Reklama
Rozwiń

Skutki pozwu grupowego mogą objąć wszystkich zainteresowanych

Nieuczciwe postanowienia należy skutecznie eliminować z obrotu

Publikacja: 08.05.2012 08:26

Dyrektywa w sprawie nieuczciwych warunków w umowach konsumenckich stanowi, że tego rodzaju postanowienia nie wiążą konsumenta.

Spółka Invitel, węgierski operator telefonii stacjonarnej, wprowadziła do swojego wzorca umowy postanowienie, że może obciążać klientów dodatkowymi kosztami zapłaty za rachunek uiszczonej przekazem pocztowym. Wzorzec umowy nie określał sposobu obliczenia kosztów takiej zapłaty. Węgierski organ ochrony konsumentów otrzymał wiele skarg od klientów Invitelu. Urząd uznał sporne postanowienie umowne za nieuczciwe i zwrócił się do sądu o stwierdzenie jego nieważności oraz o nakazanie spółce zwrotu nienależnie pobranych kwot z tytułu opłat za przekaz pocztowy.

Sąd węgierski skierował do Trybunału Sprawiedliwości UE pytanie, czy zgodny z prawem Unii jest krajowy przepis, na mocy którego nieuczciwe postanowienia nie wiążą żadnego konsumenta, jeżeli uprawniony do tego podmiot wystąpi w imieniu konsumentów w formie powództwa w interesie publicznym (powództwa grupowego) o stwierdzenie nieważności takiego nieuczciwego postanowienia zawartego w umowie konsumenckiej. Ponadto węgierski sąd zmierza do ustalenia, czy w świetle przepisów prawa UE sporne postanowienie można uznać za „nieuczciwe".

Trybunał (sygnatura akt C-472/10) przypomniał, że zgodnie z dyrektywą państwa członkowskie muszą zapewnić osobom lub organizacjom mającym uzasadniony interes w ochronie konsumentów prawo do wytaczania przed sądami powództw o zaniechanie naruszeń.

Trybunał orzekł, że zakwestionowane przepisy węgierskie spełniają wymogi określone w unijnych przepisach, zgodnie z którymi państwa członkowskie zobowiązane są zapewnić stosowne i skuteczne środki w celu wyeliminowania z obrotu nieuczciwych postanowień umownych. Co do oceny nieuczciwego charakteru spornego postanowienia zdaniem Trybunału właściwy do dokonania takiej oceny jest sąd krajowy.

Dyrektywa w sprawie nieuczciwych warunków w umowach konsumenckich stanowi, że tego rodzaju postanowienia nie wiążą konsumenta.

Spółka Invitel, węgierski operator telefonii stacjonarnej, wprowadziła do swojego wzorca umowy postanowienie, że może obciążać klientów dodatkowymi kosztami zapłaty za rachunek uiszczonej przekazem pocztowym. Wzorzec umowy nie określał sposobu obliczenia kosztów takiej zapłaty. Węgierski organ ochrony konsumentów otrzymał wiele skarg od klientów Invitelu. Urząd uznał sporne postanowienie umowne za nieuczciwe i zwrócił się do sądu o stwierdzenie jego nieważności oraz o nakazanie spółce zwrotu nienależnie pobranych kwot z tytułu opłat za przekaz pocztowy.

W sądzie i w urzędzie
Nowa funkcja w mObywatelu. Przyda się na starość
Prawo drogowe
Trudniej będzie zdać egzamin na prawo jazdy. Wchodzi w życie "prawo Klimczaka"
Prawo w Polsce
Ponad pół tysiąca głosów na Nawrockiego przypisanych niesłusznie Trzaskowskiemu
Edukacja i wychowanie
Jakie są najlepsze uczelnie w Polsce? Opublikowano ranking Perspektywy 2025
Zawody prawnicze
Ranking kancelarii prawniczych 2025. Znamy zwycięzców