Reklama radiowa Otrivin Natural nie wprowadzała konsumentów w błąd

Reklama radiowa Otrivin Natural nie zawiera treści wprowadzających w błąd z uwagi na fakt, iż wykorzystano w niej wizerunek „prawdziwego lekarza".

Publikacja: 05.05.2014 14:21

Reklama radiowa Otrivin Natural nie wprowadzała konsumentów w błąd

Reklama radiowa Otrivin Natural nie wprowadzała konsumentów w błąd

Foto: www.sxc.hu

Tak uznała Komisja Etyki Reklamy rozpoznając skargę konsumenta skierowaną przeciwko spółce Novartis Poland, której przedmiotem była reklama radiowa wyrobu medycznego o nazwie Otrivin Natural.

Skarżący w złożonej skardze podniósł, iż w reklamie preparatu do nosa, który de facto jest wyrobem medycznym, nie jest podana informacja o badaniach, na podstawie których można obiektywnie stwierdzić, że produkt jest lepszy niż inne, nie jest także podane nazwisko lekarza, na którego autorytet powołuje się producent. Jego zdaniem potencjalni klienci są wprowadzani w błąd (sygn. K/172/13).

Ponadto przez to, że osoba przedstawiająca się jako lekarz zachęca do kupienia leku "bo sam go używa i jest dużo lepszy niż inne", dodatkowo narusza dobre praktyki i przepisy obowiązujące w reklamie produktów medycznych, bowiem zgodnie z art. 55 ust. 1 pkt 1 ustawy - Prawo farmaceutyczne, reklama produktu leczniczego kierowana do publicznej wiadomości nie może polegać na: „prezentowaniu produktu leczniczego przez osoby znane publicznie, naukowców, osoby posiadające wykształcenie medyczne lub farmaceutyczne lub sugerujące posiadanie takiego wykształcenia". A taka sugestia - zdaniem konsumenta - jest przekazywana wielokrotnie w tej reklamie.

O uznanie reklamy za sprzeczną z dobrymi obyczajami w myśl art. 2 ust. 1 Kodeksu Etyki Reklamy wniósł także arbiter-referent. Zarzucił przedmiotowej reklamie, że nie była prowadzona w poczuciu odpowiedzialności społecznej oraz zgodnie z zasadami uczciwej konkurencji, nadużyła zaufania odbiorcy, wprowadzała w błąd w odniesieniu do istotnych cech oraz naruszała przepisy prawa farmaceutycznego, które zakazują prezentowania produktu leczniczego przez osoby posiadające wykształcenie medyczne.

Argumenty Novartis

Spółka Novartis nie podzieliła argumentów konsumenta. W pisemnej odpowiedzi na skargę zaznaczyła, że Otrivin Natural jest wyrobem medycznym, zgodnie z ustawą z dnia 20 maja 2010 r. o wyrobach medycznych, nie zaś produkt leczniczy w rozumieniu ustawy z dnia 6 września 2001 r. Prawo farmaceutyczne. W związku z tym, iż w reklamie radiowej Otrivin Natural lektor wyraźnie wskazuje na rzeczony fakt, brak jest możliwości zinterpretowania przekazu w sposób inny niż odnoszący się tylko do wyrobu medycznego. Zatem argumenty podniesione przez odbiorcę w oparciu o przepis art. 55 ust. 1 prawa farmaceutycznego, nie mają zastosowania w przypadku prowadzenia reklamy wyrobu medycznego.

- Lekarz występujący w przekazie nie jest postacią fikcyjną, lecz prawdziwym specjalistą, który rekomenduje użycie wyrobu medycznego Otrivin Natural, ponieważ sam korzysta z produktu - podkreśliła spółka.

Dodała przy tym, że komunikat nie wprowadza konsumenta w błąd, ponieważ lekarz występujący w reklamie odnosi się do swojej indywidualnej opinii na temat wyrobu. Natomiast rzekome stwierdzenie lekarza „bo same go używam i jest dużo lepszy niż inne", w ogóle w przekazie nie pada. Nie ma przy tym odniesienie do wyższość wyrobu medycznego nad innym produktami dostępnymi na rynku, natomiast interpretacja reklamy przez konsumenta jest znaczącą nadinterpretacją treści przekazu reklamowego.

Podstawy oceny

W uchwale z 26 marca 2014 r. zespół orzekający nie podzielił zarzutów skarżącego. Uznał, iż przedmiotowa reklama nie zawiera treści wprowadzających w błąd, z uwagi na fakt, że  wykorzystano w niej wizerunek „prawdziwego lekarza" (uchwała nr ZO 33/14).

Zdaniem składu orzekającego, reklama Otrivin Natural była prowadzona w poczuciu odpowiedzialności społecznej oraz zgodnie z dobrymi obyczajami.

Biorąc pod uwagę, że produktem jest wyrób medyczny - zespół orzekający nie dopatrzył się w przedmiotowej reklamie wprowadzenia konsumentów w błąd co do właściwości promowanego produktu oraz nadużywania zaufania odbiorców lub wykorzystywania ich braku doświadczenia lub wiedzy.

Podkreślił przy tym, że przedmiotem oceny Komisji Etyki Reklamy jest wyłącznie przekaz reklamowy pod kątem zgodności z Kodeksem Etyki Reklamy, a nie działalność konkretnego lekarza w zakresie zgodności z zasadami etyki lekarskiej.

Tak uznała Komisja Etyki Reklamy rozpoznając skargę konsumenta skierowaną przeciwko spółce Novartis Poland, której przedmiotem była reklama radiowa wyrobu medycznego o nazwie Otrivin Natural.

Skarżący w złożonej skardze podniósł, iż w reklamie preparatu do nosa, który de facto jest wyrobem medycznym, nie jest podana informacja o badaniach, na podstawie których można obiektywnie stwierdzić, że produkt jest lepszy niż inne, nie jest także podane nazwisko lekarza, na którego autorytet powołuje się producent. Jego zdaniem potencjalni klienci są wprowadzani w błąd (sygn. K/172/13).

Pozostało 85% artykułu
W sądzie i w urzędzie
Czterolatek miał zapłacić zaległy czynsz. Sąd nie doczytał, w jakim jest wieku
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Spadki i darowizny
Podział spadku po rodzicach. Kto ma prawo do majątku po zmarłych?
W sądzie i w urzędzie
Już za trzy tygodnie list polecony z urzędu przyjdzie on-line
Zdrowie
Ważne zmiany w zasadach wystawiania recept. Pacjenci mają powody do radości
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Sądy i trybunały
Bogdan Święczkowski nowym prezesem TK. "Ewidentna wada formalna"