Kiedy firma musi przyjąć zwrot towaru

Jeżeli produkt jest zgodny z umową, przedsiębiorca nie ma obowiązku zaakceptowania zwrotu. Jednak są od tego wyjątki, gdy sprzedaż została dokonana poza lokalem firmy lub na odległość

Publikacja: 04.01.2011 03:30

Kiedy firma musi przyjąć zwrot towaru

Foto: Rzeczpospolita, Tomasz Wawer Tom Tomasz Wawer

Podstawowe zasady związane z reklamacją wadliwego towaru określają przepisy [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=B32A93BC661B43DEA66ED6D1767F3EDF?id=166809]ustawy o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej oraz o zmianie kodeksu cywilnego (z 2002 r. nr 141, poz. 1176 ze zm.)[/link].

Prawo do reklamacji pojawia się wtedy, gdy stwierdzona zostanie niezgodność towaru z umową. Innymi słowy okaże się, że nie nadaje się on do celu, do jakiego tego rodzaju towar jest zwykle używany (kalkulator w ogóle nie podaje wyników obliczeń) lub jego właściwości nie odpowiadają właściwościom cechującym towar tego rodzaju (kalkulator nie podaje wyników dodawania).

Będzie tak, również gdy oczekiwania co do towaru są niezgodne z zapewnieniami składanymi przez sprzedawcę, producenta lub jego przedstawiciela. W szczególności chodzi tu o informacje wyrażone w oznakowaniu towaru, reklamie, odnoszące się do właściwości towaru, w tym także terminu, w jakim towar ma je zachować (np. latarka miała mieć określony zasięg, klej miał być zdatny do użycia przez dwa lata od daty produkcji).

Jeżeli towar jest niezgodny z umową, kupujący może żądać doprowadzenia go do stanu zgodnego z umową przez nieodpłatną naprawę albo wymiany na nowy. Jeżeli jest to niemożliwe (w tym wiąże się ze znaczną niedogodnością po stronie kupującego), konsument ma prawo żądać obniżenia ceny albo odstąpić od umowy. Jednak tego ostatniego prawa nie ma, gdy niezgodność towaru z umową jest nieistotna.

Kwestie te reguluje art. 8 wymienionej ustawy. Jak wynika z tych przepisów, przedsiębiorca tylko w ostateczności ma obowiązek przyjąć towar i zwrócić konsumentowi pieniądze.

Podstawą jest stwierdzenie wadliwości produktu (oczywiście firma ma prawo przyjmować zwroty na każde żądanie konsumenta bez podawania przez niego przyczyn, jeżeli taką przyjmie politykę). Innymi słowy kupujący musi uzasadnić, dlaczego chce zwrócić towar, a jeżeli okaże się, że jest on zgodny z umową, przedsiębiorca nie musi takiego żądania spełnić.

Od tej zasady są jednak wyjątki, które określa [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=8341D02210498CE337C77B362511501B?id=80633]ustawa o ochronie niektórych praw konsumentów oraz odpowiedzialności za szkodę wyrządzoną przez produkt niebezpieczny (DzU z 2000 r. nr 22, poz. 271 ze zm.)[/link]. Dotyka ona m.in. umów zawieranych poza lokalem przedsiębiorstwa i na odległość. Rządzą się one innymi prawami.

W szczególności dają konsumentowi możliwość odstąpienia od takiej umowy bez podawania przyczyn. Konsument nie musi się tłumaczyć, dlaczego chce zwrócić produkt, a ten może być nawet zgodny z umową. Zatem przy zawieraniu takich umów przedsiębiorca nie może się zasłonić tym, że produkt nie ma żadnych wad.

[ramka][b]Czytaj także:[/b]

[i][link=http://www.rp.pl/artykul/588063.html]Przedsiębiorcy mają wobec osób fizycznych dodatkowe obowiązki [/link][/i][/ramka]

[ramka][i][b]Czytaj także serwisy:[/i]

[link=http://www.rp.pl/temat/55660.html]Konsumenci[/link]

[link=http://www.rp.pl/temat/420033.html]Firma - klient[/link][/b][/ramka]

Podstawowe zasady związane z reklamacją wadliwego towaru określają przepisy [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=B32A93BC661B43DEA66ED6D1767F3EDF?id=166809]ustawy o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej oraz o zmianie kodeksu cywilnego (z 2002 r. nr 141, poz. 1176 ze zm.)[/link].

Prawo do reklamacji pojawia się wtedy, gdy stwierdzona zostanie niezgodność towaru z umową. Innymi słowy okaże się, że nie nadaje się on do celu, do jakiego tego rodzaju towar jest zwykle używany (kalkulator w ogóle nie podaje wyników obliczeń) lub jego właściwości nie odpowiadają właściwościom cechującym towar tego rodzaju (kalkulator nie podaje wyników dodawania).

Konsumenci
Pozew grupowy oszukanych na pompy ciepła. Sąd wydał zabezpieczenie
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Sądy i trybunały
Dr Tomasz Zalasiński: W Trybunale Konstytucyjnym gorzej już nie będzie
Konsumenci
TSUE wydał ważny wyrok dla frankowiczów. To pokłosie sprawy Getin Banku
Nieruchomości
Właściciele starych budynków mogą mieć problem. Wygasają ważne przepisy
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Prawo rodzinne
Przy rozwodzie z żoną trzeba się też rozstać z częścią krów