Wyniki i prognozy Agory: kina będą odbudowywać się dłużej

O 2-4 proc. urosnąć mają w tym roku wydatki na reklamę w Polsce, a frekwencja w kinach będzie niższa o 20 proc. niż w rekordowym 2019 r. – spodziewa się właściciel sieci Helios i „Gazety Wyborczej”. Jakie wyniki sam wypracuje?

Publikacja: 17.03.2023 12:39

Siedziba Agory przy ulicy Czerskiej w Warsawie

Siedziba Agory przy ulicy Czerskiej w Warsawie

Foto: Fotorzepa, Krzysztof Skłodowski

Grupa Agora, właściciel sieci kin Helios, Radia Zet i „Gazety Wyborczej” w ostatnim kwartale 2022 roku odnotowała 331 mln zł przychodu (spadek o 5,9 proc. rok do roku), 55,3 mln zł zysku operacyjnego powiększonego o amortyzację (EBITDA, spadek o 15,6 proc. rok do roku), ale jej wynik operacyjny i netto były ujemne. Strata operacyjna medialnego holdingu wyniosła 30,4 mln zł, a strata netto 31,4 mln zł.

O ile EBITDA przebiła oczekiwania biur maklerskich ankietowanych przez PAP o 32 proc. i strata netto jest trochę mniejsza niż oczekiwano , o tyle strata operacyjna jest głębsza o 5 mln zł niż przewidywali analitycy.

Czytaj więcej

Agora przejęła kontrolę nad Radiem Zet

Agora komentując wyniki zwraca uwagę na zdarzenia jednorazowe, które obniżyły jej rezultaty. Największy wpływ miało tutaj spisanie do zera wartości aktywów segmentu „prasa cyfrowa i drukowana” (43,5 mln zł).

W sumie odpisy aktualizujące wartość aktywów grupy wyniosły 47,2 mln zł i obciążyły koszty operacyjne w omawianym kwartale.

Notowania akcji spółki w piątek po publikacji sprawozdania finansowego Grupy Agora za ostatnie trzy miesiące i cały 2022 r. spadają. O godz. 9.34 za walor płacono 5,65 zł, o 2,92 proc. mniej niż w czwartek.

Jak zwykle w swoich sprawozdaniach grupa prezentuje szacunki i prognozy dla rynku reklamy oraz rynku kin w Polsce. Według Agory, w 2022 r. w Polsce wydano na reklamę około 11,1 mld zł, o 4,5 proc. więcej niż w 2021 r. Było to zgodne z założeniami zarządu.

Czytaj więcej

Jak wypadły polskie kina na tle Europy

Prognozy spółki, jak powiedział Bartosz Hojka, prezes Agory, są nieco ostrożniejsze niż wcześniej.

„Po analizie danych i obserwacji trendów rynkowych zarząd Agory szacuje, że dynamika wydatków na reklamę w Polsce w 2023 r. wyniesie około 2-4 proc.” – spodziewa się teraz zarząd. „Mimo dużej niepewności dotyczącej skali spowolnienia gospodarczego w kraju, poziomu inflacji i kosztów funkcjonowania przedsiębiorstw, a także sytuacji w regionie może to nastąpić raczej w zakresie bliższym górnej granicy wskazanego przedziału” - dodano.

Najszybciej rosnąć mają wydatki na reklamę w kinach oraz reklamie zewnętrznej.

W sprawozdaniu podano, że kina w Polsce sprzedały w 2022 r. 42,8 mln biletów, czyli o 47,6 proc. więcej niż w 2021 r. O zbliżonych szacunkach pisaliśmy już na łamach. W samym czwartym kwartale 2022 r. frekwencja w kinach była natomiast niższa niż rok wcześniej: kina sprzedać miały w tym czasie 11,9 mln biletów, o 19 proc. mniej niż w ostatnim kwartale 2021 r. To efekt słabszego repertuaru – uważa Agora.

