Telefony zapraszające na specjalne pokazy, na których można otrzymać wartościowy prezent, albo na spotkania z zabawnym kabareciarzem podczas organizowanych wycieczek, którego występ okraszony jest okazjonalną ofertą niepowtarzalnych produktów w podejrzanie wysokich cenach – niejedna osoba odebrała połączenia od sprzedawców zapraszających na takie eventy. I nie trzeba być osobą starszą, seniorem, aby natknąć się na podobne natrętne próby wykorzystania naszej słabości do darmowych lub promocyjnych ofert, zwłaszcza gdy zaproszenia te odwoływały się do naszej wyjątkowości ze wskazaniem, że zostaliśmy wylosowani lub wytypowani spośród dużo większej grupy osób.
Jak to działało?
Sztuczki, jakie przykładowo stosowano, opierały się na sprzedaży towarów w znacznie zawyżonych cenach, najczęściej w systemie sprzedaży ratalnej. Wszystkie dokumenty podpisywano oczywiście w trakcie pokazów, podczas których konsument omamiany był na różne sposoby przez wykwalifikowanych sprzedawców. Innym razem namawiano do zaciągania pożyczek na „wyjątkowo” korzystnych warunkach. Dodatkową pułapką było pobieranie podczas takich pokazów płatności od klientów z jednoczesnym przyjęciem towaru i zrzeczeniem się możliwości odstąpienia od umowy.
Naprzeciw tym praktykom wychodzi od 1 stycznia 2023 roku nowelizacja ustawy o prawach konsumenta1, implementująca dyrektywę Omnibus do polskiego prawa.
Czytaj więcej
Po zamknięciu galerii handlowych coraz częściej kupujemy ubrania i buty przez internet. Sklepy i aplikacje zaczęły też oferować klientom możliwość wyprzedaży ich własnych szaf. To nowe okazje do sporów.
Nasuwa się tu pytanie, czy zmiany te stanowią nową jakość, chroniąc zwłaszcza osoby starsze?