Małe stacje rosną w siłę

W ciągu roku mogą zabrać liderom ponad 20 proc. rynku reklamy

Publikacja: 03.10.2011 21:14

Małe stacje rosną w siłę

Foto: Fotorzepa, Danuta Matloch

Jeszcze lepiej, niż spodziewali się specjaliści, mogą w tym roku wypaść stacje tematyczne, które zbliżają się do symbolicznej granicy łącznego udziału w rynku na poziomie 50 proc. W III kwartale udział czterech największych stacji – TVP 1, TVP 2, TVN i Polsatu – w ogólnopolskim rynku oglądalności wynosił już bowiem tylko 56,14 proc. (choć rok wcześniej było to jeszcze ponad 59 proc.) – wynika z danych instytutu Nielsen Audience Measurement.

Dom mediowy Starlink szacował, że niszowe kanały mogą na koniec roku zagarnąć już nawet jedną piątą telewizyjnego rynku reklamowego. – Tyle osiągną na pewno, ich wpływy mogą nawet przekroczyć 20 proc. wszystkich reklamowych przychodów telewizji. Takich kanałów jest wciąż coraz więcej i coraz więcej pojawia się ich w panelu badań telemetrycznych – mówi po wynikach za III kwartał Piotr Bieńko, dyrektor zarządzający domu mediowego Mediasense. Jak podawał w piątek na konferencji Nielsena Dominik Libicki, prezes Cyfrowego Polsatu, monitoringiem Nielsena jest już objętych 100 polskojęzycznych stacji, podczas gdy rok wcześniej było ich 89. Nawet w ubiegłym tygodniu ruszył kolejny nowy kanał tematyczny – 4Fun Media uruchomiło TV Disco i zapowiedziało, że już pracuje nad kolejnymi kanałami.

Wśród największych telewizyjnych graczy powody do radości ma natomiast głównie Polsat. Stacja Zygmunta Solorza-Żaka odnotowała w III kwartale cennikowe przychody z reklam o ponad 13 proc. wyższe niż konkurencyjny TVN. Wpływy reklamowe Polsatu przed odliczeniem rabatów, jakich stacja udzielała reklamodawcom, wyniosły według Nielsena 636,8 mln zł, podczas gdy w przypadku TVN sięgnęły 560,9 mln zł. – Polsat odniósł ogromny sukces w I połowie tego roku i choć wrzesień nie był już tak dobrym miesiącem, sprawdziły się kontynuacje jego wypróbowanych wcześniej programów – ocenia Piotr Bieńko.

Jego zdaniem przewaga Polsatu na reklamowym rynku będzie widoczna także po całym roku. W tym sezonie stacje walczą na sprawdzone programy: Polsat w jesiennej ramówce ruszył z kolejną odsłoną „Must Be the Music. Tylko muzyka", a TVN z kolejnymi edycjami „Mam talent!" i „Tańca z gwiazdami" oraz drugą odsłoną „Top Model". TVN, który większy nacisk kładzie na wyniki oglądalności w grupie widzów z dużych miast (pow. 100 tys. mieszkańców) w wieku 16 – 49 lat, pochwalił się jednak wczoraj, że we wrześniu był jedyną stacją wśród czterech największych kanałów, która poprawiła oglądalność w tej grupie (wzrosła do 21 proc., podczas gdy w przypadku Polsatu wynosiła 13 proc.).

Trend polegający na sukcesywnym wzroście stacji tematycznych zdaniem ekspertów także będzie działał głównie na korzyść grupy Polsat, którego kanały tematyczne dopiero zdobywają zasięg i udziały w rynku, podczas gdy niszowe stacje z grupy TVN już na telewizyjnym rynku okrzepły, w związku z czym nie będą odnotowywać w najbliższym czasie tak dużych zwyżek wyników jak konkurencja.

Najsłabiej w grupie największych nadawanych naziemnie stacji wypadły główne kanały TVP – TVP 1 i TVP 2. Wpływy publicznej Jedynki spadły w III kwartale rok do roku o 15 proc., do 400,1 mln zł, a TVP 2 o 0,2 proc., do 300,1 mln zł. Ze stacji odszedł we wrześniu jej wieloletni dyrektor biura reklamy Zbigniew Badziak, co rynek ocenił jako niekorzystne dla spółki.

Według danych Starlinka wydatki na reklamę w telewizji w I połowie 2011 roku wyniosły 2 mld zł i były o 4,1 proc. wyższe niż rok wcześniej.

Jeszcze lepiej, niż spodziewali się specjaliści, mogą w tym roku wypaść stacje tematyczne, które zbliżają się do symbolicznej granicy łącznego udziału w rynku na poziomie 50 proc. W III kwartale udział czterech największych stacji – TVP 1, TVP 2, TVN i Polsatu – w ogólnopolskim rynku oglądalności wynosił już bowiem tylko 56,14 proc. (choć rok wcześniej było to jeszcze ponad 59 proc.) – wynika z danych instytutu Nielsen Audience Measurement.

Dom mediowy Starlink szacował, że niszowe kanały mogą na koniec roku zagarnąć już nawet jedną piątą telewizyjnego rynku reklamowego. – Tyle osiągną na pewno, ich wpływy mogą nawet przekroczyć 20 proc. wszystkich reklamowych przychodów telewizji. Takich kanałów jest wciąż coraz więcej i coraz więcej pojawia się ich w panelu badań telemetrycznych – mówi po wynikach za III kwartał Piotr Bieńko, dyrektor zarządzający domu mediowego Mediasense. Jak podawał w piątek na konferencji Nielsena Dominik Libicki, prezes Cyfrowego Polsatu, monitoringiem Nielsena jest już objętych 100 polskojęzycznych stacji, podczas gdy rok wcześniej było ich 89. Nawet w ubiegłym tygodniu ruszył kolejny nowy kanał tematyczny – 4Fun Media uruchomiło TV Disco i zapowiedziało, że już pracuje nad kolejnymi kanałami.

Media
Donald Tusk ucisza burzę wokół TVN
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Media
Awaria Facebooka. Użytkownicy na całym świecie mieli kłopoty z dostępem
Media
Nieznany fakt uderzył w Cyfrowy Polsat. Akcje mocno traciły
Media
Saga rodziny Solorzów. Nieznany fakt uderzył w notowania Cyfrowego Polsatu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Media
Gigantyczne przejęcie na Madison Avenue. Powstaje nowy lider rynku reklamy na świecie