„Rent” to współczesna wersja opery „Cyganeria” Giacomo Pucciniego. Paryską bohemę początku XIX wieku zastąpiono nowojorskim środowiskiem artystycznym lat 90., a gruźlicę, budzącą lęk w czasach przedstawionych w operze, AIDS. Wprowadzono też wątek homoseksualizmu bohaterów.
Musical stworzony przez Jonathana Larsona miał prapremierę w 1994 r., a dwa lata później święcił sukcesy na Broadwayu, pozyskując pokolenie Nirwany. W Polsce będzie to druga, po spektaklu w Teatrze Rozrywki w Chorzowie, realizacja tego światowego hitu.
W latach 90. w USA mówienie o AIDS, szczególnie w tak rozrywkowym gatunku jak musical, było nowością. Dzisiaj temat zarażonych wirusem HIV wydaje się wyeksploatowany ze względu na wielokrotne wykorzystanie go w filmie, literaturze czy teatrze.
Jednak reżyser polskiej wersji musicalu Andrzej Ozga nie uważa tego za przeszkodę. – Ludzie wciąż umierają na AIDS. Nie traktujmy tego tematu jako nieaktualnego – tłumaczy. A dyrektor opery Warcisław Kunc dodaje: – U nas AIDS jest ciągle tematem tabu.
„Rent” to też utwór o niezależnych artystach, o tym, czy wolność twórcza jest możliwa. Czy wolny rynek nie niszczy wartościowej sztuki? Według Adama Ozgi tego typu pytania są aktualne dopiero w dzisiejszej Polsce, bo w latach 90. nie byłyby u nas zrozumiałe. – Teraz mamy pełną świadomość funkcjonowania mechanizmów rynkowych – podsumowuje reżyser.