynek podchodzi z dużym dystansem.

Chodzi o rząd inwestycji. Analitycy ze zgrozą przyjęli informację o tym, że za wydawniczo-internetową spółkę Trader.com (Polska) Agora zapłaciła niedawno 54,35 mln dol. Za wysoką jest też uważana cena, jaką poprzedni właściciel otrzymał za Deser.pl. Według Webhosting.pl Agora zapłaciła za domenę 22 tys. euro. – To wysoka cena jak za taką domenę – uważa Jarosław Sosiński, interactive media director w Zed Digital. Mimo zawyżonej ceny według niego strategia Agory jest słuszna. – To ma sens, co pokazały już działania właścicieli o2. pl. Zbudowali oni swoją pozycję na otwieraniu kolejnych portali, jak Pudelek czy Wrzuta.pl. Wiele osób niezwiązanych z branżą nie wie nawet, że należą one do tego samego właściciela – mówi Jarosław Sosiński.

Jak tłumaczył ostatnio Tomasz Józefacki, szef pionu Internet Agory, otwieranie kolejnych portali nie wiąże się z dużymi wydatkami. Jednak Agora wciąż inwestuje w sieć – właśnie finalizowane są prace nad studiem telewizyjnym powstającym na potrzeby portalu Gazeta.pl.

Jeśli chodzi o jego młodszego brata – serwis Wyborcza.pl, zdania są podzielone. Według Michała Bonarowskiego, redaktora naczelnego Onetu, bardzo trudne będzie utrzymanie poważnego charakteru nowego portalu. – Agora próbuje tym portalem przyciągać tych użytkowników, którzy odwiedzają witryny internetowe innych dzienników. Jednak na razie większość użytkowników witryny stanowią ci sami, którzy odwiedzają Gazetę.pl – mówi Jarosław Sosiński.

masz pytanie, wyślij e-mail do autora m.lemanska@rp.pl

Internetowe imperium Agory wzbogaciło się o nowy flagowy serwis – Wyborcza.pl. Ma on być bezpośrednim odpowiednikiem papierowego wydania gazety. Kojarzona do tej pory z „Gazetą Wyborczą” Gazeta.pl ma teraz swobodnie rozwijać się w kierunku popularnego portalu konkurującego z liderami rynku: Onetem i Wirtualną Polską.

– Mamy ambicje, by znaleźć się w pierwszej trójce polskich portali. Realnym celem jest pozyskanie w tym roku miliona nowych użytkowników – mówi Tomasz Józefacki, szef pionu Internet Agory. Za trzy lata większość przychodów spółki mają generować media inne niż prasa.

Czym jeździć
Technologia, której nie zobaczysz. Ale możesz ją poczuć
Tu i Teraz
Skoda Kodiaq - nowy wymiar przestrzeni
Media
W III kwartale kina straciły 25 proc. widzów
Media
Zygmunt Solorz odwołał synów z kluczowych firm
Materiał Promocyjny
Bolączki inwestorów – od kadr po zamówienia
Media
Syn Zygmunta Solorza odwołany z rady nadzorczej Cyfrowego Polsatu
Media
Co zrobi Solorz w Cyfrowym Polsacie? Oglądaj walne zgromadzenie na żywo