Tak uznała Komisja Etyki Reklamy rozpoznając skargę konsumenta skierowaną przeciwko spółce Novartis Poland, której przedmiotem była reklama radiowa wyrobu medycznego o nazwie Otrivin Natural.
Skarżący w złożonej skardze podniósł, iż w reklamie preparatu do nosa, który de facto jest wyrobem medycznym, nie jest podana informacja o badaniach, na podstawie których można obiektywnie stwierdzić, że produkt jest lepszy niż inne, nie jest także podane nazwisko lekarza, na którego autorytet powołuje się producent. Jego zdaniem potencjalni klienci są wprowadzani w błąd (sygn. K/172/13).
Ponadto przez to, że osoba przedstawiająca się jako lekarz zachęca do kupienia leku "bo sam go używa i jest dużo lepszy niż inne", dodatkowo narusza dobre praktyki i przepisy obowiązujące w reklamie produktów medycznych, bowiem zgodnie z art. 55 ust. 1 pkt 1 ustawy - Prawo farmaceutyczne, reklama produktu leczniczego kierowana do publicznej wiadomości nie może polegać na: „prezentowaniu produktu leczniczego przez osoby znane publicznie, naukowców, osoby posiadające wykształcenie medyczne lub farmaceutyczne lub sugerujące posiadanie takiego wykształcenia". A taka sugestia - zdaniem konsumenta - jest przekazywana wielokrotnie w tej reklamie.
O uznanie reklamy za sprzeczną z dobrymi obyczajami w myśl art. 2 ust. 1 Kodeksu Etyki Reklamy wniósł także arbiter-referent. Zarzucił przedmiotowej reklamie, że nie była prowadzona w poczuciu odpowiedzialności społecznej oraz zgodnie z zasadami uczciwej konkurencji, nadużyła zaufania odbiorcy, wprowadzała w błąd w odniesieniu do istotnych cech oraz naruszała przepisy prawa farmaceutycznego, które zakazują prezentowania produktu leczniczego przez osoby posiadające wykształcenie medyczne.
Argumenty Novartis
Spółka Novartis nie podzieliła argumentów konsumenta. W pisemnej odpowiedzi na skargę zaznaczyła, że Otrivin Natural jest wyrobem medycznym, zgodnie z ustawą z dnia 20 maja 2010 r. o wyrobach medycznych, nie zaś produkt leczniczy w rozumieniu ustawy z dnia 6 września 2001 r. Prawo farmaceutyczne. W związku z tym, iż w reklamie radiowej Otrivin Natural lektor wyraźnie wskazuje na rzeczony fakt, brak jest możliwości zinterpretowania przekazu w sposób inny niż odnoszący się tylko do wyrobu medycznego. Zatem argumenty podniesione przez odbiorcę w oparciu o przepis art. 55 ust. 1 prawa farmaceutycznego, nie mają zastosowania w przypadku prowadzenia reklamy wyrobu medycznego.