Telewizja mobilna ma różne oblicza

Rozwój Internetu i łączących się z nim urządzeń to okazja, by na nowo zdefiniować, czym jest telewizja. Dlatego coraz więcej firm próbuje sił w sieci.

Publikacja: 29.11.2012 23:55

Telewizja mobilna ma różne oblicza

Foto: Bloomberg

Dla widza mobilna telewizja jest jedna: to całe programy lub tylko audycje i filmy, które można obejrzeć na przenośnym urządzeniu: tablecie, laptopie, smartfonie. Jednak analitycy i operatorzy mówią o różnego rodzaju usługach i różnie definiują rynki, na których działają. Oto próba podsumowania.

Pasmo to nie wszystko

Klasyczna mobilna telewizja, którą w Polsce od tego roku oferuje spółka Info-TV-Operator (a dla klientów końcowych: Cyfrowy Polsat) to z definicji usługa dostarczana na mobilne urządzenia z wykorzystaniem określonych technologii (np. DVB-H, T-DMB, wykorzystanej w Polsce DVB-T albo DVB-T2) i częstotliwości do nadawania naziemnego. Ze świadczenia tej usługi (od stycznia) rezygnuje natomiast operator sieci Plus.

Szybki rozwój dostępu do szerokopasmowego Internetu i start LTE i powstanie zupełnie nowych środowisk, np. aplikacji na mobilne urządzenia, spowodował jednak, że tradycyjnej mobilnej telewizji przybyło konkurencyjnych rozwiązań, które w dodatku nie wymagają do ich uruchomienia udziału w długotrwałych i skomplikowanych przetargach na częstotliwości radiowe, ani dużych inwestycji w tworzenie infrastruktury.

Po pierwsze, na tabletach i smartfonach można oglądać za pośrednictwem sieci Wi-Fi czy 3G tzw. telewizję internetową. To tworzone (często przez portale horyzontalne) witryny zawierające materiały wideo nadawane w technologii internetowego streamingu. Osobnym, bardzo szybko rosnącym sposobem dostarczania widzom filmów są tzw. serwisy OTT (od ang. over-the top) – niezależne od abonamentu internetowe serwisy wideo, które można odbierać na żądanie na coraz większej liczbie urządzeń (smartfonach, tabletach, konsolach do gry czy telewizorach ze smart tv).

Abonament w sieci

Inny obszar rozwoju mobilnego wideo tworzą platformy satelitarne i kablówki, czyli operatorzy „tradycyjnej" płatnej telewizji. Świadomi coraz większej mobilności widzów, udostępniają im materiały z oferty abonamentowej na specjalnych stronach w Internecie.

Satelitarna platforma Cyfra+ udostępnia abonentom w sieci opcję Cyfra+ Online (kanały należące do właściciela platformy można oglądać np. na tabletach i komórkach) oraz HBO Go (treści z kanałów HBO dostępne na mobilne urządzenia).

Cyfrowy Polsat ruszył właśnie z analogiczną ofertą Rozrywka Online (HBO Go, treści wideo z serwisu Ipla, kanały FilmBoksa oraz catch-up TV, czyli powtórki programów z wykupionego abonamentu), którą można odbierać na komputerze czy smartfonie. Z kolei materiały TVN można odbierać na konsolach, smartfonach i tabletach dzięki aplikacjom stworzonym przez serwis TVN Player. W analogiczny sposób działa usługa telewizji kablowej Multimedia Polska. Abonenci przez stronę www.mmTV.pl mogą oglądać poza domem programy z wykupionego pakietu lub dodatkowo – filmy.

Grupa Orange w tym roku uruchomiła Telewizję Tu i Tam. Projekt telekomu pozwala na oglądanie online programów telewizyjnych poprzez stronę Orange. pl.

O zapewnienie mobilnego dostępu do swoich materiałów coraz bardziej dba też TVP. Oprócz dostępu do swojego kontentu przez Internet, tworzy też platformę hybrydową.

Najnowszą inicjatywą jest ruszająca za kilka dni aplikacja Next Plus Beta firmy Next Plus powiązanej ze spółką Astro.

Aplikacje będą bezpłatne, a dostęp do pierwszego pakietu Mini ma kosztować 9,9 zł miesięcznie. Są w nim m. in. kanały Polsatu, TV Puls i 4Fun Media.

Operatorzy nie ujawniają, ile osób korzysta z ich mobilnej telewizji. Na podstawie danych Gemiusa można szacować, że ok. 3 mln (w ubiegłym roku było to 2,5 mln).

masz pytanie, wyślij e-mail do autorek m.lemanska@rp.pl; u.zielinska@rp.pl

Dla widza mobilna telewizja jest jedna: to całe programy lub tylko audycje i filmy, które można obejrzeć na przenośnym urządzeniu: tablecie, laptopie, smartfonie. Jednak analitycy i operatorzy mówią o różnego rodzaju usługach i różnie definiują rynki, na których działają. Oto próba podsumowania.

Pasmo to nie wszystko

Pozostało 90% artykułu
Media
Donald Tusk ucisza burzę wokół TVN
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Media
Awaria Facebooka. Użytkownicy na całym świecie mieli kłopoty z dostępem
Media
Nieznany fakt uderzył w Cyfrowy Polsat. Akcje mocno traciły
Media
Saga rodziny Solorzów. Nieznany fakt uderzył w notowania Cyfrowego Polsatu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Media
Gigantyczne przejęcie na Madison Avenue. Powstaje nowy lider rynku reklamy na świecie