Zakupy przez Internet bezpieczniejsze dla konsumentów

Wciąż niewiele osób kupuje przez Internet za granicą mimo większego wyboru i oszczędności

Publikacja: 31.05.2012 08:45

Zakupy w internecie

Zakupy w internecie

Foto: Fotorzepa, dp Dominik Pisarek

W Brukseli odbył się we wtorek Europejski Szczyt Konsumencki. Przedstawiciele unijnych instytucji i organizacji konsumenckich spotkali się, by dyskutować o poprawie sytuacji konsumentów w Europie.

– Naszym pierwszym krokiem jest poprawa wiedzy konsumentów na temat ich praw. Uruchomimy e-platformę wraz z kursem e-learningowym na temat najlepszych praktyk konsumenckich – mówi John Dalli, komisarz UE ds. zdrowia i polityki konsumenckiej.

Jako najbardziej problematyczne dziedziny wskazuje żywność, energię, usługi finansowe oraz transport. – To na nich skoncentrują się nasze działania, mające uczynić je bardziej przyjaznymi dla konsumentów – zapewnia.

Obecnie w Parlamencie Europejskim trwają prace nad dyrektywą w sprawie alternatywnych metod rozstrzygania sporów (ADR) i platformą elektroniczną do rozpatrywania skarg konsumentów (ODR). Komisarz podkreślał przyjęcie nowych instrumentów jako zasadniczych dla poprawy standardów ochrony konsumentów w Unii Europejskiej.

Maria Cristina Russo z dyrekcji generalnej ds. zdrowia i konsumentów KE przedstawiła zalety platformy ODR.

Da ona konsumentom w Unii możliwość wniesienia skargi poza sądem. Mamy nadzieję, że to zwiększy zaufanie klientów kupujących online. Przyjęliśmy 90 dni na rozpatrzenie skargi. Jest to o wiele szybsze niż postępowanie w sądzie – wyjaśnia Russo.

Zdaniem Chiary Giovanni z organizacji konsumenckiej ANEC potrzebne jest zwiększenie bezpieczeństwa i ochrony konsumentów.

– Na poziomie UE nie ma żadnego systemu raportującego o wypadkach związanych z używaniem produktów. Statystyki wypadków pozwoliłyby na poprawę sytuacji. System Rapex informuje jedynie o niebezpiecznych produktach, jakie pojawiają się na rynku. Obecnie uwaga jest skupiona na bezpieczeństwie produktów, a nie usług. Trzeba to zmienić. Cieszymy się, że Komisja dostrzegła ten problem – podkreśla Giovanni.

Elina Pyykkö z Researcher Centre for European Policy Studies podkreślała znaczenie uregulowania kwestii bezpieczeństwa usług finansowych, w szczególności ochrony danych osobowych.

Przy okazji szczytu opublikowano tablicę wyników dla rynków konsumenckich w Europie. Jest ona źródłem informacji dla konsumentów w UE dotyczących możliwości wyboru, cen i ochrony ich praw. Obejmuje ocenę m. in. poziomu zaufania konsumentów do władz, sprzedawców i organizacji konsumenckich, przekonania konsumentów o bezpieczeństwie produktów, skuteczności rozwiązywania sporów i załatwiania skarg.

Wyniki pokazują, że w ostatnim roku w wielu państwach odnotowano poprawę sytuacji. Kraje, które najlepiej dbają o konsumentów, to Luksemburg, Wielka Brytania, Dania, Austria, Irlandia oraz Finlandia. Największe postępy zanotowano w Bułgarii, Belgii, Francji i Danii.

Nadal internetowe zakupy w innych państwach UE cieszą się niewielką popularnością w porównaniu z zakupami w kraju. Przez to konsumenci nie korzystają z możliwości większego wyboru i oszczędności, które przyniosłyby potencjalne zyski szacowane na 204 mld euro rocznie. Dlatego Komisja chce zwiększyć zaufanie do zakupów online.

W sądzie i w urzędzie
Czterolatek miał zapłacić zaległy czynsz. Sąd nie doczytał, w jakim jest wieku
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Spadki i darowizny
Podział spadku po rodzicach. Kto ma prawo do majątku po zmarłych?
W sądzie i w urzędzie
Już za trzy tygodnie list polecony z urzędu przyjdzie on-line
Zdrowie
Ważne zmiany w zasadach wystawiania recept. Pacjenci mają powody do radości
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Sądy i trybunały
Bogdan Święczkowski nowym prezesem TK. "Ewidentna wada formalna"