Czytaj więcej

Agora: 2023 rok jeszcze bez przełomu

„W 2023 r. Z analizy frekwencji na przestrzeni 2022 roku wynika, że liczba widzów w kinach odbudowuje się wolniej niż pierwotnie zakładano. Szacujemy, że w 2023 roku frekwencja w kinach będzie niższa o około 20 proc. w porównaniu z rekordowym 2019 rokiem. Ewentualna pełna odbudowa widowni w naszej ocenie nie będzie trwała krócej niż kilka lat” – uważa zarząd Agory.

Zarząd nie podał oczekiwań co do wyników Grupy Agory w 2023 r.

„W kolejnych miesiącach chcemy skoncentrować się na działaniach mających wzmocnić całą Grupę Agora i ugruntować jej pozycję jednej z najsilniejszych firm na polskim rynku medialnym. Sprzyja temu dobre otwarcie bieżącego roku i realizacja długo oczekiwanej inwestycji w Eurozet - największej w historii Agory inwestycji w media. Istotnym czynnikiem do podjęcia kolejnych projektów rozwojowych będzie też decyzja akcjonariuszy spółki w sprawie planowanej reorganizacji grupy kapitałowej – mówi cytowany w komunikacie prasowym Bartosz Hojka, prezes zarządu Agory.

Z kolei w sprawozdaniu finansowym napisano, że wg zarząd zasadne jest „zasadne jest założenie kontynuacji działalności Agory i Grupy Agora, pomimo niepewności związanej głównie z konsekwencjami napaści Rosji na Ukrainę oraz rosnącej inflacji i stóp procentowych. Na koniec grudnia 2022 r. wolne środki pieniężne w Grupie Agora wyniosły 69,1 mln zł.

Przypomniano też, że finalizowane są prace nad perspektywą strategiczną dla całej Grupy Agora, bez podawania kierunków zmian.

„W ich ramach zarząd spółki uwzględni nowe, istotne elementy, takie jak przejęcie kontroli przez Agorę nad spółką Eurozet, czyli realizację jednego z założeń z poprzedniej strategii Grupy - wzmacniania pozycji w dotychczasowych, istotnych segmentach działalności, a także poddanie pod głosowanie Nadzwyczajnego Walnego Zgromadzenia Akcjonariuszy projektu wydzielenia zorganizowanych części przedsiębiorstwa Agora S.A. Zarząd Agory zwraca też baczną uwagę na dynamicznie zmieniające się środowisko gospodarcze, rosnącą skokowo inflację, spadek koniunktury oraz dużą niepewność rynkową” - napisano.

Grupa Agora, właściciel sieci kin Helios, Radia Zet i „Gazety Wyborczej” w ostatnim kwartale 2022 roku odnotowała 331 mln zł przychodu (spadek o 5,9 proc. rok do roku), 55,3 mln zł zysku operacyjnego powiększonego o amortyzację (EBITDA, spadek o 15,6 proc. rok do roku), ale jej wynik operacyjny i netto były ujemne. Strata operacyjna medialnego holdingu wyniosła 30,4 mln zł, a strata netto 31,4 mln zł.

O ile EBITDA przebiła oczekiwania biur maklerskich ankietowanych przez PAP o 32 proc. i strata netto jest trochę mniejsza niż oczekiwano , o tyle strata operacyjna jest głębsza o 5 mln zł niż przewidywali analitycy.

Pozostało 89% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Media
Max zastąpił HBO Max. Opinie o nowej platformie streamingowej
Media
Platforma Max ma w rok przejąć subskrybentów Playera. Konto dla jednego domu
Media
Czy "Financial Times" wspiera Rosję? Kijów oskarża gazetę o szerzenie dezinformacji i paniki
Media
Do Polski wchodzą oferty platform streamingowych z reklamami. Teraz Max
Materiał Promocyjny
Jaki jest proces tworzenia banku cyfrowego i jakie czynniki są kluczowe dla jego sukcesu?
Media
Nadchodzi następca HBO Max. Co czeka widzów?
Media
Rosja stawia na dezinformację. Jak próbuje manipulować polską opinią publiczną?