Apteki Dbam o Zdrowie nie mogą uczestniczyć w Programie Opieki Farmaceutycznej dla pacjentów

Program Opieki Farmaceutycznej wprowadzony w aptekach „Dbam o Zdrowie” to naruszenie zakazu reklamy aptek – uznał Naczelny Sąd Administracyjny. Wyrok jest ostateczny

Publikacja: 02.09.2014 13:20

Zabroniona jest reklama aptek i punktów aptecznych oraz ich działalności

Zabroniona jest reklama aptek i punktów aptecznych oraz ich działalności

Foto: Fotorzepa, Robert Gardzin?ski Robert Gardzin?ski

Proponowany klientom aptek "Dbam o Zdrowie" Program Opieki Farmaceutycznej opierał się na systemie rabatowym oraz budowaniu relacji farmaceutów z pacjentami również poza apteką. Pacjenci otrzymywali indywidualne konta i dostęp do portalu internetowego poświęconego zdrowiu oraz powiązanej z nim infolinii, gdzie mogli uzyskać pomoc farmaceuty. Do domu klientom aptek dostarczane były broszury, katalogi i książeczki dotyczących ochrony zdrowia czy stosowanej farmakoterapii. Oprócz tego klienci, którzy przystąpili do programu, otrzymywali karty uprawniające do zakupu produktów nierefundowanych z rabatem. Mogli też zbierać punkty, które uprawniały do zakupów określonych towarów za 1 zł.

Kiedy reklama, a kiedy promocja

Główny Inspektor Farmaceutyczny uznał, że jest to program lojalnościowy, bo jego celem jest pozyskanie grupy lojalnych klientów regularnie nabywających towary lub korzystających z usług organizatora programu lojalnościowego, kształtowanie jego pozytywnego wizerunku wśród klientów, obniżki kosztów dotarcia do klienta z kolejną ofertą jak również rozpoznanie potrzeb klientów.

Jednocześnie w ocenie GIF program lojalnościowy stanowi reklamę, która w przypadku aptek jest zakazana na podstawie art. 94a ust. 1 ustawy - Prawo farmaceutyczne.

- Programy lojalnościowe są formą reklamy działalności aptek, gdyż stanowią zachętę do kupna produktów wyłącznie we wskazanych aptekach oraz mają na celu zwiększenie ich obrotów – tłumaczył GIF. Zauważył też, że czynności takie jak naliczanie punktów czy udzielanie wyjaśnień i informacji dotyczących programu nie mieszczą się w katalogu usług farmaceutycznych.

Nie zgodziła się z tym spółka DOZ SA, która sama nie prowadzi aptek, lecz dostarcza aptekom rozwiązania organizacyjno-techniczne i świadczy im usługi wspierające i ułatwiające prowadzenie działalności. To ona stworzyła Program Opieki Farmaceutycznej. Zdaniem spółki programy lojalnościowe to działania o charakterze promocyjnym, a nie reklamowym, gdyż adresowane są nie do potencjalnych klientów, jak to ma miejsce w przypadku reklamy, lecz do już pozyskanych.

- Akcje promocyjne służą "nagradzaniu" klientów za dokonane już zakupy, a prawo farmaceutyczne zawiera zakaz reklamy aptek i ich działalności, a nie zakaz działań promocyjnych – uważali pełnomocnicy spółki DOZ SA. Przekonywali, że możliwość korzystania z oferty rabatowej jest tylko jednym z elementów Programu, a zasadniczym jego celem jest podnoszenie jakości usług farmaceutycznych, opracowanych według zróżnicowanego, dostosowanego do potrzeb pacjentów modelu.

"Starym" klientom też można się reklamować

Tych argumentów nie przyjął jednak Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie, który w styczniu 2013 r. utrzymał w mocy decyzję GIF nakazującą zaprzestanie prowadzenia Programu Opieki Farmaceutycznej. Spółka odwołała się do NSA podnosząc, że należy zbadać zgodność z Konstytucją art. 94a ust. 1 Prawa farmaceutycznego.

Jednak zdaniem NSA nie było potrzeby kierować wniosku do Trybunału Konstytucyjnego, bo treść spornego przepisu jest jasna i nie budzi wątpliwości interpretacyjnych. Jak wynika z ustnego uzasadnienia wyroku za reklamę należy uznać wszelkie działania, które mają na celu zachęcenie klientów do skorzystania z usług konkretnej apteki, a jedną z form reklamy jest organizowanie w aptece programu lojalnościowego. Jednym z celów programu jest bowiem przyciągnięcie nowych klientów i zachowanie "starych" co należy zdaniem Sądu uznać za element reklamy.

Główny Inspektorat Farmaceutyczny zwraca uwagę, że stroną postępowania był podmiot, który nie prowadzi apteki, ale zajmuje się organizowaniem programów w aptekach.

- Wyrokiem tym Sąd potwierdził, iż nakaz zaprzestania prowadzenia reklamy może być skierowany nie tylko wobec podmiotu prowadzącego aptekę, ale do każdego, kto prowadzi reklamę apteki - zauważa GIF.

Proponowany klientom aptek "Dbam o Zdrowie" Program Opieki Farmaceutycznej opierał się na systemie rabatowym oraz budowaniu relacji farmaceutów z pacjentami również poza apteką. Pacjenci otrzymywali indywidualne konta i dostęp do portalu internetowego poświęconego zdrowiu oraz powiązanej z nim infolinii, gdzie mogli uzyskać pomoc farmaceuty. Do domu klientom aptek dostarczane były broszury, katalogi i książeczki dotyczących ochrony zdrowia czy stosowanej farmakoterapii. Oprócz tego klienci, którzy przystąpili do programu, otrzymywali karty uprawniające do zakupu produktów nierefundowanych z rabatem. Mogli też zbierać punkty, które uprawniały do zakupów określonych towarów za 1 zł.

Pozostało 83% artykułu
Konsumenci
Pozew grupowy oszukanych na pompy ciepła. Sąd wydał zabezpieczenie
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Sądy i trybunały
Dr Tomasz Zalasiński: W Trybunale Konstytucyjnym gorzej już nie będzie
Konsumenci
TSUE wydał ważny wyrok dla frankowiczów. To pokłosie sprawy Getin Banku
Nieruchomości
Właściciele starych budynków mogą mieć problem. Wygasają ważne przepisy
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Prawo rodzinne
Przy rozwodzie z żoną trzeba się też rozstać z częścią krów