Komisja Europejska chce ujednolicić wygląd wszystkich opakowań wyrobów tytoniowych tzw. plain packaging. To jedna z głównych zmian w dyrektywie dotyczącej produkcji, prezentacji i sprzedaży wyrobów tytoniowych, przedstawionych przez KE. Proponowane zmiany wzbudziły wiele zastrzeżeń.
Według założeń Komisji paczki papierosów miałyby wyglądać tak samo, bez względu na ich markę i producenta. Pod koniec 2010 r. Komisja przeprowadziła konsultacje w sprawie projektu.
Ze wszystkich przekazanych KE opinii prawnych i stanowisk, do których udało się dotrzeć „Rz", wynika, że propozycja Komisji jest sprzeczna z obowiązującymi przepisami w zakresie prawa własności przemysłowej. Chodzi tu zarówno o międzynarodowe konwencje, przepisy wspólnotowe, jak i akty krajowe.
Polska Izba Rzeczników Patentowych i Urząd Patentowy wskazują, że założenia plain packaging godzą w podstawową funkcję znaku towarowego, jaką jest oznaczanie pochodzenia wyrobu od konkretnego producenta. Ujednolicenie opakowań pozbawi wytwórców indywidualizacji swoich produktów, a konsumentom uniemożliwi skojarzenie określonego produktu z danym wytwórcą. Proponowane zmiany spowodują również, że ochrona praw wynikających z rejestracji znaku towarowego w odniesieniu do wyrobów tytoniowych stanie się iluzoryczna.