Zmarły pod koniec ubiegłego roku kompozytor zdążył nie tylko dokonać wyboru utworów, ale i przesłuchać ich rejestracji. Uznał, że są to najciekawsze nagrania jego muzyki.
Przygotowania do wydania płyty rozpoczęły się na przełomie 2012 i 2013 roku. Wojciech Kilar wybrał utwory z Markiem Mosiem. - Kiedy pojawiła się szansa realizacji tego od dawna wymarzonego projektu, poczułem się wyjątkowo podekscytowany – – mówi Marek Moś. – Możliwość uwiecznienia na płycie najważniejszych utworów Wojciecha Kilara była wielkim wyzwaniem. Nie przeczuwałem, że będzie to nasze ostatnie wspólne przedsięwzięcie
Kluczem dla układu płyty stały się dwa utwory: „Kościelec" i „Krzesany", które ukazują dwa oblicza gór, ich piękno i grozę. – Kompozytorowi zależało, by pokazać dychotomię świata i rozdźwięk człowieka zawieszonego między dwoma wartościami, między dobrem i złem – podkreśla Marek Zieliński, dyrektor Instytucji Kultury Katowice - Miasto Ogrodów, która jest wydawcą płyty. Ostatnie przesłuchania nagrań odbyły się z udziałem Wojciecha Kilara we wrześniu, kilkanaście dni przed ujawnieniem się śmiertelnej choroby kompozytora. – Był zachwycony tą interpretacją – podkreśla Zieliński.
Podwójny album zawiera także „Małą uwerturę" i II Koncert fortepianowy oraz „Exodus", „Orawę" i „Siwą Mgłę". Na szczególną uwagę zasługuje Koncert fortepianowy, jako że został zarejestrowany i wydany na płycie po raz pierwszy. Gra go Beata Bilińska, która również dokonała prawykonania utworu w październiku 2011 roku wraz z Narodową Orkiestrą Symfoniczną Polskiego Radia. Płyty CD zostały nagrane w systemie Super Audio CD, zapewniającym doskonałą jakość zapisu dźwięku przestrzennego.