[b]- Osoba, która kupiła u nas w sklepie urządzenie, chce je zwrócić, twierdząc, że nie nadaje się do celów, w jakich zostało nabyte. Naszym zdaniem urządzenie działa prawidłowo. Kto powinien udowodnić, że towar jest niezgodny z umową? [/b]– pyta czytelnik.
Ważne dla udzielenia odpowiedzi na to pytanie jest to, ile czasu minęło od wydania towaru klientowi do zgłoszenia przez niego żądania.
Warto wiedzieć, że generalnie kwestie te rozstrzyga [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=1BEEC424AA7F0C7A666BD0BDEC4B95FA?id=166809]ustawa o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej (DzU z 2002 r. nr 141, poz. 1176 ze zm.)[/link].
Przede wszystkim wskazuje ona, kiedy produkt należy uznać za zgodny z umową. Zgodnie z art. 4 ust. 3 istnieje domniemanie, że towar konsumpcyjny jest zgodny z umową, jeżeli nadaje się do celu, do jakiego tego rodzaju towar jest zwykle używany, oraz gdy jego właściwości odpowiadają właściwościom cechującym towar tego rodzaju.
Takie samo domniemanie przyjmuje się, gdy towar odpowiada oczekiwaniom dotyczącym towaru tego rodzaju opartym na składanych publicznie zapewnieniach sprzedawcy, producenta lub jego przedstawiciela. W szczególności uwzględnia się tu zapewnienia wyrażone w oznakowaniu towaru lub jego reklamie, odnoszące się do właściwości towaru, w tym także terminu, w jakim towar ma je zachować.